Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe i pojazdy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki spalinowe i pojazdy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>, Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu |
C-2 | poznanie budowy i zasady działania poszczególnych podzespołów silnika spalinowego |
C-3 | nabycie umiejętności eksploatacji silników spalinowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Budowa i zasada działania silnika ZI i ZS | 1 |
T-A-2 | Układ zasilania silnika ZI i ZS | 1 |
T-A-3 | Układy rozrządu silników | 1 |
T-A-4 | Komory spalania | 1 |
T-A-5 | Układy smarowania | 1 |
T-A-6 | Układy chłodzenia | 1 |
T-A-7 | Ogólna budowa podwozia pojazdu | 1 |
T-A-8 | Układ kierowniczy | 1 |
T-A-9 | Układ hamulcowy | 1 |
T-A-10 | Sprzęgła i skrzynie przekładniowe | 1 |
T-A-11 | Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne | 1 |
T-A-12 | Podnośnik hydrauliczny | 1 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż. | 1 |
T-L-2 | Sporządzanie charakterystyki mocy częściowej silnika | 4 |
T-L-3 | Wyznaczanie bilansu cieplnego i sprawności ogólnej silnika | 4 |
T-L-4 | Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu | 3 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cykl pracy tłokowego silnika spalinowego | 1 |
T-W-2 | Wskaźniki pracy silnika | 1 |
T-W-3 | Charakterystyki silników | 1 |
T-W-4 | Tworzenie mieszanki palnej, proces spalania w silnikach ZI i ZS | 1 |
T-W-5 | Doładowanie silników | 1 |
T-W-6 | Kinematyka i dynamika koła jezdnego | 1 |
T-W-7 | Siły i momenty działające na pojazd kołowy w ruchu prostoliniowym | 1 |
T-W-8 | Bilans mocy pojazdu kołowego | 1 |
T-W-9 | Charakterystyka uciągu | 1 |
T-W-10 | Ustalenie mocy silnika | 1 |
T-W-11 | Mechaniczny układ przeniesienia napędu | 1 |
T-W-12 | Dobór przełożeń w układzie napędowym | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 48 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń | 48 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-W-2 | samodzielne przygptowanie do wykładów | 48 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia ustnego |
S-3 | Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania |
S-4 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C32_W01 ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania | OZE_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-12, T-W-6, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C32_U01 potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach | OZE_1A_U12 | — | — | C-1 | T-A-11, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-10, T-A-12, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-4, T-L-1 | M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_C32_K01 rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy | OZE_1A_K01, OZE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-12, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-A-11, T-A-10, T-A-12, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-L-4, T-L-1 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C32_W01 ma wiedzę w zakresie silników spalinowych i pojazdów niezbędną do rozumienia budowy i zasady ich działania oraz racjonalnego zastosowania | 2,0 | |
3,0 | ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania silników i pojazdów, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C32_U01 potrafi racjonalnie eksploatować silniki i pojazdy m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach | 2,0 | |
3,0 | potrafi eksploatować pojazdy w stopniu podstawowym, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_C32_K01 rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | rozumie potrzebę dalszego kształcenia i pogłębiania swojej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985
- Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2010