Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Praktyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR6 180 6,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać w sposób co najmniej podsatwowy zagadnienia związane z ochroną środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student w trakcie trwania praktyki zapozna się z funkcjonowaniem oraz praktycznymi problemami wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska.
C-2Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Praktyka zawodowa związana z zakresem kierunku studiów ochrona środowiska6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1uczestnictwo w praktykachh i przygotowanie sprawozdania180
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Uczestnictwo w rozwiązywaniu praktycznych problemów z zakresu prowadzonej praktyki

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z praktyk i egzamin

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_P01_W01
Zapoznanie studenta z praktycznymi problemami wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska.
OS_1A_W12, OS_1A_W08, OS_1A_W14, OS_1A_W07C-1T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_P01_U01
Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania.
OS_1A_U05C-2T-PR-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_P01_K01
Student dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów związanych z ochroną środowiska na każdym szczeblu działań.
OS_1A_K07, OS_1A_K06, OS_1A_K01C-1, C-2T-PR-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_P01_W01
Zapoznanie studenta z praktycznymi problemami wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska.
2,0Student nie odbył praktyk zawodowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo z zakresu ochrony środowiska.
4,0Student w stopniu dobrym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo z zakresu ochrony środowiska.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo z zakresu ochrony środowiska.
5,0Student w stopniu roszerzonym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska. Potrafi zastosować w praktyce nabyte doświadczenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_P01_U01
Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania.
2,0Student nie odbył praktyk zawodowych.
3,0Opracowanie projektu, przy pomocy prowadzącego praktyki, powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania.
3,5Opracowanie projektu, przy pomocy prowadzącego praktyki, powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania. Prezentacja projektu w stopniu dostatecznym.
4,0Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania. Prezentacja projektu w stopniu dobrym.
4,5Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania. Prezentacja projektu i umiejetność zastosowania rozwiązań zmierzających do ochrony środowisiska w stopniu dobrym.
5,0Samodzielne opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania. Prezentacja projektu i umiejetność zastosowania rozwiązań zmierzających do ochrony środowisiska w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_P01_K01
Student dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów związanych z ochroną środowiska na każdym szczeblu działań.
2,0Student nie odbył praktyk zawodowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi przy pomocy nauczyciela ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska.
4,0Student w stopniu dobrym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym dobrym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów związanych z ochroną środowiska na każdym szczeblu działań.

Literatura podstawowa

  1. aktualne akty prawne, www.sejm.gov.pl, 2011
  2. literetura kierunkowa związana z opracowywanym zagadnieniem, 2011

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Praktyka zawodowa związana z zakresem kierunku studiów ochrona środowiska6
6

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1uczestnictwo w praktykachh i przygotowanie sprawozdania180
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_P01_W01Zapoznanie studenta z praktycznymi problemami wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
OS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W14Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Student w trakcie trwania praktyki zapozna się z funkcjonowaniem oraz praktycznymi problemami wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska.
Treści programoweT-PR-1Praktyka zawodowa związana z zakresem kierunku studiów ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-1Uczestnictwo w rozwiązywaniu praktycznych problemów z zakresu prowadzonej praktyki
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z praktyk i egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odbył praktyk zawodowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo z zakresu ochrony środowiska.
4,0Student w stopniu dobrym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo z zakresu ochrony środowiska.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo z zakresu ochrony środowiska.
5,0Student w stopniu roszerzonym ma wiedze na temat praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska. Potrafi zastosować w praktyce nabyte doświadczenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_P01_U01Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Cel przedmiotuC-2Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego
Treści programoweT-PR-1Praktyka zawodowa związana z zakresem kierunku studiów ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-1Uczestnictwo w rozwiązywaniu praktycznych problemów z zakresu prowadzonej praktyki
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z praktyk i egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odbył praktyk zawodowych.
3,0Opracowanie projektu, przy pomocy prowadzącego praktyki, powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania.
3,5Opracowanie projektu, przy pomocy prowadzącego praktyki, powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania. Prezentacja projektu w stopniu dostatecznym.
4,0Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania. Prezentacja projektu w stopniu dobrym.
4,5Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania. Prezentacja projektu i umiejetność zastosowania rozwiązań zmierzających do ochrony środowisiska w stopniu dobrym.
5,0Samodzielne opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego z nakreśleniem możliwych kierunków jego rozwiązania. Prezentacja projektu i umiejetność zastosowania rozwiązań zmierzających do ochrony środowisiska w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_P01_K01Student dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów związanych z ochroną środowiska na każdym szczeblu działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
OS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Student w trakcie trwania praktyki zapozna się z funkcjonowaniem oraz praktycznymi problemami wybranych przedsiębiorstw, obiektów związanych z ochroną środowiska, pracą wojewódzkiej, powiatowej lub gminnej administracji związanej z zarządzeniem środowiskiem, a także z innymi instytucjami, biurami lub laboratoriami zajmującymi się szeroko pojętą praktyką ochrony środowiska.
C-2Opracowanie projektu powiązanego z działalnością przedsiębiorstwa, obiektu lub instytucji, w której odbyła się praktyka, obejmującego charakterystykę wybranego problemu środowiskowego
Treści programoweT-PR-1Praktyka zawodowa związana z zakresem kierunku studiów ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-1Uczestnictwo w rozwiązywaniu praktycznych problemów z zakresu prowadzonej praktyki
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z praktyk i egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odbył praktyk zawodowych.
3,0Student w stopniu dostatecznym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska.
3,5Student w stopniu dostatecznym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi przy pomocy nauczyciela ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska.
4,0Student w stopniu dobrym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym dobrym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym dokonuje samooceny własnych, nabytych podczas praktyk kompetencji w zakresie ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi samodzielnie ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie oceny stanu środowiska. Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów związanych z ochroną środowiska na każdym szczeblu działań.