Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z biologii, chemii i fizyki z zakteru szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin3
T-A-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)3
T-A-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie1
T-A-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin3
T-A-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin3
T-A-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych2
15
laboratoria
T-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.4
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy.3
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.3
T-L-5Ruchy roslin.2
15
wykłady
T-W-1Fizjologia roślin z podziałen na poszczególne grupy30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
A-A-4Przygotowanie do egzaminu6
A-A-5Pisemny egzamin2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-4Opracowanie wyników przeprowadzonych badań.8
A-L-5Czytanie wskazanej literatury.6
A-L-6Konsultacje.4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4przygotowanie do dyskusji5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-3Praca grupowa przy wykonywaniu ćwiczeń
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B11_W01
Zna i rozumie zagadnienia związane z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roslinie
OS_1A_W01C-1T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3M-1, M-4, M-3S-1, S-3
OS_1A_B11_W02
Rozróżnia zagadnienia dotyczące mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
OS_1A_W06C-1T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3M-1, M-2, M-4S-1, S-3
OS_1A_B11_W03
Zna zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie. Zna rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych dla roslin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju.
OS_1A_W07C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-A-4, T-A-3M-1, M-2, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B11_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
OS_1A_U01C-1, C-2, C-3T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-A-6, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-3
OS_1A_B11_U02
Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników procesów fizjologicznych zachodzących w roslinie.
OS_1A_U10, OS_1A_U01C-1, C-2, C-3T-L-2, T-L-1M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B11_K01
Potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium i interpretacji uzyskanych wyników oraz potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki
OS_1A_K02, OS_1A_K01C-1, C-2, C-3T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-4, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B11_W01
Zna i rozumie zagadnienia związane z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roslinie
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie, lecz nie potrafi ich w pełni analizować
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B11_W02
Rozróżnia zagadnienia dotyczące mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
2,0
3,0wymienia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz wymienia funkcje tych procesów
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B11_W03
Zna zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie. Zna rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych dla roslin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju.
2,0
3,0wymienia czynniki zwenetrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna podstawową rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B11_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
2,0
3,0potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B11_U02
Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników procesów fizjologicznych zachodzących w roslinie.
2,0
3,0potrafi wykonywać pomiary podstawowych procesów fizjologicznych i poprawnie je interpretuje
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B11_K01
Potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium i interpretacji uzyskanych wyników oraz potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki
2,0
3,0potrafi w nieznacznym stopniu współpracować w zespole, wykazuje się minimalną umiejętnością podziału pracy w laboratorium oraz w niewielkim stopniu potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Kozłowska M., Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych, PWRiL, Poznań, 2008
  3. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roslin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Naukowe AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Czerwiński W., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 1982
  2. Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin3
T-A-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)3
T-A-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie1
T-A-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin3
T-A-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin3
T-A-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.4
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.3
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy.3
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.3
T-L-5Ruchy roslin.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia roślin z podziałen na poszczególne grupy30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Czytanie wskazanej literatury5
A-A-4Przygotowanie do egzaminu6
A-A-5Pisemny egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.6
A-L-4Opracowanie wyników przeprowadzonych badań.8
A-L-5Czytanie wskazanej literatury.6
A-L-6Konsultacje.4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4przygotowanie do dyskusji5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B11_W01Zna i rozumie zagadnienia związane z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roslinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
Treści programoweT-L-5Ruchy roslin.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-A-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych
T-A-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin
T-A-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin
T-A-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)
T-A-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin
T-A-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-3Praca grupowa przy wykonywaniu ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna i rozumie podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie, lecz nie potrafi ich w pełni analizować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B11_W02Rozróżnia zagadnienia dotyczące mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
Treści programoweT-L-5Ruchy roslin.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-A-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych
T-A-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin
T-A-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin
T-A-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)
T-A-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin
T-A-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wymienia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz wymienia funkcje tych procesów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B11_W03Zna zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie. Zna rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych dla roslin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.
Treści programoweT-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-A-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin
T-A-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wymienia czynniki zwenetrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna podstawową rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B11_U01Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.
Treści programoweT-L-5Ruchy roslin.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-A-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych
T-A-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin
T-A-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin
T-A-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)
T-A-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin
T-A-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-3Praca grupowa przy wykonywaniu ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B11_U02Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników procesów fizjologicznych zachodzących w roslinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.
Treści programoweT-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
T-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
Metody nauczaniaM-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wykonywać pomiary podstawowych procesów fizjologicznych i poprawnie je interpretuje
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B11_K01Potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium i interpretacji uzyskanych wyników oraz potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.
Treści programoweT-L-5Ruchy roslin.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy.
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
Metody nauczaniaM-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-3Praca grupowa przy wykonywaniu ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w nieznacznym stopniu współpracować w zespole, wykazuje się minimalną umiejętnością podziału pracy w laboratorium oraz w niewielkim stopniu potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0