Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona roślin I - Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona roślin I - Entomologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość obsługi sprzętu do mikro- i makroskopii
W-2znajomość popsolitych gatunków rośiin zielnych oraz drzew i krzewów
W-3podstawowa wiedza z zakresu entomologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1ukształowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
C-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
C-3kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nicienie pożyteczne i szkodliwe. Identyfikacja na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania2
T-L-2Przegląd pożytecznych i szkodlwiych roztoczy Acari2
T-L-3Typy i diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi2
T-L-4Rozwój owadów. Diagnostyka owadów na podstwie różnych stadiów rozowojowch2
T-L-5Przegląd i diagnostyka na podstwie cech morfologicznych wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym.6
T-L-6Szkodliwe owady leśne. Charakterystyka ekologiczna wybranych gatunków2
T-L-7Owady jako naturalny opór środowiska. Diagnostyka gatunków i rola w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-L-8Wybrane zagadnienia z ekologii owadów. Metody badań entomologicznych.2
20
wykłady
T-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych2
T-W-2Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska2
T-W-3Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników2
T-W-4Metody ochrony roślin przed fitofagami. Idea integrowanej metody zwalczania szkodników.2
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy.1
T-W-6Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych.2
T-W-7Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów.2
T-W-8Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Geograficzne zasięgi ich występowania oraz przyczyny wymierania gatunków.2
T-W-9Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych agro- i biocenozach.5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacyach związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych5
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4studiowanie przedmiotowej literatury10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładu5
A-W-3udział w zaliczeniu wykładów2
A-W-4udział w konsultacjach2
A-W-5studiowanie przedmiotowej literatury1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz połączony z przeżyciem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C04_W01
rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach
OS_1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-8M-4, M-5, M-6S-1, S-4, S-2
OS_1A_C04_W02
wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania
OS_1A_W01, OS_1A_W07C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C04_U01
identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach
OS_1A_U10, OS_1A_U01C-1T-W-1, T-W-9, T-W-8M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-3, S-4, S-2
OS_1A_C04_U02
dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony
OS_1A_U10, OS_1A_U01C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-5S-3, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C04_K01
jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami
OS_1A_K02C-2, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-3, M-4, M-6S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C04_W01
rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach
2,0
3,0zna podstawowe różnice morfologczne i potrafi wymienić najważniejsze grupy stanownogów oraz ocenić ich rolę w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C04_W02
wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania
2,0
3,0potrafi wymienić podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C04_U01
identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach
2,0
3,0potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zidentyfikować pojedyncze fitofagi i ocenić ich wymierną rolę w środowisku i w gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_C04_U02
dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony
2,0
3,0potrafi wskazać metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami, zna podstawowe metody ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_C04_K01
jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B. (red.), Entomologia. Entomologia szczegółowa 2, PWRiL, Poznań, 2010
  2. Wilkaniec B. (red.), Entomologia stosowana, Poznań, 2002
  3. Jaworska Magdalena, Ochrona środowiska i ochrona roślin, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Kraków, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J., Brzeski M., Kropczyńska-Linkiewicz D., Wybrane działy zoologii. Podręcznik dla studiujących ochronę roślin i środowiska., PWN, Warszawa, 2000
  2. Banaszak J., Przegląd systematyczny owadów, WSP, Bydgoszcz, 1994
  3. Wiech K., Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Medix Plus, Poznań, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nicienie pożyteczne i szkodliwe. Identyfikacja na podstawie cech morfologicznych i objawów żerowania2
T-L-2Przegląd pożytecznych i szkodlwiych roztoczy Acari2
T-L-3Typy i diagnostyka uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi2
T-L-4Rozwój owadów. Diagnostyka owadów na podstwie różnych stadiów rozowojowch2
T-L-5Przegląd i diagnostyka na podstwie cech morfologicznych wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym.6
T-L-6Szkodliwe owady leśne. Charakterystyka ekologiczna wybranych gatunków2
T-L-7Owady jako naturalny opór środowiska. Diagnostyka gatunków i rola w ochronie roślin przed szkodnikami.2
T-L-8Wybrane zagadnienia z ekologii owadów. Metody badań entomologicznych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych2
T-W-2Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska2
T-W-3Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników2
T-W-4Metody ochrony roślin przed fitofagami. Idea integrowanej metody zwalczania szkodników.2
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy.1
T-W-6Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych.2
T-W-7Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów.2
T-W-8Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Geograficzne zasięgi ich występowania oraz przyczyny wymierania gatunków.2
T-W-9Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych agro- i biocenozach.5
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2udział w konsultacyach związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych5
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-4studiowanie przedmiotowej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładu5
A-W-3udział w zaliczeniu wykładów2
A-W-4udział w konsultacjach2
A-W-5studiowanie przedmiotowej literatury1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C04_W01rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Cel przedmiotuC-1ukształowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
C-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
Treści programoweT-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych
T-W-8Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Geograficzne zasięgi ich występowania oraz przyczyny wymierania gatunków.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe różnice morfologczne i potrafi wymienić najważniejsze grupy stanownogów oraz ocenić ich rolę w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C04_W02wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
C-3kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin
Treści programoweT-W-2Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska
T-W-3Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników
T-W-4Metody ochrony roślin przed fitofagami. Idea integrowanej metody zwalczania szkodników.
T-W-6Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych.
T-W-7Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C04_U01identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1ukształowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
Treści programoweT-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych
T-W-9Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych agro- i biocenozach.
T-W-8Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce. Geograficzne zasięgi ich występowania oraz przyczyny wymierania gatunków.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-6pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena formująca: aprobata
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zidentyfikować pojedyncze fitofagi i ocenić ich wymierną rolę w środowisku i w gospodarce człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C04_U02dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
C-3kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin
Treści programoweT-W-2Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska
T-W-3Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników
T-W-4Metody ochrony roślin przed fitofagami. Idea integrowanej metody zwalczania szkodników.
T-W-6Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych.
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami, zna podstawowe metody ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_C04_K01jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
C-3kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin
Treści programoweT-W-2Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska
T-W-4Metody ochrony roślin przed fitofagami. Idea integrowanej metody zwalczania szkodników.
T-W-7Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów.
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy.
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-6pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0