Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Polityka ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę o systemie prawa polskiego i prawa Unii Europejskiej, szczególnie w zakresie ochrony środowiska, szacowania szkód w środowisku, odpowiedzialności w ochronie środowiska oraz w zakresie ochrony przyrody. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Stworzenie podstaw wiedzy dla umiejętności opracowania i oceny dokumentów startegicznych, wykonywanych zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. |
C-2 | Przygotowanie studenta do tworzenia dokumentów w zakresie polityki ekologicznej na poszczególnych szczeblach administracji rzadowej jak i tworzenie zarysu polityki ekologicznej w przedsiębiorstwach. |
C-3 | Przygotowanie studenta do opracowywania dokumentacji środowiskowej, która ma zapewnić wysokią jakość życia i zdrowia ludzi poprzez skuteczną ochronę środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza przedmiotu i funkcji polityki ekologicznej | 2 |
T-A-2 | Planowanie strategiczne w ochronie środowiska | 2 |
T-A-3 | Konflikty ekologiczne (konflikty społeczne związane z ochroną środowiska) | 1 |
T-A-4 | Zasady dialogu społecznego i rola mediacji w rozwiązywaniu konfliktów ekologicznych | 1 |
T-A-5 | Rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu polityki ekologicznej | 1 |
T-A-6 | Zaliczenie przedmiotu. Ewaluacja indywidualna. | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problemy strategiczne ochrony środowiska na świecie i w Polsce; | 2 |
T-W-2 | Polityka ekologiczna państwa. Założenia i zasady. | 2 |
T-W-3 | Regionalne i lokalne strategie i programy ochrony środowiska | 2 |
T-W-4 | Instrumenty administracyjne, finansowe i rynkowe mające wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej; | 2 |
T-W-5 | Podział kompetencji w realizacji założeń polityki ekologicznej państwa. Odpowiedzialność w ochronie środowiska. | 2 |
T-W-6 | Pozarządowe organizacje ekologiczne w Polsce i na świecie. Syndrom NIMBY. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach, | 20 |
A-A-2 | czytanie wskazanej literatury, | 5 |
A-A-3 | przygotowanie sie do praezentacji wyników przeprowadzonych przez siebie analiz | 10 |
A-A-4 | opracowywanie zadań domowych po każdych ćwiczeniach | 15 |
A-A-5 | przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach, | 20 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury uzupełniającej zakres tematyczny prezentowanych wykładów, | 4 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu z treści wykładowych | 7 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda problemowa w postaci wykładów problemowych oraz metody dodające w postaci pogadanek. Projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji. Przedstawienie wybranych sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa. |
M-2 | metody aktywizujące, |
M-3 | metody przypadków i metod sytuacyjnych. |
M-4 | metody pogadanek |
M-5 | przedstawienie sytuacji problemowych z zakresu ochrony i kształtowania środowiska w kontekście przepisów prawa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze. |
S-3 | Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata, |
S-4 | Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych, |
S-5 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach, |
S-6 | Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz |
S-7 | Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach. |
S-8 | Ocena podsumowująca: Testu wielokrotnego wyboru z zaganień prezentowanych podczas trwania wykładów. Ocena podsumowuje osiagnięte efekty założone dla przedmiotu. |
S-9 | Ocena formująca: Zaliczenie cześci ćwiczeniowej - system punktowy. W ocenie punktowej student uzyskuje zaliczenie, gdy uzyska liczbę punktów przekraczająca liczbę zajęć w semestrze. |
S-10 | Ocena formująca: potwierdzenia obecności na zajęciach, aprobata, |
S-11 | Ocena formująca: wykonywanie dobrowolnych zadań domowych, |
S-12 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach, |
S-13 | Ocena formująca: umiejętności prezentowania wyników samodzielnie przeprowadzonych analiz |
S-14 | Ocena formująca: Ocenę okresowych osiągnięć studenta, identyfikacji ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C01_W01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. | OS_2A_W04, OS_2A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-4, S-6, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C01_U01 Student będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczną państwa. | OS_2A_U03, OS_2A_U06, OS_2A_U07, OS_2A_U09, OS_2A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-A-1, T-A-4 | M-2 | S-1, S-2, S-3, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_C01_K01 Student będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. | OS_2A_K02, OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4 | M-3, M-4 | S-2, S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C01_W01 Student po zrealizowaniu przedmiotu będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie zmiany zachodzące w polityce ekologiczne państwa. Potrafi zidentyfikować przyczyn tych zmian. Zna także podstawowe pojęcia dotyczace polityki ekologicznej, zna podstawowe zasady funkcjonujące w tym obszarze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C01_U01 Student będzie rozumiał zmiany zachodzace w polityce ochrony środowiska oraz będzie potrafił identyfikować przyczyny tych zmian. Będzie potrafił uczestniczyć w zadaniach grupowych. Będzie potrafił formułować prace pisemne i przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityką ekologiczną państwa. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi uczestniczyć w zadaniach grupowych, wykazuje kreatywność i zaangazowanie na poziomie minimalnym. Potrafi w podstawowym zakresie przedstawiać graficznie zagadnienia związane z polityka ekologiczną państwa. Potrafi zastosować we wstępnych analizach podstawowe definizje związane z przedmiotem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_C01_K01 Student będzie odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, będzie potrafił zorganizować pracę w grupie. Dodatkowo po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił prawidłowo okreśłic priorytety służące realizacji zamierzonego celu w wybranym przez siebie zadaniu badawczym. Student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student organizuje prace własną przy pomocy nauczyciela. W stopniu podstawowym wykonuje prace w grupie. Potrafi w dostatecznym stopniu określic priorytety służące realizacji zamierzonego celu oraz odpowiednio wybrac i zadanie badawcze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2012
- Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2012
- red. H.Lisicka, Udział społeczeństwa w zintegrowanej ochronie środowiska, prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2010
- red. H.Lisicka, Udział społeczeństwa w zintegrowanej ochronie środowiska, prawo ochrony środowiska, Wrocław, 2010
- Ministerstwo Środowiska, POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA W LATACH 2009-2012 Z PERSPEKTYWĄ DO ROKU 2016, 2009
- Ministerstwo Środowiska, POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA W LATACH 2009-2012 Z PERSPEKTYWĄ DO ROKU 2016, 2009
- Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005
- Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2005
Literatura dodatkowa
- Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Praca zbiorowa, Planowanie i zarządzanie strategiczne. Poradnik dla menedżerów miast w samorządach terytorialnych, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa, 1997
- Praca zbiorowa, Planowanie i zarządzanie strategiczne. Poradnik dla menedżerów miast w samorządach terytorialnych, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa, 1997