Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Herbologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Herbologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, chemii, gleboznawstwa, agroekologicznych podstaw produkcji roślinnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-2Przekazanie umiejetności rozpoznawania najważniejszych gospodarczo gatunków chwastów i określenia ich zagrożenia dla wielkości i jakości uzyskiwanego plonu roślin rolniczych.
C-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
C-4Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
C-5Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.1
T-A-2Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.2
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.2
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.4
9
wykłady
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski.1
T-W-2Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.1
T-W-3Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.1
T-W-4Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące.1
T-W-5Stan i stopień zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.1
T-W-6Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.1
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.2
T-W-8Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.1
T-W-9Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania1
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji.10
A-A-4Konsultacje1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.19
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-2_W01
Zna zagrożenia wynikacjące z nadmiaru określonych gatunków chwastów na wysokości i jakości plonu roślin rolniczych. Potrafi wskazać metody ograniczania zachwaszczenia i ich wpływ na środowisko oraz zaproponować ich zastosowanie w zależności od składu gatunkowego chwastów i rośliny w której występują.
OS_1A_W07C-5, C-2, C-1, C-4, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-2_U01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
OS_1A_U09, OS_1A_U01C-4, C-3T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O09-2_K01
Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .
OS_1A_K01C-5, C-4, C-3T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-2_W01
Zna zagrożenia wynikacjące z nadmiaru określonych gatunków chwastów na wysokości i jakości plonu roślin rolniczych. Potrafi wskazać metody ograniczania zachwaszczenia i ich wpływ na środowisko oraz zaproponować ich zastosowanie w zależności od składu gatunkowego chwastów i rośliny w której występują.
2,0Student nie zna zagrożeń wynikających z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych ani metod ich ograniczania.
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania.
4,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko.
4,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w niektórych roślinach uprawnych.
5,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w każdej z omawianych roślinach uprawnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-2_U01
Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
2,0Student nie posiada umiejetności wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia.
4,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony niektórych roslin rolniczych.
4,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych.
5,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych przy tym poprawnie weryfikować wady i zalety zastosowanych metod.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O09-2_K01
Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .
2,0Student nie ma świadomości zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej.
3,0Student ma małą świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym małą potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
3,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
4,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
4,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych i roślin transgenicznych odpornych na określone substancje chemiczne, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
5,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .

Literatura podstawowa

  1. Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE Opole, Opole, 1997
  2. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów, PWRiL, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Duer I., Zachwaszczenie i sposoby jego ograniczania w rolnictwie integrowanym, IUNG, Puławy, 1996
  2. Skrzypczk G., Blecharczyk A., Swędrzyński A., Podręczny atlas chwastów, Medix Plus, Poznań, 1997
  3. Zalecenia ochrony roślin ( na dany rok)., IOR Poznań, Poznań, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.1
T-A-2Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.2
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.2
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski.1
T-W-2Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.1
T-W-3Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.1
T-W-4Stan i stopień zachwaszcenia łanu -zmiany w składzie gatunkowym chwastów wynikające z agrotechniki uprawianych roślin, gatunki dominujące.1
T-W-5Stan i stopień zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.1
T-W-6Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.1
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.2
T-W-8Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.1
T-W-9Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania1
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.9
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych10
A-A-3Przygotowanie prezentacji.10
A-A-4Konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.19
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-2_W01Zna zagrożenia wynikacjące z nadmiaru określonych gatunków chwastów na wysokości i jakości plonu roślin rolniczych. Potrafi wskazać metody ograniczania zachwaszczenia i ich wpływ na środowisko oraz zaproponować ich zastosowanie w zależności od składu gatunkowego chwastów i rośliny w której występują.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-5Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej.
C-2Przekazanie umiejetności rozpoznawania najważniejszych gospodarczo gatunków chwastów i określenia ich zagrożenia dla wielkości i jakości uzyskiwanego plonu roślin rolniczych.
C-1Uświadomienie studentowi znaczenia chwastów w bioróżnorodności środowiska.
C-4Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
C-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
Treści programoweT-W-1Spektrum geograficzno-historyczne i formy życiowe ważniejszych gatunków flory segetalnej Polski.
T-W-2Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie - korzyści wynikające z obecności chwastów, szkodliwość gospodarcza chwastów.
T-W-3Czynniki oddziaływujące na produkcję nasion chwastów i reprodukcję z organów wegetatywnych.
T-W-9Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania
T-W-5Stan i stopień zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.
T-W-6Potencjalne zachwaszczenie roślin rolniczych -glebowy bank nasion, czynniki wpływające na zawartość i rozmieszczenie diaspor chwastów w warstwie ornej gleby.
T-W-8Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.
T-A-2Rozpoznawanie siewek chwastów najczęściej zachwaszczających rośliny rolnicze.
T-A-1Grupy biologiczne chwastów; charakterystyka gatunków najczęściej występujących w uprawach polowych.
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagrożeń wynikających z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych ani metod ich ograniczania.
3,0Student zna zagrożenia wynikajace z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i niektóre metody ich ograniczania.
3,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania.
4,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko.
4,5Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w niektórych roślinach uprawnych.
5,0Student zna zagrożenia wynikające z nadmiaru chwastów w łanach roślin rolniczych i metody ich ograniczania oraz wpływ tych metod na środowisko. Potrafi zaproponować zastosowanie odpowiednich metod ograniczania zachwaszczenia w zależności od składu gatukowego chwastów w każdej z omawianych roślinach uprawnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-2_U01Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji określonych gatunków roślin rolniczych w zależności od składu gatunkowego chwastów. Potrafi zaprezentować program ochrony roślin w oparciu o ekonomiczne progi szkodliwości zachwaszczenia znając wady i zalety podejmowanych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-4Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
C-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
Treści programoweT-W-5Stan i stopień zachwaszczenia łanu - krytyczne okresy konkurencyjności chwastow, biologiczne i ekonomiczne progi szkodliwości, nasilenie zachwaszczenia łanu wybranych gatunków roślin rolniczych a straty w plonach.
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.
T-A-3Podstawy podejmowania decyzji o potrzebie zwlaczania chwastów w łanie określonego gatunku rośliny uprawnej -określanie progów szkodliwości i krytycznych okresów przebywania chwastów w łanie.
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejetności wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych.
3,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia.
4,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony niektórych roslin rolniczych.
4,5Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych.
5,0Student posiada umiejetność wskazania źródeł zawierających aktualnie zalecane herbicydy do pielęgnacji roślin rolniczych, potrafi określać progi szkodliwości zachwszczenia i opracować program ochrony najważniejszych gospodarczo roślin rolniczych przy tym poprawnie weryfikować wady i zalety zastosowanych metod.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O09-2_K01Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-5Zrozumienie odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przez dobór i stosowanie określonej metody ograniczenia zachwaszczenia, zwłaszcza chemicznej.
C-4Nabycie umijętności psługiwania się Komputerowym Systemem Wspomagania Decyzji oraz Zaleceniami Ochrony Roślin przy ochronie roslin przed zachwaszczeniem.
C-3Nabycie umiejętności dostosowania metody ograniczania zachwaszczenia w zależności od stanu i stopnia zachwaszczenia łanu roślin rolniczych.
Treści programoweT-W-9Środki zwiekszjące skuteczność działania herbicydów - adiuwanty (aktywizujące, modyfikujace), ekologiczny i ekonomiczny aspekt ich stosowania
T-W-8Czynniki warunkujące skuteczność chwastbójczą herbicydów -herbicydy selektywne i nieselektywne, nalistne i doglebowe.
T-W-7Metody ograniczania zachwaszczenia. Znaczenie herbicydów w integrowanych programach ochrony roślin - co powinno się uwzględniać w tzw. dobrej praktyce ochrony roślin.
T-W-10Możliwości ograniczenia obciążenia gleby herbicydami: dawki dzielone i obniżone, herbicydy złożone. Wpływ herbicydów na kształtowanie zbiorowisk chwastów; kompensacja i uodpornianie chwastów, rośliny transgeniczne.
T-A-4Komputerowe Systemy Wspomagania Decyzji, Zalecenia Ochrony Roślin -opracowywanie programów chemicznej walki z chwastami w podstwowych uprawach rolniczych, w różnych warunkach glebowych przy zróżnicowanym składzie zbiorowisk chwastów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające -wykład informacyjny
M-2Metody problemowe-klasyczna metoda problemowa.
M-3Metody praktyczne-ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprwadziany posumowujące wiadomości z wykładów.
S-1Ocena formująca: Sprawdziany służące do okresowej oceny osiąnięć studenta z wiadomości uzyskanych na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej.
3,0Student ma małą świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym małą potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
3,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości.
4,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
4,5Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej i postepu biologicznego oraz chemicznego prowadzącego do tworzenia nowych substancji chemicznych i roślin transgenicznych odpornych na określone substancje chemiczne, tym samym potrzebę okresowego uaktualniania swoich wiadomości .
5,0Student ma świadomość zmian w zalecenich stosowania herbicydów w określonej roślinie uprawnej oraz wynikającego z rozwoju nauk biologicznych i chemicznych wprowadzania na rynek nowych herbicydów oraz roślin transgenicznych odpornych na określone substancje aktywne i tym samym potrzebę uaktualniania swoich wiadomości przez całe życie .