Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody opracowań w klimatologii i ochronie atmosfery | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu meteorologii i klimatologii oraz dyspersji zanieczyszczeń. |
W-2 | Znajomość podstawowych metod wnioskowania statystycznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opracowań stosowanymi w klimatologii i ochronie atmosfery. |
C-2 | Umiejętność opracowania a także interpretacji wyników uzyskanych z analizy danych klimatycznych oraz dotyczących jakości powietrza. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Graficzne metody prezentacji wyników. Klimatogramy, tautochrony i ich interpretacja. | 2 |
T-A-2 | Ocena zmienności wybranych elementów meteorologicznych w funkcji czasu. | 2 |
T-A-3 | Klasyfikacja warunków termicznych wybranej miejscowości według przedziałów kwantylowych. | 2 |
T-A-4 | Opracowanie warunków anemometrycznych wybranej miejscowości na potrzeby oceny stopnia dyspersji zanieczyszczeń. | 2 |
T-A-5 | Analiza materiałów źródłowych IMGW z zakresu elementów i zjawisk meteorologicznych. Biuletyny IMGW. Raporty WIOŚ. Atlasy. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia pomiarów i obserwacji meteorologicznych. Ewolucja przyrządów i ich wpływ na uzyskiwane wyniki badań. Automatyzacja pomiarów i skutki jej zastosowania. | 2 |
T-W-2 | Reprezentatywność danych i homogeniczność serii pomiarowych. Przyczyny niejednorodności serii i błędów pomiarowych. Przywracanie homogeniczności i usuwanie braków w szeregach obserwacyjnych. | 2 |
T-W-3 | Wskaźniki statystyczne stosowane w klimatologii i ochronie atmosfery. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Indeksy jakości powietrza. | 4 |
T-W-5 | Źródła danych meteorologicznych, klimatologicznych - światowe bazy danych. Baza AIRBASE. Możliwości wykorzystania oraz sposób interpretacji. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Opracowanie i interpretacja wyników wykonywanych w ramach ćwiczeń. | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 12 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia: realizacja indywidualnych zadań składających się z części graficznej i opisowej wykonywanych metodą przewodniego tekstu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie indywidualnych opracowań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z zakresu tematyki wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O07-1_W01 Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery. | OS_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O07-1_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne. | OS_1A_U01, OS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-W-5, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_O07-1_K01 Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania. | OS_1A_K07, OS_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O07-1_W01 Student zna standardowe metody opracowań stosowane w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery. | 2,0 | Nie zna standardowych metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii oraz ochronie atmosfery. |
3,0 | Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. | |
3,5 | Zna podstawowe charakterystyki klimatologiczne głównych elementów meteorologicznych. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna metody przywracania homogeniczności. | |
4,0 | Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczności. | |
4,5 | Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych. | |
5,0 | Definiuje podstawowe charakterystyki klimatologiczne i bioklimatyczne. Zna wskaźniki oceniające jakość powietrza. Potrafi ocenić reprezentywność i homogeniczność serii pomiarowych. Zna i właściwie dobiera metody przywracania homogeniczność. Identyfikuje trend i okresowość analizowanych danych. Wie na czym polega oraz zna możliwości wykorzystania w klimatologii i ochronie atmosfery analizy skupień. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O07-1_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, poprawnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukać i i efektywnie korzystać zarówno z internetowych jak i tradycyjnych (Biuletyny, Raporty, Atlasy) materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza. |
3,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych (internetowych i tradycyjnych) z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, nie zawsze jednak wskazuje na właściwą metodę ich opracowania. | |
3,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, na ogół wybiera właściwą metodę opracowania ma jednak problemy z interpretacją uzyskanych wyników. | |
4,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z materiałów źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, wybiera właściwą metodę opracowania oraz poprawnie interpretuje uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne. | |
5,0 | Student posiada umiejętność wyszukiwania i korzystania z danych źródłowych z zakresu meteorologii, klimatologii oraz jakości powietrza, potrafi właściwie dobrać i i efektywnie wykorzystać poznane metody opracowań, bezbłędnie przeprowadza wnioskowanie statystyczno - analityczne, dyskutuje o osiągniętych wynikach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_O07-1_K01 Student ma świadomość ciągłego rozwoju metod i technik opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, rozumie potrzebę stałego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników związanych z poznaniem specjalistycznego oprogramowania. | 2,0 | Student nie ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, nie dostrzega jednak potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
3,5 | Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji. | |
4,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników. | |
4,5 | Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników. | |
5,0 | Student ma świadomość rozwoju metod opracowań stosowanych w meteorologii, klimatologii i ochronie atmosfery, dostrzega i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i pogłębiania swoich kompetencji, jest kreatywny i zdeterminowany przy poszukiwaniu i wyborze najlepszej metody statystycznej i graficznej obrazującej zmienność warunków klimatycznych badanego obszaru. Wykazuje otwartość i chęć poznania nowych możliwości w zakresie obliczeń i wizualizacji wyników, prowadzi działania inspirujące w grupie. |
Literatura podstawowa
- Kossowska - Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania., PWN, Warszawa - Łódź, 2000
- Zwoździak J., Zwoździak A., Szczurek A., Meteorologia w ochronie atmosfery, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2001