Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Użytki zielone w kształtowaniu i ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Użytki zielone w kształtowaniu i ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Czyż <Henryk.Czyz@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 12 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu morfologiii i biologii roślin oraz abiotycznych i biotycznych czynników siedliska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.6
6
wykłady
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Praktyczne rozpoznawanie roślin trawiastych.10
A-A-3Konsultacje i przygotowanie się do zaliczenia14
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Koncultacje2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D09_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakteryzowania grup roślin wchodzących w skład szaty roślinnej użytków zielonych. Posoada wiedzę z zakresu technoligii kształtowania szaty roślinnej użytków zielonych.
OS_1A_W07C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1
OS_1A_D09_W02
Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe charakter szaty roślinnej.
OS_1A_W10C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D09_U01
Student potrafi scharakteryzować rolę użytków zielonych w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
OS_1A_U04C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1
OS_1A_D09_U02
Student potrafi modyfikować użytki zielone w celu uzyskania zakładanych funkcji.
OS_1A_U06C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D09_K01
Przejawia wrażliwość w poszanowaniu ekosystemów trawiastych.
OS_1A_K04C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D09_W01
Posiada wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakteryzowania grup roślin wchodzących w skład szaty roślinnej użytków zielonych. Posoada wiedzę z zakresu technoligii kształtowania szaty roślinnej użytków zielonych.
2,0Studen nie ma wiedzy z zakresu morfologii roślin użytków zielonych.
3,0Posiada podstawową wiedzę morfologii roślin użytków zielonych.
3,5Poziada wiedzę z zakresu rozpoznawania grup i gatunków roślin w zbiorowiskach łąkowych .
4,0Posiada wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych gatunków roślin łąkowych w różnych siedliskach.
4,5Posiada wiedzę dotyczącą relacji między gatunkami roślin i warunkami siedlisk łąkowych..
5,0Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe i szatę roślinną.
OS_1A_D09_W02
Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe charakter szaty roślinnej.
2,0Nie ma wiedzy pozwalającej scharakteryzować gatunki roślin i siedliska łąkowe.
3,0Ma podstawową wiedzy z zakresu prostych relacji między siedliskiem a szatą roślinną.
3,5Ma wiedzy pozwalającą charakteryzować siedliska w kontekście ich wpływu na szatę roślinną użytków zielonych..
4,0Ma wiedzy z zakresu zbiorowisk roślinnych użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych..
4,5Ma wiedzy pozwalającą określić gospodarcze i przyrodnicze funkcje użytków zielonych..
5,0Ma wiedzy z zakresu waloryzacji użytków zielonych w kontekście wartości produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D09_U01
Student potrafi scharakteryzować rolę użytków zielonych w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
2,0Nie potrafi scharakteryzować użytków zielonych.
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone.
3,5Potrafi wskazać cechy charakterystyczne użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych.
4,0Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w krajobrazie.
4,5Potrafi wskazać funkcje użytków zielonych w zróżnicowanym krajobrazie przyrodniczym i rolniczym.
5,0Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w kształtowaniu funkcji różnych krajobrazów.
OS_1A_D09_U02
Student potrafi modyfikować użytki zielone w celu uzyskania zakładanych funkcji.
2,0Nie potrafi charakteryzować i kształtować użytków zielonych.
3,0Potrafi scharakteryzować szatę roślinną użytków zielonych.
3,5Potrafi wskazać przydatność użytków zielonych do różnych funkcji.
4,0Potrafi wskazać kierunek zmian szaty roślinnej użytków zielonych w zależności od oczekiwanych funkcji.
4,5Potrafi określić technologie modyfikujące użytki zielone w zależności od oczekiwanych funkcji.
5,0Potrafi opracować technologie zakładania i pielęgnacji użytków zielonych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D09_K01
Przejawia wrażliwość w poszanowaniu ekosystemów trawiastych.
2,0Brak zainteresowania studenta stanem ekosystemów łąkowych.
3,0Interesuje się szatą roślinną użytków zielonych.
3,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości gatunków roślin użytków zielonych przy charakteryzowaniu ekosystemów pełniących różne funkcje.
4,0Wskazuje rolę gatunków roślin użytków zielonych jako elemantu środowiska przyrodniczego.
4,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości szty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społeczych względem ocheony środowiska.
5,0Włancza się w struktury społeczne działające na rzecz kształtowania i ochrony środowiska.

Literatura podstawowa

  1. Rogalski Maciej, Łąkarstwo, KURPISZ, Poznań, 2004
  2. Czyż Henryk, Gos Andrzej, Kitczak Teodor, Trzaskoś Maria, Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa, AR Szczecin, Szczecin, 2008, wznowienie

Literatura dodatkowa

  1. Falkowski Marian, Trawy polskie, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1982

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.12
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-A-2Praktyczne rozpoznawanie roślin trawiastych.10
A-A-3Konsultacje i przygotowanie się do zaliczenia14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-W-2Koncultacje2
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa.4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D09_W01Posiada wiedzę w zakresie rozpoznawania i charakteryzowania grup roślin wchodzących w skład szaty roślinnej użytków zielonych. Posoada wiedzę z zakresu technoligii kształtowania szaty roślinnej użytków zielonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studen nie ma wiedzy z zakresu morfologii roślin użytków zielonych.
3,0Posiada podstawową wiedzę morfologii roślin użytków zielonych.
3,5Poziada wiedzę z zakresu rozpoznawania grup i gatunków roślin w zbiorowiskach łąkowych .
4,0Posiada wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych gatunków roślin łąkowych w różnych siedliskach.
4,5Posiada wiedzę dotyczącą relacji między gatunkami roślin i warunkami siedlisk łąkowych..
5,0Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe i szatę roślinną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D09_W02Posiada wiedzę z zakresu waloryzacji użytków zielonych w oparciu o warunki siedliskowe charakter szaty roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy pozwalającej scharakteryzować gatunki roślin i siedliska łąkowe.
3,0Ma podstawową wiedzy z zakresu prostych relacji między siedliskiem a szatą roślinną.
3,5Ma wiedzy pozwalającą charakteryzować siedliska w kontekście ich wpływu na szatę roślinną użytków zielonych..
4,0Ma wiedzy z zakresu zbiorowisk roślinnych użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych..
4,5Ma wiedzy pozwalającą określić gospodarcze i przyrodnicze funkcje użytków zielonych..
5,0Ma wiedzy z zakresu waloryzacji użytków zielonych w kontekście wartości produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D09_U01Student potrafi scharakteryzować rolę użytków zielonych w krajobrazie przyrodniczym, rolniczym i zurbanizowanym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować użytków zielonych.
3,0Potrafi ogólnie scharakteryzować użytki zielone.
3,5Potrafi wskazać cechy charakterystyczne użytków zielonych w różnych warunkach siedliskowych.
4,0Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w krajobrazie.
4,5Potrafi wskazać funkcje użytków zielonych w zróżnicowanym krajobrazie przyrodniczym i rolniczym.
5,0Potrafi wskazać znaczenie użytków zielonych w kształtowaniu funkcji różnych krajobrazów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D09_U02Student potrafi modyfikować użytki zielone w celu uzyskania zakładanych funkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi charakteryzować i kształtować użytków zielonych.
3,0Potrafi scharakteryzować szatę roślinną użytków zielonych.
3,5Potrafi wskazać przydatność użytków zielonych do różnych funkcji.
4,0Potrafi wskazać kierunek zmian szaty roślinnej użytków zielonych w zależności od oczekiwanych funkcji.
4,5Potrafi określić technologie modyfikujące użytki zielone w zależności od oczekiwanych funkcji.
5,0Potrafi opracować technologie zakładania i pielęgnacji użytków zielonych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D09_K01Przejawia wrażliwość w poszanowaniu ekosystemów trawiastych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Cel przedmiotuC-1Chzrakterystyka użytków zielonych jako swoistych ekosystemów oraz udział człowieka w ich kształtowaniu. Rola użytków zielonych w kształtowaniu i ochronie środowiska.
Treści programoweT-A-1Budowa morfologiczna traw i innych składników szaty roślinnej użytków zielonych. Biologia i fitochemia roślinności trawiastej. Rozpoznawanie traw w stanie bezkwiatostanowym. Rozpoznawanie traw w stanie kwiatostanowym.
T-W-1Definicja, charakterystyka i podział użytków zielonych. Przegląd ważniejszych zbiorowisk trawiastych w zależności od warunków siedliskowych. Waloryzacja użytków zielonych w kontekście funkcji: produkcyjnej, przyrodniczej, ekologicznej i rekreacyjnej. Metody zakładania i regeneracji użytków zielonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyhny.
M-2Metoda praktyczna / pokaz, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zainteresowania studenta stanem ekosystemów łąkowych.
3,0Interesuje się szatą roślinną użytków zielonych.
3,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości gatunków roślin użytków zielonych przy charakteryzowaniu ekosystemów pełniących różne funkcje.
4,0Wskazuje rolę gatunków roślin użytków zielonych jako elemantu środowiska przyrodniczego.
4,5Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości szty roślinnej użytków zielonych do wykształcania wrażliwości społeczych względem ocheony środowiska.
5,0Włancza się w struktury społeczne działające na rzecz kształtowania i ochrony środowiska.