Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami

Sylabus przedmiotu Pratotechnika na użytkach zielonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Pratotechnika na użytkach zielonych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 2,00,70zaliczenie
zajęcia terenoweT2 4 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu biologii i morfologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki siedliska zbiorowisk użytków zielonych. Określenie potrzeb pokarmowych roślinności łąk i pastwisk w zalewności od kierunku produkcji rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Aspekty praktyczne zbiorowisk łąkowych w terenie.4
4
wykłady
T-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Pielęgnacja i nawożenie łąk i pastwisk , w zależności od sposobu użytkowania oraz celu produkcji.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Udział w zajęciach4
A-T-2Konsultacje5
A-T-3Przgotowanie do zajęć16
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści programowych przedmiotu17
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury16
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, problemowy, prezentacja multimedialna oraz prezentacja gatunków podstawowych traw

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Projekt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_OŚORN-15_W01
Zna podstawowe gatunki użytków zielonych oraz potrafi określić ich potrzeby pokarmowe w zależności od kierunku uprawy.
OSO_10-_W15C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_OŚORN-15_U01
Potrafi określić zakres pielęgnacji i nawożenia użytku zielonego w zależności od kierunku prowadzonej produkcji na użytku zielonym
OSO_10-_U15C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_OŚORN-15_K01
Jest świadomy konsekwencji w zaniechaniu pielęgnacji i nawożenie użytków zielonych
OSO_10-_K01, OSO_10-_K06C-1T-W-1, T-T-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_OŚORN-15_W01
Zna podstawowe gatunki użytków zielonych oraz potrafi określić ich potrzeby pokarmowe w zależności od kierunku uprawy.
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać podstawowe gatunki użytków zielonych oraz określić i potrzeby pokarmowe w zależności od kierunku ich uprawy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_OŚORN-15_U01
Potrafi określić zakres pielęgnacji i nawożenia użytku zielonego w zależności od kierunku prowadzonej produkcji na użytku zielonym
2,0
3,0Student potrafi określić zakres niezbędnej pielęgnacji i nawożenia użytku zielonego w zależności od kierunku prowadzonej produkcji na użytku zielonym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_OŚORN-15_K01
Jest świadomy konsekwencji w zaniechaniu pielęgnacji i nawożenie użytków zielonych
2,0
3,0Słuchacz jest świadomy konsekwencji w zaniechaniu pielęgnacji i nawożenie użytków zielonych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Falkowski. M., Łąkarstwo i gospodarka łąkowa, PWRiL, Warszawa, 1983
  2. Czyż H., Gos A., Kitczak T., Trzaskoś M, Skrypt do ćwiczeń z łąkarstwa., AR Szczecin, Szczecin, 2000
  3. Rogaliki M., Łąkarstwo, Kurpisz, Poznań, 2004
  4. Rutkowska B, Atlas roślin łąkowych i pastwiskowych, PWRiL, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Trawy. Właściwości, występowanie i wykorzystanie, PWRiL, Poznań, 2012

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Aspekty praktyczne zbiorowisk łąkowych w terenie.4
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Pielęgnacja i nawożenie łąk i pastwisk , w zależności od sposobu użytkowania oraz celu produkcji.12
12

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział w zajęciach4
A-T-2Konsultacje5
A-T-3Przgotowanie do zajęć16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści programowych przedmiotu17
A-W-3Konsultacje5
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury16
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_OŚORN-15_W01Zna podstawowe gatunki użytków zielonych oraz potrafi określić ich potrzeby pokarmowe w zależności od kierunku uprawy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_W15Ma podstawową wiedze z zakresu pratotechniki.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki siedliska zbiorowisk użytków zielonych. Określenie potrzeb pokarmowych roślinności łąk i pastwisk w zalewności od kierunku produkcji rolniczej.
Treści programoweT-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Pielęgnacja i nawożenie łąk i pastwisk , w zależności od sposobu użytkowania oraz celu produkcji.
T-T-1Aspekty praktyczne zbiorowisk łąkowych w terenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy, prezentacja multimedialna oraz prezentacja gatunków podstawowych traw
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać podstawowe gatunki użytków zielonych oraz określić i potrzeby pokarmowe w zależności od kierunku ich uprawy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_OŚORN-15_U01Potrafi określić zakres pielęgnacji i nawożenia użytku zielonego w zależności od kierunku prowadzonej produkcji na użytku zielonym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_U15Potrafi odpowiednio pielęgnować użytki zielone.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki siedliska zbiorowisk użytków zielonych. Określenie potrzeb pokarmowych roślinności łąk i pastwisk w zalewności od kierunku produkcji rolniczej.
Treści programoweT-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Pielęgnacja i nawożenie łąk i pastwisk , w zależności od sposobu użytkowania oraz celu produkcji.
T-T-1Aspekty praktyczne zbiorowisk łąkowych w terenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy, prezentacja multimedialna oraz prezentacja gatunków podstawowych traw
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić zakres niezbędnej pielęgnacji i nawożenia użytku zielonego w zależności od kierunku prowadzonej produkcji na użytku zielonym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_OŚORN-15_K01Jest świadomy konsekwencji w zaniechaniu pielęgnacji i nawożenie użytków zielonych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy.
OSO_10-_K06Jest świadomy ważności i potrzeby ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej charakterystyki siedliska zbiorowisk użytków zielonych. Określenie potrzeb pokarmowych roślinności łąk i pastwisk w zalewności od kierunku produkcji rolniczej.
Treści programoweT-W-1Geneza, właściwości i znaczenie gospodarcze trwałych użytków. Kompleksowe działanie czynników siedliskowych na produktywność użytków zielonych. Klasyfikacja łąk i pastwisk. Roślinność łąk i pastwisk. Zagospodarowanie użytków zielonych. Pielęgnacja i nawożenie łąk i pastwisk , w zależności od sposobu użytkowania oraz celu produkcji.
T-T-1Aspekty praktyczne zbiorowisk łąkowych w terenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, problemowy, prezentacja multimedialna oraz prezentacja gatunków podstawowych traw
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz jest świadomy konsekwencji w zaniechaniu pielęgnacji i nawożenie użytków zielonych
3,5
4,0
4,5
5,0