Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Sylabus przedmiotu Ochrona roślin przed szkodnikami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Obrót środkami ochrony roślin i nawozami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona roślin przed szkodnikami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomosci z zakresu entomologii, botaniki i fizjologii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu biologii i diagnostyki najważniejszych szkodników roślin rolniczych |
C-2 | Zdobycie umiejętności rozpoznawania ważnych grup szkodników upraw rolniczych na podstawie objawów żerowania |
C-3 | Zapoznanie z oceną zagrożenia upraw ze strony szkodników oraz wpływem na jakościowe i ilościowe plonowanie roślin rolniczych |
C-4 | Zapoznanie z możliwościami zapobiegania i zwalczania szkodników roślin w uprawach rolniczych oraz oddziaływaniem stosowanych metod na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Diagnostyka szkodników w wybranych uprawach rolniczych oraz ocena zagrożenia upraw ze strony tych szkodników na podstawie metod jakościowych i ilościowych | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Strategie ochrony roślin przed szkodnikami. Zasady dobrej praktyki rolniczej. | 2 |
T-W-2 | Diagnostyka najważniejszych szkodników upraw rolniczych na podstawie cech morfologicznych oraz typów uszkodzeń roślin. | 3 |
T-W-3 | Profilaktyczne metody ochrony roślin przed szkodnikami. Kwarantanna w ochronie roślin przed szkodnikami. Odporność roślin na szkodniki - rodzaje i mechanizmy odporności. | 4 |
T-W-4 | Metody bezpośredniego zwalczania wybranych szkodników roślin rolniczych. Charakterystyka najważniejszych grup zoocydów. Formy preparatów i techniki ich stosowania. Przeciwdziałanie odporności szkodników na zoocydy. Skuteczne i racjonalne zwalczanie szkodników. | 3 |
T-W-5 | Biologiczne metody ochrony roślin. Rynek biopreparatów w Polsce i możliwości ich praktycznego zastosowania w zwalczaniu szkodników upraw rolniczych. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach praktycznych | 4 |
A-T-2 | przygotowanie karty obserwacji terenowych | 16 |
A-T-3 | Konsultacje | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej przedmiotu | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych i udział w zaliczeniu treści wykładowych | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy i informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uzupełnienie karty obserwacji terenowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test z wiedzy zdobytej na wykładach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-13_W01 Posiada wiedzę dotyczącą ekologii, biologii i szkodliwości wybranych szkodników upraw rolniczych z różnych grup taksonomicznych. Zna różne metody zwalczania szkodników. Ma wiedzę o roli, znaczeniu i wykorzystaniu organizmów pożytecznych w agrocenozach oraz zagrożeniach jej dotyczących. | OSO_10-_W13 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-13_U01 Potrafi diagnozować szkodniki roślin w różnych uprawach rolniczych oraz oceniać ich stopień zagrożenia dla upraw. Posiada umiejętność doboru środków i metod ochrony roślin dostosowanych do systemów produkcji rolniczej mając na uwadze ich negatywne oddziaływanie na środowisko. | OSO_10-_U13 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-13_K01 Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem insektycydów w ochronie roślin (zagrożenie dla środowiska i plonów). Postępuje zgodnie z Zasadami Dobrej Praktyki w ochronie roślin przed szkodnikami | OSO_10-_K01, OSO_10-_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-13_W01 Posiada wiedzę dotyczącą ekologii, biologii i szkodliwości wybranych szkodników upraw rolniczych z różnych grup taksonomicznych. Zna różne metody zwalczania szkodników. Ma wiedzę o roli, znaczeniu i wykorzystaniu organizmów pożytecznych w agrocenozach oraz zagrożeniach jej dotyczących. | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganej wiedzy student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-13_U01 Potrafi diagnozować szkodniki roślin w różnych uprawach rolniczych oraz oceniać ich stopień zagrożenia dla upraw. Posiada umiejętność doboru środków i metod ochrony roślin dostosowanych do systemów produkcji rolniczej mając na uwadze ich negatywne oddziaływanie na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych umiejętności student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-13_K01 Ma świadomość ryzyka związanego ze stosowaniem insektycydów w ochronie roślin (zagrożenie dla środowiska i plonów). Postępuje zgodnie z Zasadami Dobrej Praktyki w ochronie roślin przed szkodnikami | 2,0 | |
3,0 | jeśli w zakresie wymaganych kompetencji student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Boczek J., Lewandowski M., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych., SGGW, Warszawa, 2016
- Czubiński T., Atlas szkodników roślin rolniczych – dla praktyków, PWR, 2017
- Hołubowicz-Kliza G., Mrówczyński M., Strażyński P, Szkodniki i owady pożyteczne w integrowanej ochronie roślin rolniczych., IUNG-PIB Puławy., 2018
Literatura dodatkowa
- Bunalski M., Piekarska-Boniecka H., Wilkaniec B., Entomologia. Entomologia ogólna 1, PWRiL, Poznań, 2009
- Wilkaniec B., Entomologia. Entomologia szczegółowa 2, PWRiL, Poznań, 2010
- Jaworska M., Ochrona środowiska i ochrona roślin, UR Kraków, Kraków, 2012