Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Sylabus przedmiotu Ochrona roślin przed chorobami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Obrót środkami ochrony roślin i nawozami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona roślin przed chorobami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość obsługi mikroskopu świetlnego. |
W-2 | Znajomość anatomii, fizjologii i taksonomii roślin. |
W-3 | Umiejętność rozpoznawania gatunków roślin uprawnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wiedzy o warunkach sprzyjających występowaniu chorób |
C-2 | Poznanie gatunków patogenów o dużym znaczeniu dla zdrowotności roślin uprawnych, w tym patogenów tworzących mykotoksyny. |
C-3 | Poznanie skutecznych i bezpiecznych dla środowiska metod ochrony roślin przed chorobami i zwalczania ich sprawców, uwzględniając ocenę stopnia porażenia roślin, progi ekonomicznego zagrożenia oraz sygnalizację i prognozowanie występowania chorób. |
C-4 | Poznanie fungicydów i bakteriocydów zalecanych do stosowania w integrowanej produkcji roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Diagnostyka chorób w wybranych uprawach rolniczych, ocena zagrożenia i wybór metod ochrony | 4 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Choroba - jej istota, przebieg procesu chorobowego | 2 |
T-W-2 | Czynniki wpływające na proces chorobowy | 2 |
T-W-3 | Epidemia- składowe epidemii, jej przebieg. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych dla roślin rolniczych (wirusy, bakterie, organizmy grzybopodobne z gromady Oomycota, grzyby z gromad Ascomycota, Basidiomycota i grupy grzybów mitosporowych). | 4 |
T-W-5 | Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów. | 4 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział w zajęciach | 4 |
A-T-2 | Konsultacje | 5 |
A-T-3 | Przygotowanie do zajęć | 16 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Objaśnienie z użyciem sprzętu audiowizualnego. |
M-3 | Ćwiczenia terenowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-12_W01 Rozpoznaje ważniejsze gospodarczo choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób oraz charakteryzuje ich etiologię. Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów. Potrafi przewidzieć pojawienie się chorób roślin i ocenić stopień zachorowania roślin. | OSO_10-_W12 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-12_U01 Umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwać i zastosować preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin. Umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez ważniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby. | OSO_10-_U12 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-12_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin i potrafi ocenić skutki wykonywanych zabiegów chemicznych dla roślin i środowiska. Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami. | OSO_10-_K01, OSO_10-_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-T-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-12_W01 Rozpoznaje ważniejsze gospodarczo choroby roślin rolniczych na podstawie oznak etiologicznych i zarodnikowania sprawców chorób oraz charakteryzuje ich etiologię. Objaśnia przebieg procesu chorobowego u roślin rolniczych, wskazuje czynniki sprzyjające wystąpieniu choroby lub epidemii oraz tłumaczy wpływ tych czynników na przebieg procesu chorobowego u różnych grup patogenów. Potrafi przewidzieć pojawienie się chorób roślin i ocenić stopień zachorowania roślin. | 2,0 | |
3,0 | Rozróżnia rośliny chore od zdrowych, potrafi wymienić nazwy kilku chorób, ale nie potrafi ich wskazać na materiale. Potrafi wymienić nazwy kilku chorób występujących na roślinach uprawnych, ale nie zna ich etiologii. Definiuje proces chorobowy u roślin. Potrafi wymienić czynniki wpływające na przebieg choroby u roślin. Potrafi wymienić metody zwalczania chorób. Potrafi omówić zasady doboru preparatów chemicznych dla integrowanej produkcji roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-12_U01 Umie korzystać z opracowań i na ich podstawie dobierać odpowiednie metody zwalczania chorób (umie wyszukiwać i zastosować preparaty zwalczające choroby), umie układać plany zwalczania chorób wybranych roślin. Umie ocenić wpływ warunków pogodowych na wystąpienie choroby lub epidemii powodowanej przez ważniejsze grupy sprawców chorób roślin, umie określić moment krytyczny dla rozwoju choroby. | 2,0 | |
3,0 | Dobiera odpowiednie metody ochrony roślin przed wybranymi chorobami. Umie ocenić wpływ czynników na wystąpienie kilku chorób. Potrafi wybrać preparaty chemiczne zalecane do stosowania w integrowanej produkcji roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-12_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące sposobu zwalczania organizmów chorobotwórczych względem roślin i potrafi ocenić skutki wykonywanych zabiegów chemicznych dla roślin i środowiska. Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed chorobami. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska. Ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie ochrony roślin przed szkodnikami, lecz rzadko je praktykuje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia, PWRiL, Warszawa, 2011, tom 2
- Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii., 2011, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html
Literatura dodatkowa
- Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997