Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami

Sylabus przedmiotu Charakterystyka i stosowanie nawozów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Charakterystyka i stosowanie nawozów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,70zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu gleboznawstwa, mikrobiologii, uprawy roślin i chemii rolnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchacza z aktualnym rynkiem nawozów mineralnych oraz tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie słuchacza z aspektami zwiększenia efektywności i opłacalności nawożenia oraz ochrony środowiska
C-3Zapoznanie słuchacza z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania projektu nawożenia roślin oraz określeniu potrzeb nawozowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin3
T-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów2
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym3
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego2
10
wykłady
T-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia6
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń6
A-A-3konsultacje3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w grupach – rozpoznawanie nawozów, wykonanie planów nawozowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie słuchacza oraz za umiejętność pracy w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów.
OSO_10-_W04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_U02
Student potrafi scharakteryzować i zastosować nawozy w produkcji roslinnej.
OSO_10-_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_K01
Student ma świadomość przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko.
OSO_10-_K01, OSO_10-_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_W01
Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów.
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_U02
Student potrafi scharakteryzować i zastosować nawozy w produkcji roslinnej.
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności w zakresie charakterystyki i stosowania nawozów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OSO_10-_PD-OŚORN-2_K01
Student ma świadomość przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko.
2,0
3,0Słuchacz uczestniczy w pracy grupowej, ale nie podejmuje własnej inicjatywy, jest świadom przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2008, Tom I i II
  2. Filipek T., Chemia rolna, . Wyd. AR Lublin, Lublin, 2006
  3. Kociołek-Baławejder E., Stanisławska E., Chemia Środowiska, Wyd. UE, Wrocław, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Akty prawne – najbardziej aktualne (Rozporządzenia, Dzienniki Ustaw), 2011
  2. Studia i Raporty IUNG w Puławach, Puławy, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin3
T-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów2
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym3
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia6
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń6
A-A-3konsultacje3
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Samodzielne studiowanie wskazanej literatury25
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-2_W01Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_W04Ma wiedzę o szkodnikach w uprawach polowych i potrafi wykonywać zabiegi w uprawie roślin.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z aktualnym rynkiem nawozów mineralnych oraz tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie słuchacza z aspektami zwiększenia efektywności i opłacalności nawożenia oraz ochrony środowiska
C-3Zapoznanie słuchacza z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania projektu nawożenia roślin oraz określeniu potrzeb nawozowych
Treści programoweT-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia
T-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin
T-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w grupach – rozpoznawanie nawozów, wykonanie planów nawozowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie słuchacza oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-2_U02Student potrafi scharakteryzować i zastosować nawozy w produkcji roslinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_U02Umie stosować nawozy w produkcji roślinnej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z aktualnym rynkiem nawozów mineralnych oraz tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie słuchacza z aspektami zwiększenia efektywności i opłacalności nawożenia oraz ochrony środowiska
C-3Zapoznanie słuchacza z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania projektu nawożenia roślin oraz określeniu potrzeb nawozowych
Treści programoweT-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia
T-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin
T-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w grupach – rozpoznawanie nawozów, wykonanie planów nawozowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie słuchacza oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz posiada podstawowe umiejętności w zakresie charakterystyki i stosowania nawozów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOSO_10-_PD-OŚORN-2_K01Student ma świadomość przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOSO_10-_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz poszerzania wiedzy.
OSO_10-_K06Jest świadomy ważności i potrzeby ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchacza z aktualnym rynkiem nawozów mineralnych oraz tendencjami zmian w ich asortymencie
C-2Zapoznanie słuchacza z aspektami zwiększenia efektywności i opłacalności nawożenia oraz ochrony środowiska
C-3Zapoznanie słuchacza z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji
C-4Wyrobienie umiejętności opracowania projektu nawożenia roślin oraz określeniu potrzeb nawozowych
Treści programoweT-W-1Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia
T-W-2Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia
T-A-1Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin
T-A-2Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów
T-A-3Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym
T-A-4Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w grupach – rozpoznawanie nawozów, wykonanie planów nawozowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie słuchacza oraz za umiejętność pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz uczestniczy w pracy grupowej, ale nie podejmuje własnej inicjatywy, jest świadom przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0