Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Sylabus przedmiotu Charakterystyka i stosowanie nawozów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Obrót środkami ochrony roślin i nawozami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Charakterystyka i stosowanie nawozów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu gleboznawstwa, mikrobiologii, uprawy roślin i chemii rolnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchacza z aktualnym rynkiem nawozów mineralnych oraz tendencjami zmian w ich asortymencie |
C-2 | Zapoznanie słuchacza z aspektami zwiększenia efektywności i opłacalności nawożenia oraz ochrony środowiska |
C-3 | Zapoznanie słuchacza z proekologicznymi środkami nawozowymi i zmianami w ich aplikacji |
C-4 | Wyrobienie umiejętności opracowania projektu nawożenia roślin oraz określeniu potrzeb nawozowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie oraz zasady ustalania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin | 3 |
T-A-2 | Demonstracja nawozów mineralnych. Analiza jakościowa nawozów | 2 |
T-A-3 | Opracowanie planu nawożenia w gospodarstwie rolnym | 3 |
T-A-4 | Przegląd aktualnych komputerowych programów doradztwa nawozowego | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Asortyment i aktualne tendencje w stosowaniu nawozów mineralnych. Podział i charakterystyka agrochemiczna nawozów. Opłacalność i efektywność i nawożenia | 6 |
T-W-2 | Zagrożenia spowodowane produkcją nawozów mineralnych i naturalnych (człowiek, woda, powietrze). Agroekologiczne skutki nawożenia | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń | 6 |
A-A-3 | konsultacje | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 25 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Praca w grupach – rozpoznawanie nawozów, wykonanie planów nawozowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie słuchacza oraz za umiejętność pracy w zespole |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów. | OSO_10-_W04 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-2_U02 Student potrafi scharakteryzować i zastosować nawozy w produkcji roslinnej. | OSO_10-_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-2_K01 Student ma świadomość przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko. | OSO_10-_K01, OSO_10-_K06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-2_W01 Student ma wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu charakterystyki i stosowania nawozów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-2_U02 Student potrafi scharakteryzować i zastosować nawozy w produkcji roslinnej. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz posiada podstawowe umiejętności w zakresie charakterystyki i stosowania nawozów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_PD-OŚORN-2_K01 Student ma świadomość przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz uczestniczy w pracy grupowej, ale nie podejmuje własnej inicjatywy, jest świadom przydatności stosowania nawozów i środków ochrony roślin i ich wpływu na wielkość i jakość plonu roślin oraz na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2008, Tom I i II
- Filipek T., Chemia rolna, . Wyd. AR Lublin, Lublin, 2006
- Kociołek-Baławejder E., Stanisławska E., Chemia Środowiska, Wyd. UE, Wrocław, 2012
Literatura dodatkowa
- Akty prawne – najbardziej aktualne (Rozporządzenia, Dzienniki Ustaw), 2011
- Studia i Raporty IUNG w Puławach, Puławy, 2015