Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Obrót środkami ochrony roślin i nawozami
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i higiena pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin i nawozów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Obrót środkami ochrony roślin i nawozami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo i higiena pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin i nawozów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy sprzedaży i stosowaniu środków ochrony roślin i nawozów. Poznanie regulacji prawnych odnoszących się do ochrony zdrowia podczas kontaktu z substancjami chemicznymi. |
C-2 | Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy kontakcie ze środkami ochrony roślin i nawozami. Zapoznanie się z zasadami profilaktyki, objawami zatrucia oraz pierwszą pomocą przy zatruciach toksykologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Regulacje prawne odnoszące się do: zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu, konfekcjonowania i stosowania środków ochrony roślin; dróg wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu (doustna, skórna, oddechowa, przez błonę śluzową). Zagadnienia związane ze środkami ochrony indywidualnej i zasadami ich użycia oraz prawidłowego przechowywania, pakowania i transportu środków ochrony roślin. | 2 |
T-W-2 | Zasady profilaktyki związanej z kontaktem ze środkami ochrony roślin, w tym: badania lekarskie, wyposażenie apteczki pierwszej pomocy medycznej oraz informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numery telefonów do ośrodków toksykologicznych. Objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz pierwsza pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków. Przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń oraz drogi pożarowe. Postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin. Ochrona pracy kobiet i ochrona pracy młodocianych. | 2 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 4 |
A-W-2 | Konsultacje | 3 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 9 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda aktywizująca – dyskusja w oparciu o studium przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Potwierdzenie obecności studenta na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-1_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej będzie potrafił określić zagrożenia dla zdrowia związane z kontaktem bezpośrednim i pośrednim środków chemicznych wykorzystywanych rolniczo. | OSO_10-_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-1_U01 Student zdobędzie umiejętność bezpiecznego kontaktowania się z rolniczymi środkami chemicznymi. Pozna zasady pomocy przy zatruciach tymi środkami, a także postępowania w razie zagrożenia pożarowego. | OSO_10-_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-1_K01 Student uświadomi sobie rolę stosowania bhp w kontakcie ze środkami chemicznymi w celu zabezpieczenia zdrowia, jak i komfortu wykonywania pracy. | OSO_10-_K01, OSO_10-_K06 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-1_W01 Student po zrealizowaniu części wykładowej będzie potrafił określić zagrożenia dla zdrowia związane z kontaktem bezpośrednim i pośrednim środków chemicznych wykorzystywanych rolniczo. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu zadowalającym przepisy prawne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące przy kontakcie bezpośrednim i pośrednim środków ochrony roślin i nawozów mineralnych. Jest także w stanie ocenić ryzyko związane z uszczerbkiem na zdrowiu związane z kontaktem danego środka chemicznego. Ocena: zal. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-1_U01 Student zdobędzie umiejętność bezpiecznego kontaktowania się z rolniczymi środkami chemicznymi. Pozna zasady pomocy przy zatruciach tymi środkami, a także postępowania w razie zagrożenia pożarowego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi postępować z chemicznymi środkami ochrony roślin, w celu wyeliminowania/ zminimalizowania zagrożenia dla zdrowia/ życia osoby pracującej jak i osób współtowarzyszących przy poszczególnych czynnościach zawodowych. Ocena: zal. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OSO_10-_OŚORN-1_K01 Student uświadomi sobie rolę stosowania bhp w kontakcie ze środkami chemicznymi w celu zabezpieczenia zdrowia, jak i komfortu wykonywania pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość jak ważnym jest przestrzeganie zasad bhp na stanowisku pracy związanym z obecnością środków chemicznych. Potrafi zdefiniować zagrożenie i wie jak jemu zapobiec lub zmniejszyć szkodliwość jego skutków. Ocena: zal. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grausz T.W., Chemia dla rolników, poradnik bhp., Państwowa Inspekcja Pracy, Warszawa, 2015
- Gierasimiuk J., Grabowski J., Krupa W.L., Pietrzak A.M., Witczak J., Żurawski K., Żurek J., Ambroziewicz M., Celeda R., Kołodziejczyk E., Kowerski A., Stojek-Siwińska M., Wroński J., MERITUM Bezpieczeństwo i higiena pracy, 2017
- Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 22 maja 2013 r. w sprawie sposobu postępowania przy stosowaniu i przechowywaniu środków ochrony roślin (Dz.U. z 2013 r. poz. 625), 2013
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 31 marca 2014 r. w sprawie warunków stosowania środków ochrony roślin (Dz.U. z 2014 r. poz. 516, 2014
Literatura dodatkowa
- Dz.U. 2016 poz. 1488. Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 9 września 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych, 2016
- Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2016
- Nowak R., Włodarczyk-Makuła M., Mamzer E., Ryzyko środowiskowe i zdrowotne wynikające ze stosowania środków ochrony roślin, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy, Katowice, 2015