Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Krajobraz kulturowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Krajobraz kulturowy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie przez studenta postawowej wiedzy z zakresu historii architektury,urbanistyki i sztuki ogrodowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Urbanistyka,architektura i architektura krajobrazu na tle przemian kulturowych, warunków geograficznych,społeczno-gospodarczych i politycznych.Estetyka kształtowania przestrzeni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wieloznacznośc pojecia krajobrazu - definicje1
T-W-2Podstawowe rodzaje i typy krajobrazu ze wzgledu na cechy plastyczne i stopień urbanizacji1
T-W-3Główne elementy kompozycji: krajobraz naturalny, krajobraz kulturowy1
T-W-4Omówienie klasycznych i współczesnych zasad dobrej kompozycji2
T-W-5Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: kształt terenu i jego pokrycie1
T-W-6Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: elementy przestrzenne.1
T-W-7Znaczenie struktury i faktury tworzywa.1
T-W-8Psychiczne właściwości odczuwania przestrzeni1
T-W-9Oglad i emocjonalna ocena krajobrazu2
T-W-10Podstawowe typy współczesnego krajobrazu kulturowego4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury (praca własna)15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca/wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/wykład problemowy
M-3Analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F kolokwim przejsciowe/zaliczajace/

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.2_W12
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą uwarunkowań kształtowania krajobrazu kulturowego
AK_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.2_U13
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dokonywać oceny na poziomie rozszerzonym wartosć kulturową i jego składowych.
AK_2A_U13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu oraz rozumie potrzebe uczenia się przez całe zycie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirowac i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywac wiedzę dotyczaca architektury krajobrazu społeczeństwu.
AK_2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.2_W12
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą uwarunkowań kształtowania krajobrazu kulturowego
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.2_U13
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dokonywać oceny na poziomie rozszerzonym wartosć kulturową i jego składowych.
2,0Nie zna zagadnienia.
3,0Zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagdnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu oraz rozumie potrzebe uczenia się przez całe zycie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirowac i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywac wiedzę dotyczaca architektury krajobrazu społeczeństwu.
2,0Nie zna zagadnienia.
3,0Zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje sie w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.

Literatura podstawowa

  1. Krajobraz kulturowy Polski, kraków Warszawa, 2001
  2. Encyklopedia kultury polskiej T I, Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, Wrocław, 1991
  3. Przepisy Ustawy - Prawo Budowlane z dn 07.07.2004, 2011
  4. Przepisy ustawy - Prawo Ochrony Środowiska Dz.U.2006 nr 129 poz.902, 2011
  5. J. Bogdanowski, Krajobraz jutra, [w:] Wiedza o kulturze u progu XXI wieku. Architektura i dobra kultury - Tożsamość i kontynuacja tradycji, Kraków, 1982
  6. T.Tołwiński, Urbanistyka T.III Zieleń w urbanistyce, Warszawa, 1963
  7. E. Małachowicz, Ochrona środowiska kulturowego T.I.II, Warszawa, 1988
  8. J.Bogdanowski, Polska sztuka ogrodowa, Arkady, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wieloznacznośc pojecia krajobrazu - definicje1
T-W-2Podstawowe rodzaje i typy krajobrazu ze wzgledu na cechy plastyczne i stopień urbanizacji1
T-W-3Główne elementy kompozycji: krajobraz naturalny, krajobraz kulturowy1
T-W-4Omówienie klasycznych i współczesnych zasad dobrej kompozycji2
T-W-5Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: kształt terenu i jego pokrycie1
T-W-6Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: elementy przestrzenne.1
T-W-7Znaczenie struktury i faktury tworzywa.1
T-W-8Psychiczne właściwości odczuwania przestrzeni1
T-W-9Oglad i emocjonalna ocena krajobrazu2
T-W-10Podstawowe typy współczesnego krajobrazu kulturowego4
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury (praca własna)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O04.2_W12W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą uwarunkowań kształtowania krajobrazu kulturowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W08posiada poszerzoną wiedzę o dawnych i współczesnych tendencjach i konwencjach stylowych w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Urbanistyka,architektura i architektura krajobrazu na tle przemian kulturowych, warunków geograficznych,społeczno-gospodarczych i politycznych.Estetyka kształtowania przestrzeni.
Treści programoweT-W-1Wieloznacznośc pojecia krajobrazu - definicje
T-W-2Podstawowe rodzaje i typy krajobrazu ze wzgledu na cechy plastyczne i stopień urbanizacji
T-W-7Znaczenie struktury i faktury tworzywa.
T-W-8Psychiczne właściwości odczuwania przestrzeni
T-W-9Oglad i emocjonalna ocena krajobrazu
T-W-3Główne elementy kompozycji: krajobraz naturalny, krajobraz kulturowy
T-W-4Omówienie klasycznych i współczesnych zasad dobrej kompozycji
T-W-5Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: kształt terenu i jego pokrycie
T-W-6Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: elementy przestrzenne.
T-W-10Podstawowe typy współczesnego krajobrazu kulturowego
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/wykład problemowy
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F kolokwim przejsciowe/zaliczajace/
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O04.2_U13W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien dokonywać oceny na poziomie rozszerzonym wartosć kulturową i jego składowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U13ocenia na poziomie rozszerzonym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Cel przedmiotuC-1Urbanistyka,architektura i architektura krajobrazu na tle przemian kulturowych, warunków geograficznych,społeczno-gospodarczych i politycznych.Estetyka kształtowania przestrzeni.
Treści programoweT-W-1Wieloznacznośc pojecia krajobrazu - definicje
T-W-2Podstawowe rodzaje i typy krajobrazu ze wzgledu na cechy plastyczne i stopień urbanizacji
T-W-7Znaczenie struktury i faktury tworzywa.
T-W-8Psychiczne właściwości odczuwania przestrzeni
T-W-9Oglad i emocjonalna ocena krajobrazu
T-W-3Główne elementy kompozycji: krajobraz naturalny, krajobraz kulturowy
T-W-4Omówienie klasycznych i współczesnych zasad dobrej kompozycji
T-W-5Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: kształt terenu i jego pokrycie
T-W-6Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: elementy przestrzenne.
T-W-10Podstawowe typy współczesnego krajobrazu kulturowego
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/wykład problemowy
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F kolokwim przejsciowe/zaliczajace/
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zagadnienia.
3,0Zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagdnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O04.2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu oraz rozumie potrzebe uczenia się przez całe zycie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirowac i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywac wiedzę dotyczaca architektury krajobrazu społeczeństwu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
Cel przedmiotuC-1Urbanistyka,architektura i architektura krajobrazu na tle przemian kulturowych, warunków geograficznych,społeczno-gospodarczych i politycznych.Estetyka kształtowania przestrzeni.
Treści programoweT-W-1Wieloznacznośc pojecia krajobrazu - definicje
T-W-2Podstawowe rodzaje i typy krajobrazu ze wzgledu na cechy plastyczne i stopień urbanizacji
T-W-7Znaczenie struktury i faktury tworzywa.
T-W-8Psychiczne właściwości odczuwania przestrzeni
T-W-9Oglad i emocjonalna ocena krajobrazu
T-W-3Główne elementy kompozycji: krajobraz naturalny, krajobraz kulturowy
T-W-4Omówienie klasycznych i współczesnych zasad dobrej kompozycji
T-W-5Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: kształt terenu i jego pokrycie
T-W-6Podstawowe środki działania formalnego w krajobrazie: elementy przestrzenne.
T-W-10Podstawowe typy współczesnego krajobrazu kulturowego
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa/wykład problemowy
M-3Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F kolokwim przejsciowe/zaliczajace/
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zagadnienia.
3,0Zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje sie w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.