Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Florystyka - sztuka układania kwiatów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Florystyka - sztuka układania kwiatów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólne wiadomości o roślinach ozdobnych i zasadach kompozycji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych, sposobami oceniania wartości dekoracyjnej roślin ozdobnych, zasadami tworzenia kompozycji florystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych.2
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.2
T-W-3Rodzaje i style dekoracji ślubnych.2
T-W-4Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców.2
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.2
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.2
T-W-7Rola trendów florystycznych.2
T-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.2
T-W-9Dobór technik wykonania do rodzaju dekoracji.2
T-W-10Zasady oceniania prac florystycznych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach20
A-W-2analiza literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia z wykładów20
A-W-4udział w konsultacjach10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody eksponujące (film)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O13.1_W01
określa wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
AK_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-4, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.1_U01
Potrafi zaprojektować dekorację z roślin ozdobnych
AK_1A_U04C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-4, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O13.1_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
AK_1A_K02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O13.1_W01
określa wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
3,5student określa w stopniu podstawowym wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.1_U01
Potrafi zaprojektować dekorację z roślin ozdobnych
2,0student nie potrafi zaprojektować dekoracji z roślin ozdobnych
3,0student potrafi zaprojektować dekorację z roślin ozdobnych w stopniu dostatecznym
3,5student potrafi zaprojektować dekorację z roślin ozdobnych w stopniu zadawalającym z istotnymi brakami
4,0student potrafi zaprojektować dekorację z roślin ozdobnych w stopniu dobrym
4,5student potrafi zaprojektować dobrą dekorację z roślin ozdobnych powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami
5,0student potrafi zaprojektować wybitną dekorację z roślin ozdobnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O13.1_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie florystyki
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie florystyki
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie florystyki, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat florystyki i dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu florystyki i sztuki użytkowej

Literatura podstawowa

  1. Nizińska A., ABC Florystyki, Hortpress, Warszawa, 2008
  2. Łukaszewska A., Skutnik E., Przewodnik florysty, SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Lersch G., Florystyczne podstawy komponowania: w oparciu o aranżacje kwiatowe, Polska Szkoła Florystyczna, Poznań, 2009
  2. Walther B., Kompozycje kwiatowe, Weltbild Media, Warszawa, 2011
  3. Assman P., Zeitgerechte Floristik, Fachverband Deutscher Floristen eV, Grunzburg, 1989

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych.2
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.2
T-W-3Rodzaje i style dekoracji ślubnych.2
T-W-4Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców.2
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.2
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.2
T-W-7Rola trendów florystycznych.2
T-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.2
T-W-9Dobór technik wykonania do rodzaju dekoracji.2
T-W-10Zasady oceniania prac florystycznych.2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach20
A-W-2analiza literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia z wykładów20
A-W-4udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O13.1_W01określa wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W10zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych, sposobami oceniania wartości dekoracyjnej roślin ozdobnych, zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych.
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.
T-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym
3,0student posiada ograniczoną wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
3,5student określa w stopniu podstawowym wartość dekoracyjną i użytkową roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
4,0student dobrze opanował wiedzę z zakresu wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
4,5student posiada ponad dobrą wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
5,0student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat wartości dekoracyjnej i użytkowej roślin w określonych rodzajach kompozycji florystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O14.1_U01Potrafi zaprojektować dekorację z roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U04wykorzystuje powszechnie znane narzędzia i metody do sporządzania i prezentacji projektów; ma świadomość znaczenia zawodowego komunikacji z klientem indywidualnym i grupowym oraz użytkownikiem
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych, sposobami oceniania wartości dekoracyjnej roślin ozdobnych, zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-3Rodzaje i style dekoracji ślubnych.
T-W-1Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych.
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.
T-W-4Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców.
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.
T-W-7Rola trendów florystycznych.
T-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.
T-W-9Dobór technik wykonania do rodzaju dekoracji.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zaprojektować dekoracji z roślin ozdobnych
3,0student potrafi zaprojektować dekorację z roślin ozdobnych w stopniu dostatecznym
3,5student potrafi zaprojektować dekorację z roślin ozdobnych w stopniu zadawalającym z istotnymi brakami
4,0student potrafi zaprojektować dekorację z roślin ozdobnych w stopniu dobrym
4,5student potrafi zaprojektować dobrą dekorację z roślin ozdobnych powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami
5,0student potrafi zaprojektować wybitną dekorację z roślin ozdobnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O13.1_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student szuka inspiracji i jest kreatywny w realizacji zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rodzajami aranżacji florystycznych, sposobami oceniania wartości dekoracyjnej roślin ozdobnych, zasadami tworzenia kompozycji florystycznych
Treści programoweT-W-3Rodzaje i style dekoracji ślubnych.
T-W-1Klasyfikacja kompozycji florystycznych i technik florystycznych.
T-W-2Rodzaj, styl i charakter aranżacji florystycznych.
T-W-4Symbolika wieńców. Rodzaje i style wieńców.
T-W-5Rodzaje obiektów i instalacji florystycznych.
T-W-6Estetyczna i funkcjonalna rola aranżacji z roślin.
T-W-7Rola trendów florystycznych.
T-W-8Prezentacja projektu aranżacji florystycznej.
T-W-9Dobór technik wykonania do rodzaju dekoracji.
T-W-10Zasady oceniania prac florystycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-3Metody eksponujące (film)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test kontrolny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie florystyki
3,0student ma małą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki
3,5student ma dobrą świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie florystyki
4,0student ma dużą świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia się w zakresie florystyki
4,5student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie florystyki, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student ma bardzo dobrą świadomość i zdolność do samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie wiedzy na temat florystyki i dekoracji wnętrz roślinami ozdobnymi, jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu florystyki i sztuki użytkowej