Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje architektoniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje architektoniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z zakresu podstaw rysunku technicznego. |
W-2 | Wymagana podstawowa wiedza o materiałach budowlanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie umiejętności rysowania rysunkiem technicznym rzutów, przekrojów elementów konstrukcyjnych małej architektury. |
C-2 | Opanowanie wiedzy teoretycznej w zakresie konstruowania prostych elementów małej architektury wraz z prawidłowym doborem materiałów budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt drogi oraz chodnika | 4 |
T-P-2 | Projekt murka oporowego | 4 |
T-P-3 | Projekt ogrodzenia | 4 |
T-P-4 | Projekt pergoli, trejaża | 4 |
T-P-5 | Projekt altany | 5 |
T-P-6 | Projekt oczka wodnego | 4 |
T-P-7 | Projekt dachu zielonego | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady konstrukcji drewnianych i zastosowanie | 2 |
T-W-2 | Zasady konstrukcji betonowych i zastosowanie | 2 |
T-W-3 | Zasady konstrukcji stalowych i zastosowanie | 2 |
T-W-4 | Rodzaje kruszywa i zastosowanie | 2 |
T-W-5 | Zasady projektowania elementów konstrukcyjnych: mastka, mola, oczka wodnego, altany, pergoli, trejaża, śmietnika | 12 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie projektów | 30 |
A-P-2 | Przygotowanie pracy semestralnej (praca własna) | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie prac (praca własna) | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: - wykłady informacyjne - wykłady objaśniajace i wyjaśniajace Metody problemowe - klasyczne metody problemowe Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe - metoda projektów Dla poszczególnych zadań takich jak: projekt mostku lub mola przy stawie, projekt oczka wodnego, projekt altany, itd. Korekta wykonanych rysunków przez prowadzacego. |
M-2 | Metody podające - wykłady informacyjne - wykłady objaśniające i wyjaśniające Metody problemowe - klasyczne metody problemowe Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena formująca dotyczy wykonanych rysunków technicznych pod względem zgodności z obowiazujacymi normami budowlanymi. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena formująca wyboru materiałów budowlanych do odpowiednich zadań pod względem technicznym i obowiązujących norm budowlanych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C10_W04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe materiały budowlane oraz ich zastosowanie w architekturze krajobrazu. Potrafi dokonywać wyboru materiału do poszczególnych zadań konstrukcyjnych pod względem właściwości danego materiału oraz estetyki. | AK_1A_W04 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-2 |
AK_1A_C10_W06 W wyniku przeprowadzonych zajeć student zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych, potrafi przygotować dokumentację w formie rysunkowej i opisowej. | AK_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C10_U05 W wyniku przeprowadzonych zajeć student praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali . Potrafi w zależności od etapu procesu budowy sporządzić projekt koncepcyjny, projekt budowlany oraz projekt wykonawczy. | AK_1A_U05 | — | — | C-1 | T-W-5 | M-1 | S-1 |
AK_1A_C10_U06 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zastosować i wybrać odpowiednie materiały budowlane. Posiada umiejętności projektowania małej architektury o różnej funkcji. Ma swiadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | AK_1A_U06 | — | — | C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_C10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska kompetencje wykonywania analizy terenu oraz będzie potrafił wyodrębniać w nim zależności, które wpływają na estetykę otoczenia. Uzyska kompetencje w ocenie krytycznego spojrzenia oraz twórczego myślenia w przekształcaniu przestrzeni, zachowujac odpowiednie zasady kompozycji. | AK_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
AK_1A_C10_K08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska kompetencje do sporządzania projektów zgodnie z przepisami formalno - prawnymi do samodzielnego projektowania małej architektury oraz osiągnie kompetencje do współpracy z branżami, jak również do nadzorowania własnych projektów na etapie wykonawczym. | AK_1A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C10_W04 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe materiały budowlane oraz ich zastosowanie w architekturze krajobrazu. Potrafi dokonywać wyboru materiału do poszczególnych zadań konstrukcyjnych pod względem właściwości danego materiału oraz estetyki. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać doboru materiaów budowlanych dla konkretnego zadania małej architektury. |
3,0 | Student dokonuje prawidłowy dobór materiałów budowlanych bez umiejętności ich efektywnej analizy dla rozwiązania konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. | |
3,5 | Student dokonuje prawidłowy dobór materiałów budowlanych z umiejętnością ich analizy dla rozwiazania konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi dokonać prawidłowy wybór materiałów budowlanych ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o dokonanych wyborach dla rozwiązania konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. | |
4,5 | Student nie tylko potrafi dokonać prawidłowy wybór materiałów budowlanych ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o dokonanych wyborach oraz oszacować błędy dla rozwiązania konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. | |
5,0 | Student nie tylko potrafi dokonać prawidłowy wybór materiałów budowlanych ale również dokonuje ich analizy pod względem technicznym i estetycznym. Potrafi równiez prowadzic dyskusję o dokonanych wyborach oraz oszacować błędy dla rozwiazania konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. | |
AK_1A_C10_W06 W wyniku przeprowadzonych zajeć student zna podstawowe zasady projektowania obiektów budowlanych, potrafi przygotować dokumentację w formie rysunkowej i opisowej. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić podstawowej dokumentacji projektowej dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. |
3,0 | Student potrafi sporządzić podstawowa dokumentację projektową dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. | |
3,5 | Student potrafi sporządzić dokumentację projektową zgodnie z obowiazującymi przepisami dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. | |
4,0 | Student potrafi sporzadzić szczegółową dokumentację projektową zgodnie z obowiazujacymi przepisami dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. | |
4,5 | Student nie tylko potrafi sporządzić dokumentację projektową zgodnie z obowiazującymi przepisami. Potrafi również sporządzić dodatkową dokumentację rozwiązań detali konstrukcyjnych dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. | |
5,0 | Student nie tylko potrafi sporządzić dokumentację projektową zgodnie z obowiazującymi przepisami. Potrafi również sporzadzić dokumętację szczegółową dokumentację rozwiązań detali konstrukcyjnych dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury wraz z jej estetycznym wygladem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C10_U05 W wyniku przeprowadzonych zajeć student praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali . Potrafi w zależności od etapu procesu budowy sporządzić projekt koncepcyjny, projekt budowlany oraz projekt wykonawczy. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować rozwiazań konstrukcyjnych w odpowiedniej skali nie zachowuje zasad kształtowania form przestrzennych dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. Nie potrafi wykonac projektu koncepcyjnego. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym dostosować rozwiązania konstrukcyjne zachowując skalę i zasady kształtowania form przestrzennych dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. Potrafi wykonać projek koncepcyjny | |
3,5 | Student potrafi dostosować rozwiazania konstrukcyjne zachowujac skale i zasady ksztautowania form przestrzennych dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. Potrafi dyskutować na poziomie podstawowym na temat swojej pracy potrafi wykonać projekt koncepcyjny. | |
4,0 | Student dokonuje prawidłowych rozwiązań konstrukcyjnych dostosowując skalę zachowuje zasady kształtowania form przestrzennych dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. Potrafi wykonać projekt koncepcyjny i budowlany. | |
4,5 | Student dokonuje prawidłowych rozwiazań konstrukcyjnych dostosowujac skalę , zachowuje zasady ksztautowania form przestrzennych dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury . Potrafi wykonać projekt koncepcyjny i budowlany. Potrafi również prowadzić dyskusję o dokonanych wyborach. | |
5,0 | Student dokonuje prawidłowych rozwiazań konstrukcyjnych dostosowuje skalę , zachowuje zasady kształtowania form przestrzennych dla konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury . Potrafi wykonać projekt koncepcyjny, budowlany, wykonawczy. Potrafi również prowadzic dyskusję o dokonanych wyborach. | |
AK_1A_C10_U06 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zastosować i wybrać odpowiednie materiały budowlane. Posiada umiejętności projektowania małej architektury o różnej funkcji. Ma swiadomość dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować materiałów budowlanych do konkretnego zadania konstrukcyjnego małej architektury. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi dokonac wyboru materiałów budowlanych zachowujac zasady sztuki budowlanej dla róznych zadań konstrukcyjnych małej architektury. | |
3,5 | Student potrafi dokonac wyboru materiałów budowlanych zachowujac zasady sztuki budowlanej dla różnych zadań konstrukcyjnych małej architektury. | |
4,0 | Student potrafi dokonać nie tylko wyboru materiałów budowlanych zachowujac zasady sztuki budowlanej dla różnych zadań konstrukcyjnych małej architektury. Potrafi również prowadzić dyskusje na konkretne tematy z dziedziny materiałów budowlanych. | |
4,5 | Student potrafi dokonać nie tylko wyboru materiałów budowlanych zachowując zasady sztuki budowlanej dla różnych zadań konstrukcyjnych małej architektury. Potrafi również prowadzić dyskusję na konkretne tematy z dziedziny materiałów budowlanych jak i na temat ich zastosowania do konkretnych zadań. | |
5,0 | Student potrafi dokonać nie tylko wyboru materiałów budowlanych zachowując zasady sztuki budowlanej dla różnych zadań konstrukcyjnych małej architektury. Potrafi również prowadzić dyskusję na konkretne tematy z dziedziny materiałów budowlanych, jak i na tematy ich zastosowania do konkretnych zadań oraz estetycznego wygladu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_C10_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska kompetencje wykonywania analizy terenu oraz będzie potrafił wyodrębniać w nim zależności, które wpływają na estetykę otoczenia. Uzyska kompetencje w ocenie krytycznego spojrzenia oraz twórczego myślenia w przekształcaniu przestrzeni, zachowujac odpowiednie zasady kompozycji. | 2,0 | Student nie ma umiejętności wykonywania analizy terenu i nie potrafi wyodrębnić w nim zależności, które wpływają na estetyczne otoczenie krajobrazu. Nie ma umiejętności twórczego myślenia. |
3,0 | Student dostatecznie ma umiejetności wykonywania analizy terenu potrafi wyodrebnić w nim zależności, które wpływają na estetyczne otoczenie krajobrazu oraz ma umiejętność twórczego myslenia. | |
3,5 | Student ma umiejętność wykonywania analizy terenu i potrafi wyodrębnić w nim zależności, które wpływają na estetyczne otoczenie krajobrazu oraz ma umiejętność twórczego myślenia. | |
4,0 | Student ma umiejętność wykonywania analizy terenu i potrafi wyodrębnić w nim zależności, które wpływają na estetyczne otoczenie krajobrazu oraz ma umiejętność twórczego myślenia oraz potrafi prowadzić dyskusję na w/w tematy. | |
4,5 | Student nie tylko ma umiejętności wykonywania analizy terenu i potrafi wyodrębnić w nim zależności, które wpływają na estetyczne otoczenie krajobrazu oraz ma umiejętność twórczego myślenia oraz potrafi prowadzić dyskusję na w/w tematy wykorzystując do tego inne przykłady. | |
5,0 | Student nie tylko ma umiejetności wykonywania analizy terenu i potrafi wyodrębnić w nim zależności, które wpływają na estetyczne otoczenie krajobrazu oraz ma umiejetność twórczego myślenia oraz potrafi prowadzić dyskusję na w/w tematy wykożystując do tego z przekonaniem inne przykłady | |
AK_1A_C10_K08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student uzyska kompetencje do sporządzania projektów zgodnie z przepisami formalno - prawnymi do samodzielnego projektowania małej architektury oraz osiągnie kompetencje do współpracy z branżami, jak również do nadzorowania własnych projektów na etapie wykonawczym. | 2,0 | Student nie potrafi korzystać z przepisów formalno - prawnych nie potrafi współpracować z branżami, nie potrafi nadzoeować własnych projektów. |
3,0 | Student dostatecznie potrafi korzystać z przepisów formalno-prawnych oraz współpracować z branżyami, jak i dostatecznie nadzorować własny projekt. | |
3,5 | Student potrafi korzystać z przepisów formalno-prawnych oraz współpracować z branżami, jak i nadzorować własny projekt. | |
4,0 | Student potrafi korzystać z przepisów formalno - prawnych oraz współpracować z branżami, jak i nadzoować własny projekt dokonując dobrych wyborów w kwestii realizacji projektu. | |
4,5 | Student nie tylko potrafi korzystać z przepisów formalno - prawnych oraz współpracować z branżami, jak i nadzorować własny projekt dokonując celnych wyborów w kwestii realizacji projektu. | |
5,0 | Student nie tylko potrafi korzystać z przepisów formalno - prawnych oraz współpracować z branżami, jak i nadzorować własny projekt dokonując celnych uwag i wyborów w kwestii realizacji projektu. |
Literatura podstawowa
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, 2006
- Skowroński W., Miśniakiewicz E., Rysunek techniczny budowlany, Arkady, 2006
- Markiewicz, Budownictwo ogólne dla architektów, Archi-Plus, 2006
- Polskie Normy Budowlane, 2011
- Kosmala M., Materiały budowlane w architekturze krajobrazu., SGGW, 1994
- Bartosiewicz A., Urządzenie terenów zieleni - podręcznik dla techników, WsiP., 2004
- Borcz Z., Elementy projektowania zieleni., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2000
- Siwiec A. Pokorski J., Kształtowanie terenów zieleni., WSiP, 1998
Literatura dodatkowa
- Majerowski, Kamień naturalny w kompozycjach ogrodowych, Multico, Warszawa, 2004
- Nawierzchnie w ogrodzie. Poradnik z cyklu "Zrób to sam", Solis, 2011
- Breschke J., Altany, pergole, pawilony ogrodowe, Mulico, 2011
- Brookes J., Projektowanie ogrodów, WiŻ, 2004