Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioklimatologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawowe wiadomości ze szkoły średniej z zakresu geografii i biologii oraz fizjografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zachodzącymi związkami pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Poznanie metod badania warunków bioklimatycznych oraz sposobów oceny warunków biometeorologicznych w zróżńicowanym krajobrazie geograficznym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Ogólny i cząstkowe modele oceny warunków bioklimatycznych. Wskaźniki biometeorologiczne. Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Meteoropatia. Rytmy biologiczne. | 3 |
T-W-2 | Zróżnicowanie fizyczno-geograficzne a warunki bioklimatyczne. Bioklimat Polski. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne. | 1 |
T-W-3 | Bioklimatologia urbanistyczna. Czynniki kształtujące klimat obszarów zurbanizowanych i uzdrowiskowych. Bioklimatyczne i aerosanitarne aspekty życia w mieście. Rola klimatu w architekturze, budownictwie i urbanistyce. Metody poprawy klimatu odczuwalnego obszarów zurbanizowanych. Klimat miasta, fitoklimat, klimat lasu, klimat obszarów rekreacyjnych. | 3 |
T-W-4 | Zastosowanie programu komputerowego do ocena bioklimatu wybranych terenów | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przyswojenie materiału zdobytego w trakcie zajęć | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 9 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie przedmiotu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego, dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: uczestnictwo w wykładach i pisemne zaliczenie treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.3_W01 Poznanie podstawowych elementów i zjawisk atmosferycznych kształtujących warunki pogodowe na danym terenie, które sprzyjają lub ograniczają plonowanie roślin | AK_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.3_U01 Potrafi ocenić wpływ elementów meteorologicznych na plonowanie roślin | AK_2A_U09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O06.3_K01 Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie meteorologicznych uwarunkowań plonowania roślin | AK_2A_K04, AK_2A_K07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.3_W01 Poznanie podstawowych elementów i zjawisk atmosferycznych kształtujących warunki pogodowe na danym terenie, które sprzyjają lub ograniczają plonowanie roślin | 2,0 | NIe zna żadnych związków pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a organizmami żywymi |
3,0 | Ma elementarną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Nie zna metod oceny warunków bioklimatycznych | |
3,5 | Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna w stopniu podstawowym metody oceny warunków bioklimatycznych i regiony bioklimatyczne. | |
4,0 | Ma wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi w prosty sposób opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów. | |
4,5 | Ma znaczną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna różne metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi szczegółowo scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi dokładnie opisać warunki bioklimatyczne wybranych obszarów. | |
5,0 | Ma poszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka. Zna różne metody oceny warunków bioklimatycznych i potrafi je zastosować. Potrafi szczegółowo scharakteryzować regiony bioklimatyczne. Potrafi dokładnie opisać i zinterpretować warunki bioklimatyczne wybranych obszarów wraz z czynnikamki je kształtującymi |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.3_U01 Potrafi ocenić wpływ elementów meteorologicznych na plonowanie roślin | 2,0 | NIe potrafi wskazać związku elementów meteorologicznych (środowiska atmosferycznego) ze zdroiem samopoczuciem i warunkami życia człowieka |
3,0 | Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem | |
3,5 | Potrafi wskazać podstawowe zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie wskazać podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych. | |
4,0 | Potrafi wskazać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie poprawnie wskazać podstawowe metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać prostej analizy warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru. | |
4,5 | Potrafi wskazać i opisać zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie poprawnie wskazać i dobrać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru. | |
5,0 | Potrafi wskazać i opisać i zinterpretować zależności pomiędzy środowiskiem atmosferycznym a człowiekiem. Umie poprawnie wskazać i dobrać metody oceny warunków bioklimatycznych. Potrafi dokonać analizy i interpretacji warunków bioklimatycznych dla wybranego obszaru.Potrafi wskazać na czynniki kształtujące warunki bioklimatyczne w wybranym terenie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O06.3_K01 Ma świadomość ustawicznego dokształcania się w zakresie meteorologicznych uwarunkowań plonowania roślin | 2,0 | Nie ma potrzeby poznania warunków bioklimatycznych |
3,0 | Ma ograniczoną świadoość o wływie warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka | |
4,0 | Ma świadmoość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. Ma świadomość odmienności i różnorodności warunkó bioklimatycznych róznych terenów. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. Ma świadomość odmienności i różnorodności warunkó bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i znasposoby łagodzenia wpływu niektrych niekorzystnych warunków bioklimatycznych. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu warunków atmosferycznych na życie i zdrowie człowieka. Ma świadomość odmienności i różnorodności warunkó bioklimatycznych róznych terenów. Potrafi ocenić zagrożenia i znasposoby łagodzenia wpływu niektrych niekorzystnych warunków bioklimatycznych.Potrafi samodzielnie wykonać analizę bioklimatyczną. |
Literatura podstawowa
- Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., Bioklimatologia człowieka. Metody i ich zastosowanie w badaniach bioklimatu Polski., PAN IGiPZ, Warszawa, 1997
- Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka., PAN, IGiPZ, Warszawa, 2004
- red. Koźmiński C., Michalska B., Atlas zasobów i zagrożeń klimatycznych Pomorza, AR Szczecin, US Szczecin, Szczecin, 2004, 1
Literatura dodatkowa
- Koźmiński C., Michalska B., Szczepanowska E., Górnik K., Marks R., Turystyka zdrowotna, uzdrowiskowa i uwarunkowania bioklimatyczne, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2015
- Szponar A., Fizjografia urbanistyczna., PWN, Warszawa, 2003