Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)

Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów dla inżynierów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunek kosztów dla inżynierów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 1,60,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,40,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość tabliczki mnożenia, umiejętność posługiwania sie kalkulatorem, Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu zna i rozumie: - pojęcie kosztów, - metody klasyfikacji kosztów - różne metody kalkulacji kosztów: * produkcji, * jakości * robocizny; - różne warianty rachunku kosztów
C-2Student po ukończeniu przedmiotu potrafi : - ustalać koszty za pomocą różnych metod kalkulacji, - optymalizować koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa, - ustalać ceny produktów wynikające z kalkulacji kosztów ich wytworzenia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja kosztów, Rachunkowość kosztów zużycia materiałów, Finansowe aspekty gospodarki zapasami, Kalkulacja kosztów robocizny, Rozliczanie kosztów ogólnozakładowych, Koszty stałe i koszty zmienne8
T-A-2Ustalanie kosztów jednostkowych, Rachunek kosztów zmiennych, Rachunek kosztów i pełnych, Amortyzacja, Koszty kapitału7
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia określające zużycie czynników produkcji, Koszty w procesie informacyjnym firm,4
T-W-2Różne układy klasyfikacji kosztów działalności firm, Warianty rachunku kosztów działalności gospodarczej,6
T-W-3Metody kalkulacji kosztów, Metody rozliczania kosztów bezpośrednich i pośrednich6
T-W-4Źródła pozyskiwania informacji o kosztach w firmie,2
T-W-5Rachunek kosztów ABC,Rachunek kosztów jakości, Rachunek kosztów projektów innowacyjnych, Koszty w systemie „Just in Time”,6
T-W-6Rachunek kosztów cyklu życia produktu, Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia7
A-A-3konsultacje2
A-A-4uczestnictwo w kolokwium3
A-A-5praca własna7
34
wykłady
A-W-1aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3Praca własna: przegląd literatury8
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie, wykład problemowy, metoda przypadków
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 3 kolokwia cząstkowe w trakcie trwania przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach - rozwiazywanie zadań przy tablicy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C03_W01
wiedza z zakresu systemów rachunków kosztów (rk pełnych, rk zmiennych), metod podziału kosztów, rozliczania kosztów ogólnozakładowych, ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), koszty pieniężne i niepieniężne,
ZIIP_1A_W16C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C03_U01
umiejętności doboru metod podziału kosztów w zależności od potrzeb sprawozdawczych umiejętność rozliczania kosztów ogólnozakładowych i ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, umiejętność szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), i wyboru najkorzystniejszej formy finansowania umiejętnośc identyfikacji kosztów pieniężnych i niepieniężnych, Umiejętnośc optymalizacji koszty jakości,
ZIIP_1A_U01, ZIIP_1A_U06, ZIIP_1A_U08C-1T-A-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C03_K01
dobór metod kalkulacji w zależności od potrzeb sprawozdawczych, świadomośc subiektywności danych finansowych, świadomość dogmatów gospodarczych (np. "No free lunch theorem")
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K07C-1T-A-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C03_W01
wiedza z zakresu systemów rachunków kosztów (rk pełnych, rk zmiennych), metod podziału kosztów, rozliczania kosztów ogólnozakładowych, ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), koszty pieniężne i niepieniężne,
2,0Student nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć przedstawionych w ramach zajęć
3,0Student uzyskał 50-60% punktów
3,5Student uzyskał 60-70% punktów
4,0Student uzyskał 70-80% punktów
4,5Student uzyskał 80-90% punktów
5,0Student uzyskał 90-1000% punktów i wykazuje aktywność podczas ćwiczeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C03_U01
umiejętności doboru metod podziału kosztów w zależności od potrzeb sprawozdawczych umiejętność rozliczania kosztów ogólnozakładowych i ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, umiejętność szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), i wyboru najkorzystniejszej formy finansowania umiejętnośc identyfikacji kosztów pieniężnych i niepieniężnych, Umiejętnośc optymalizacji koszty jakości,
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C03_K01
dobór metod kalkulacji w zależności od potrzeb sprawozdawczych, świadomośc subiektywności danych finansowych, świadomość dogmatów gospodarczych (np. "No free lunch theorem")
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi...
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia...
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować...
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Literatura podstawowa

  1. Sobańska I. (red.), Rachunek Kosztów i rachunkowość zarządcza., CH Beck, 2006
  2. Sojak S., Jóźwiak H., Rachunek kosztów docelowych., Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2004
  3. A.Karmańska, zarządzanie kosztami a rachunkowość, Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Wierzbiński M., Rachunek kosztów Modele i zastosowania, PWE, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja kosztów, Rachunkowość kosztów zużycia materiałów, Finansowe aspekty gospodarki zapasami, Kalkulacja kosztów robocizny, Rozliczanie kosztów ogólnozakładowych, Koszty stałe i koszty zmienne8
T-A-2Ustalanie kosztów jednostkowych, Rachunek kosztów zmiennych, Rachunek kosztów i pełnych, Amortyzacja, Koszty kapitału7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia określające zużycie czynników produkcji, Koszty w procesie informacyjnym firm,4
T-W-2Różne układy klasyfikacji kosztów działalności firm, Warianty rachunku kosztów działalności gospodarczej,6
T-W-3Metody kalkulacji kosztów, Metody rozliczania kosztów bezpośrednich i pośrednich6
T-W-4Źródła pozyskiwania informacji o kosztach w firmie,2
T-W-5Rachunek kosztów ABC,Rachunek kosztów jakości, Rachunek kosztów projektów innowacyjnych, Koszty w systemie „Just in Time”,6
T-W-6Rachunek kosztów cyklu życia produktu, Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia7
A-A-3konsultacje2
A-A-4uczestnictwo w kolokwium3
A-A-5praca własna7
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1aktywne uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje2
A-W-3Praca własna: przegląd literatury8
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C03_W01wiedza z zakresu systemów rachunków kosztów (rk pełnych, rk zmiennych), metod podziału kosztów, rozliczania kosztów ogólnozakładowych, ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), koszty pieniężne i niepieniężne,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu zna i rozumie: - pojęcie kosztów, - metody klasyfikacji kosztów - różne metody kalkulacji kosztów: * produkcji, * jakości * robocizny; - różne warianty rachunku kosztów
Treści programoweT-A-2Ustalanie kosztów jednostkowych, Rachunek kosztów zmiennych, Rachunek kosztów i pełnych, Amortyzacja, Koszty kapitału
T-A-1Klasyfikacja kosztów, Rachunkowość kosztów zużycia materiałów, Finansowe aspekty gospodarki zapasami, Kalkulacja kosztów robocizny, Rozliczanie kosztów ogólnozakładowych, Koszty stałe i koszty zmienne
T-W-1Podstawowe pojęcia określające zużycie czynników produkcji, Koszty w procesie informacyjnym firm,
T-W-3Metody kalkulacji kosztów, Metody rozliczania kosztów bezpośrednich i pośrednich
T-W-2Różne układy klasyfikacji kosztów działalności firm, Warianty rachunku kosztów działalności gospodarczej,
T-W-4Źródła pozyskiwania informacji o kosztach w firmie,
T-W-6Rachunek kosztów cyklu życia produktu, Rachunek kosztów ciągłego doskonalenia
T-W-5Rachunek kosztów ABC,Rachunek kosztów jakości, Rachunek kosztów projektów innowacyjnych, Koszty w systemie „Just in Time”,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie, wykład problemowy, metoda przypadków
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 3 kolokwia cząstkowe w trakcie trwania przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć przedstawionych w ramach zajęć
3,0Student uzyskał 50-60% punktów
3,5Student uzyskał 60-70% punktów
4,0Student uzyskał 70-80% punktów
4,5Student uzyskał 80-90% punktów
5,0Student uzyskał 90-1000% punktów i wykazuje aktywność podczas ćwiczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C03_U01umiejętności doboru metod podziału kosztów w zależności od potrzeb sprawozdawczych umiejętność rozliczania kosztów ogólnozakładowych i ustalania kosztów prowadzenia dział gosp. ustalania kosztów produkcji, umiejętność szacowania kosztów pozyskiwania kapitału (zewn. źródła finansowania), i wyboru najkorzystniejszej formy finansowania umiejętnośc identyfikacji kosztów pieniężnych i niepieniężnych, Umiejętnośc optymalizacji koszty jakości,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U01ma umiejętności w zakresie eksploatacji, nadzorowania oraz zarządzania, na poziomie operacyjnym, istniejącymi obiektami, procesami i systemami produkcyjnymi w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIIP_1A_U06ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych w wybranym obszarze produkcji
ZIIP_1A_U08potrafi stosować podstawowe zasady z zakresu finansów i rachunkowości w celu prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu zna i rozumie: - pojęcie kosztów, - metody klasyfikacji kosztów - różne metody kalkulacji kosztów: * produkcji, * jakości * robocizny; - różne warianty rachunku kosztów
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja kosztów, Rachunkowość kosztów zużycia materiałów, Finansowe aspekty gospodarki zapasami, Kalkulacja kosztów robocizny, Rozliczanie kosztów ogólnozakładowych, Koszty stałe i koszty zmienne
T-W-1Podstawowe pojęcia określające zużycie czynników produkcji, Koszty w procesie informacyjnym firm,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie, wykład problemowy, metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 3 kolokwia cząstkowe w trakcie trwania przedmiotu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C03_K01dobór metod kalkulacji w zależności od potrzeb sprawozdawczych, świadomośc subiektywności danych finansowych, świadomość dogmatów gospodarczych (np. "No free lunch theorem")
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu zna i rozumie: - pojęcie kosztów, - metody klasyfikacji kosztów - różne metody kalkulacji kosztów: * produkcji, * jakości * robocizny; - różne warianty rachunku kosztów
Treści programoweT-A-1Klasyfikacja kosztów, Rachunkowość kosztów zużycia materiałów, Finansowe aspekty gospodarki zapasami, Kalkulacja kosztów robocizny, Rozliczanie kosztów ogólnozakładowych, Koszty stałe i koszty zmienne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnienie, wykład problemowy, metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi...
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia...
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować...
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru