Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie procesami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu nauki o przedsiębiorstwie |
W-2 | Wiedza z zakresu podstaw zarządzania |
W-3 | Wiedza z zakresu planowania operatywnego i sterowania produkcją |
W-4 | Wiedza z zakresu procesów i technik produkcyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami |
C-2 | Zapoznanie studentów z zasadami planowania, wdrażania i doskonalenia w przedsiębiorstwie systemu zarządzania procesami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zasad przygotowania projektu nt. wdrożenia zarządzania procesami | 1 |
T-P-2 | Analiza przypadków | 1 |
T-P-3 | Ocena prezentacji projektów | 1 |
T-P-4 | Ocena sprawozdań z realiowanego projektu | 1 |
T-P-5 | Omówienie zasad przygotowania projektu nt. wdrożenia zarządzania procesami | 2 |
T-P-6 | Analiza przypadków | 1 |
T-P-7 | Ocena prezentacji projektów | 2 |
T-P-8 | Ocena sprawozdań z realiowanego projektu | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-2 | System zarządzania procesami w przedsiębiorstwie i jego skuteczność | 1 |
T-W-3 | Identyfikacja procesów w przedsiębiorstwie | 2 |
T-W-4 | Wyniki i miary procesów - pomiar | 1 |
T-W-5 | Właściciele procesów | 1 |
T-W-6 | Przedsiębiorstwo zorientowane procesowo | 1 |
T-W-7 | Audyt i controlling procesów a ich doskonalenie | 1 |
T-W-8 | Sposoby doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-9 | Procesy a wybrane koncepcje zarządzania | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Aktywny udział studenta w zajęciach projektowych prowadzonych przez nauczyciela | 10 |
A-P-2 | Dwuosobowe zespoły studentów realizują projekt nt. wdrożenia zarządzania procesami w wybranej organizacji (identyfikują procesy, klasyfikują procesy, analizują powiązania miedzy procesami, ustalają właścicieli, opracowują zasady pomiaru procesów, proponują działania doskonalące procesy w badanej organizacji) | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Student aktywnie uczestniczy w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja |
M-3 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja osiągnięć studenta, identyfikacja ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach podczas zajęć projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji podczas obrony projektu. Nauczyciel podczas prezentacji projektu zadaje pytania sprawdzające. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_W01 Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. | ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_W02 Student potrafi formułować miary i wyniki dla poszczególnych procesów, a atakże wskazywać właścicieli procesów | ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_W03 Student objaśnia cechy przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo | ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_W04 Student charakteryzuje, dobiera i proponuje kierunki doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie | ZIIP_1A_W04, ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_W05 Student wyjaśnia związek kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania | ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-9 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_W06 Student potrafi formułować miary i docelowe wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazuje właścicieli procesów | ZIIP_1A_W14, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_W07 Student wymienia i objaśnia cechy przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo | ZIIP_1A_W16 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_U01 Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. | ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U16, ZIIP_1A_U23, ZIIP_1A_U15 | — | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-1, T-P-4, T-W-2, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_U02 Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. | ZIIP_1A_U25, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U16, ZIIP_1A_U15 | — | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_U03 Student dobiera właścicieli procesów | ZIIP_1A_U14 | — | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_U04 Student sporzadza strategiczną kartę wyników. wybiera i projektuje miary i wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie | ZIIP_1A_U22, ZIIP_1A_U23 | — | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_U05 Student opracowuje kierunki doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo. | ZIIP_1A_U14 | — | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-9, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZIIP_1A_IJZ/07_U06 Student sporządza strategiczną kartę wyników. Wybiera i projektuje miary i docelowe wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie. | ZIIP_1A_U22, ZIIP_1A_U23 | — | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_K01 Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej. | ZIIP_1A_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_W01 Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. | 2,0 | Student nie definuje i nie rozpoznaje procesów w przedsiębiorstwie. Nie rozróżnia i nie klasyfikuje procesów na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. |
3,0 | Student definuje i rozpoznaje procesy w przedsiębiorstwie. Rozróżnia i klasyfikuje procesy na procesy główne, pomocnicze i wspomagające. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_W02 Student potrafi formułować miary i wyniki dla poszczególnych procesów, a atakże wskazywać właścicieli procesów | 2,0 | Nie potrafi formułować miar i wyników dla poszczególnych procesów, a także wksaywać właścicieli procesów |
3,0 | Formułuje miary i wyniki dla poszczególnych procesów, a także wksaywać właścicieli procesów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_W03 Student objaśnia cechy przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo | 2,0 | Nie wymienia cech przedsiębiorstwa procesowego |
3,0 | Wymienia cechy przedsiębiorstwa procesowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_W04 Student charakteryzuje, dobiera i proponuje kierunki doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie | 2,0 | Student nie charakteryzuje, nie dobiera i nie proponuje kierunków doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie |
3,0 | Student charakteryzuje, dobiera i proponuje kierunki doskonalenia procesów w przedsiębiorstwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_W05 Student wyjaśnia związek kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnic związku kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania |
3,0 | Student wyjaśnia związek kocepcji procesowej z wybranymi koncepcjami zarządzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_W06 Student potrafi formułować miary i docelowe wyniki dla poszczególnych procesów, a także wskazuje właścicieli procesów | 2,0 | Student nie potrafi formułować miar i docelowych wyników dla poszczególnych procesów, a atakże nie potrafi wskazywać właścicieli procesów |
3,0 | Student potrafi formułować miary i docelowe wyniki dla poszczególnych procesów, a atakże wskazywać właścicieli procesów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_W07 Student wymienia i objaśnia cechy przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo | 2,0 | Student nie wymienia i nie objaśnia cech przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo |
3,0 | Student wymienia i objaśnia cechy przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_U01 Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. | 2,0 | Student nie potrafi analizowac działalności gospodarczej w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. |
3,0 | Student analizuje działalność gospodarczą w kierunku wykorzystania wiedzy z zakresu zarządzania procesami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_U02 Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi opracowac mapy procesów. Nie łaczy procesów na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. |
3,0 | Student opracowuje mapę procesów. Łaczy procesy na bazie ich powiązań metariałowych, finansowych i technologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_U03 Student dobiera właścicieli procesów | 2,0 | Student nie potrafi wskazać zasad ustalania właścicieli procesów głównych, pomocniczych i wspomagających (zarządczych) |
3,0 | Student potrafi wskazać zasady ustalania właścicieli procesów głównych, pomocniczych i wspomagających (zarządczych) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_U04 Student sporzadza strategiczną kartę wyników. wybiera i projektuje miary i wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie | 2,0 | Nie wie czym jest straregiczna karta wyników. Nie wymienia jej elementów. |
3,0 | Objasnia istotę straregicznej karty wyników i wymienia jej elementy.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_U05 Student opracowuje kierunki doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo. | 2,0 | Student nie potrafi opracowac kierunków doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo. |
3,0 | Student opracowuje kierunki doskonalenia przedsiębiorstwa zorientowanego procesowo. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZIIP_1A_IJZ/07_U06 Student sporządza strategiczną kartę wyników. Wybiera i projektuje miary i docelowe wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie. | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić strategicznej karty wyników. Nie wybiera i nie projektuje miar i docelowych wyników dla procesów. Nie posiada umiejętności doboru technik kontroli w tym zakresie. |
3,0 | Student sporządza strategiczną kartę wyników. Wybiera i projektuje miary i docelowe wyniki dla procesów. Dobiera techniki kontroli w tym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_IJZ/07_K01 Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej. | 2,0 | Student nie dostrzega potrzeby wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej. |
3,0 | Student dostrzega potrzebę wdrażania zarządzania procesami w działalności gospodarczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Skrzypek Elżbieta, Hofman Mariusz, Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, I
- Skrzypek Elżbieta, Hofman Mariusz, Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, I
Literatura dodatkowa
- Piotr Grajewski, Procesowe zarządzanie organizacją, PWE, Warszawa, 2012, I