Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikro i makroekonomia II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu makroekonomii
C-2Zapoznanie studentów z makromiernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych i funkcjonowaniem Unii Gospodarczo-Walutowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce1
T-A-2Sposoby pomiaru PKB4
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego3
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.4
T-A-5Unia Walutowa3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa3
T-W-2Pomiar działalności gospodarczej1
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego3
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania4
T-W-5Europejski System Walutowy4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń7
A-A-4Konsultacje2
26
wykłady
A-W-1Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu17
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Udział w wykładach15
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia makroekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
ZIIP_1A_W16C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia makroekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U23C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu makroekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy o mechanizmach gospodarki
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B07_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia makroekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B07_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia makroekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B07_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu makroekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy o mechanizmach gospodarki
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0mpetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje dobrej oceny a ponadto potrafi wyliczyć efekty dokonywanych nakładów ekonomicznych oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podjętych decyzji
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009
  2. Mankiw N.G., Taylor M.P., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Burda M., Wyplosz Ch., Makroekonomia. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce1
T-A-2Sposoby pomiaru PKB4
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego3
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.4
T-A-5Unia Walutowa3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa3
T-W-2Pomiar działalności gospodarczej1
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego3
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania4
T-W-5Europejski System Walutowy4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń7
A-A-4Konsultacje2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)15
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu17
A-W-3Konsultacje do wykładu2
A-W-4Udział w wykładach15
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B07_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia makroekonomiczne - Scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki - Scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu makroekonomii
C-2Zapoznanie studentów z makromiernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych i funkcjonowaniem Unii Gospodarczo-Walutowej
Treści programoweT-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce
T-A-2Sposoby pomiaru PKB
T-A-5Unia Walutowa
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego
T-W-2Pomiar działalności gospodarczej
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania
T-W-5Europejski System Walutowy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz identyfikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe informacje, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B07_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: -Rozumieć zagadnienia makroekonomiczne - Umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesów gospodarowania - Umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju -Umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowanych decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U23ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu makroekonomii
C-2Zapoznanie studentów z makromiernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych i funkcjonowaniem Unii Gospodarczo-Walutowej
Treści programoweT-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce
T-A-2Sposoby pomiaru PKB
T-A-5Unia Walutowa
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego
T-W-2Pomiar działalności gospodarczej
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania
T-W-5Europejski System Walutowy
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z wykładów
S-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczającym stopniu
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efekty poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B07_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: -Będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu makroekonomii -Będzie chętny do szerzenia wiedzy o mechanizmach gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu makroekonomii
C-2Zapoznanie studentów z makromiernikami procesu gospodarowania
C-3Zapoznanie studentów z modelami wzrostu gospodarczego
C-4Zapoznanie studentów z narzędziami różnych polityk gospodarczych i funkcjonowaniem Unii Gospodarczo-Walutowej
Treści programoweT-A-1Zmiany zatrudnienia, inflacji i stopy procentowe w gospodarce
T-A-2Sposoby pomiaru PKB
T-A-5Unia Walutowa
T-A-4Polityka pieniężna i polityka finansowa. Skutki stosowania polityki gospodarczej.
T-A-3Czynniki wzrostu gospodarczego
T-W-2Pomiar działalności gospodarczej
T-W-3Długookresowy model wzrostu gospodarczego
T-W-1Podstawowe pojęcia makroekonomii; wzrost i fluktuacje, ogólna równowaga rynkowa
T-W-4Polityki makroekonomiczne i potrzeby ich stosowania
T-W-5Europejski System Walutowy
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: W trakcie zajęć ocenie podlega aktywność studentów oraz umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w odniesieniu do omawianego przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0mpetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje dobrej oceny a ponadto potrafi wyliczyć efekty dokonywanych nakładów ekonomicznych oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podjętych decyzji
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej