Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Mikro i makroekonomia I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikro i makroekonomia I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 16 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomicznych definicji nabyte w trakcie nauki przedmiotu przedsiębiorczość w szkołach średnich, obserwacja zjawisk gospodarczych w Polsce i za granicą, umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy społeczno-gospodarcze; analiza prasy codziennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne1
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy2
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż2
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)1
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)2
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)2
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału1
T-A-8Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza1
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)2
T-W-3Podstawy teorii przedsiębiorstwa2
T-W-4Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)1
T-W-5Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy1
T-W-7Bank centralny. Polityka pieniężna1
T-W-8Inflacja i deflacja1
T-W-9Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-10Handel międzynarodowy i zagraniczny2
T-W-11Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)1
T-W-12Rola państwa w gospodarce2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-A-3Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań)5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium8
A-A-5Konsultacje2
38
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem. Konsultacje16
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-W-3Przygotowanie się do zajęć6
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
S-2Ocena formująca: Oceniana będzie również aktywność studenta prezentowana podczas ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-4Ocena formująca: Oceniana będzie również aktywność studenta podczas ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B06_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
ZIIP_1A_W16C-1T-W-6, T-W-1, T-W-5M-1S-1
ZIIP_1A_B06_W02
Student ma uzyskać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii, a także umiejętnie rozpoznawać prawidlowości ekonomiczne
ZIIP_1A_W16C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B06_U01
W zakresie umiejętności student ocenia prawidłowo podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne, potrafi rozróżniać mechanizmy rynkowe i określone sytuacje gospodarcze
ZIIP_1A_U14C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2M-1S-1
ZIIP_1A_B06_U02
Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką
ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U18, ZIIP_1A_U23C-1T-A-6, T-A-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B06_K01
Student posiadł odpowiednie kompetencje w zakresie przedmiotu
ZIIP_1A_K07C-1T-A-2, T-A-9, T-A-6M-1S-1
ZIIP_1A_B06_K02
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
ZIIP_1A_K01, ZIIP_1A_K07, ZIIP_1A_K06C-1T-A-4, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B06_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
2,0Student nie zna podstawowych definicji w zakresie przedmiotu
3,0Student w minimalnym stopniu posiada wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie defniniuję większość pojęć i prawidlowości w zakresie przedmiotu
4,0Student dobrze definiuje, opisuje zależności wynikające z zakresu przedmiotu
4,5Student posiada rozległa wiedzę w podstawowych kategoriach, prawach ekonomicznych w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada rozległa wiedzę w szerokim zakresie przedmiotu mikro- i makroekonomia
ZIIP_1A_B06_W02
Student ma uzyskać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii, a także umiejętnie rozpoznawać prawidlowości ekonomiczne
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu mikro - makroekonomii
3,5Student potrafi rozróżniać prawidłowości ekonomiczne z rzeczywistością gospodarczą
4,0Studnet umiejętnie analizuje teorię ekonomiczną z praktyką
4,5Stuudent potrafi wyciągać wnioski z otaczającej go rzeczyiwstości gospodarczej
5,0Student zna bardzo dobrze podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B06_U01
W zakresie umiejętności student ocenia prawidłowo podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne, potrafi rozróżniać mechanizmy rynkowe i określone sytuacje gospodarcze
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym
3,5Stduent posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie mikro- i makroekonomii
4,5Umiejętności studenta nie sąjeszcze pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
ZIIP_1A_B06_U02
Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu umiejętności związane z zakresem przedmiotu
3,5Student posiada znaczne umiejeności polegające na prawidłowej ocenie otoczenia mikro- i makroekonomicznego
4,0Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, przejawiające się prawidłowej ocenie otaczającej rzeczywistości z teorią ekonomiczną
4,5Student potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikro- i makroekonomii
5,0Student umie bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości mikro- i makroekonomicznej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B06_K01
Student posiadł odpowiednie kompetencje w zakresie przedmiotu
2,0Student nie rozumie i nie posiada kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Kompetencje studenta są na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada podstawowe kompetencje i ich zakres
4,0Student nie w pełni posiada kompetencje, ale dobrze orientuje się w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta są na dobrym poziomie, lecz nie w pełni ukształtowane
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu
ZIIP_1A_B06_K02
W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
2,0Student nie posiada żadnych kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada kompetencje w dostatecznym stopniu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł informacji i wyciąganie wniosków
4,0Student posiada dobre kompetencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikro- i makroekonomicznych
4,5Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie przedmiotu
5,0Student zdobył bardzo dobre komptencje w zakresie mikro- i makroekonomii polegające na zdolności stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Ekonomia (t. I – II), Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. S. Marciniak, Makro- i mikroekonomia, Podstawy prawne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Czarny B., Podstawy ekonomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Dębniewski G., Pałach H., Zakrzewski W., Mikroekonomia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2007
  2. Bożyk P., Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
  3. Czasopisma, Ekonomista, Gospodarka Narodowa, roczniki statystyczne, dzienniki, Internet, portale tematyczne, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne1
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy2
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż2
T-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)1
T-A-5Przedsiębiorstwo na rynku (funkcja produkcji, koszty, przychód, zysk)2
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)2
T-A-7Rynek ziemi, pracy i kapitału1
T-A-8Podstawowe agregaty makroekonomiczne: PKB, inflacja, bezrobocie, deficyt, dług publiczny, itd.2
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza1
T-A-10Rynek Wspólnoty Europejskiej. Pomoc publiczna dla firm oraz ze środków Unii Europejskiej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii1
T-W-2Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)2
T-W-3Podstawy teorii przedsiębiorstwa2
T-W-4Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)1
T-W-5Główne kategorie i pojęcia makroekonomii1
T-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy1
T-W-7Bank centralny. Polityka pieniężna1
T-W-8Inflacja i deflacja1
T-W-9Cykliczność rozwoju gospodarczego i polityka antycykliczna1
T-W-10Handel międzynarodowy i zagraniczny2
T-W-11Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)1
T-W-12Rola państwa w gospodarce2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-A-3Prace domowe (np. rozwiązywanie zadań)5
A-A-4Przygotowanie do kolokwium8
A-A-5Konsultacje2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem. Konsultacje16
A-W-2Zapoznanie się ze wskazaną literaturą oraz fachową prasą (czytanie/krytyczna analiza literatury, czytanie fachowej prasy)8
A-W-3Przygotowanie się do zajęć6
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B06_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe kategorie, opisuje prawa i prawidłowości ekonomiczne oraz wyjaśnia związki i zależności występujące między nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
T-W-5Główne kategorie i pojęcia makroekonomii
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych definicji w zakresie przedmiotu
3,0Student w minimalnym stopniu posiada wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student poprawnie defniniuję większość pojęć i prawidlowości w zakresie przedmiotu
4,0Student dobrze definiuje, opisuje zależności wynikające z zakresu przedmiotu
4,5Student posiada rozległa wiedzę w podstawowych kategoriach, prawach ekonomicznych w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada rozległa wiedzę w szerokim zakresie przedmiotu mikro- i makroekonomia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B06_W02Student ma uzyskać podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii, a także umiejętnie rozpoznawać prawidlowości ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W16ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-1Podstawowe kategorie ekonomiczne
T-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
T-W-11Współczesne systemy społeczno-gospodarcze ( zalety i słabość gospodarki rynkowej)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu mikro - makroekonomii
3,5Student potrafi rozróżniać prawidłowości ekonomiczne z rzeczywistością gospodarczą
4,0Studnet umiejętnie analizuje teorię ekonomiczną z praktyką
4,5Stuudent potrafi wyciągać wnioski z otaczającej go rzeczyiwstości gospodarczej
5,0Student zna bardzo dobrze podstawową wiedzę z zakresu mikro- i makroekonomii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B06_U01W zakresie umiejętności student ocenia prawidłowo podstawowe zjawiska i procesy ekonomiczne, potrafi rozróżniać mechanizmy rynkowe i określone sytuacje gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-W-6Produkt krajowy brutto i dochód narodowy
T-W-1Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
T-W-2Podstawowe kryteria gospodarki rynkowej ( rynek, podaż, popyt, cena)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Umiejętności studenta są na poziomie dostatecznym
3,5Stduent posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie mikro- i makroekonomii
4,5Umiejętności studenta nie sąjeszcze pełne, ale umie kształtować odpowiednie postawy w zakresie mikro- i makroekonomii
5,0Student posiada pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B06_U02Student umiejętnie wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie przedmiotu i powiązać z praktyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U18ma umiejętności samokształcenia się
ZIIP_1A_U23ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)
T-A-3Czynniki determinujące popyt i podaż oraz analiza ich wpływu na popyt i podaż
T-W-4Rynek czynników produkcji i podział dochodów (teoria podziału)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada w dostatecznym stopniu umiejętności związane z zakresem przedmiotu
3,5Student posiada znaczne umiejeności polegające na prawidłowej ocenie otoczenia mikro- i makroekonomicznego
4,0Student zdobył umiejętności na dobrym poziomie, przejawiające się prawidłowej ocenie otaczającej rzeczywistości z teorią ekonomiczną
4,5Student potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności teoretyczne i praktyczne z zakresu mikro- i makroekonomii
5,0Student umie bardzo dobrze orientuje się w otaczającej go rzeczywistości mikro- i makroekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B06_K01Student posiadł odpowiednie kompetencje w zakresie przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-2Elementy rynku i mechanizm rynkowy
T-A-9Pieniądz, jego funkcje, stabilizacja, popyt na pieniądz i podaż pieniądza
T-A-6Struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol – pojęcie, cechy, przykłady, równowaga przedsiębiorstwa w poszczególnych strukturach w krótkim i długim okresie)
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie i nie posiada kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Kompetencje studenta są na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada podstawowe kompetencje i ich zakres
4,0Student nie w pełni posiada kompetencje, ale dobrze orientuje się w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta są na dobrym poziomie, lecz nie w pełni ukształtowane
5,0Student bardzo dobrze rozumie i posiada pełne kompetencje w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B06_K02W zakresie kompetencji student potrafi podejmować decyzje i dokonywać wyborów w oparciu o wiedzę ekonomiczną. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalności gospodarczej. Umie prawidłowo odczytywać informacje ekonomiczne płynące z różnych źródeł informacji i wyciąga na ich podstawie prawidłowe wnioski dla własnej działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIIP_1A_K06ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z dziedziny ekonomii w zakresie koncepcji teoretycznych i umiejętności praktycznych, w tym zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej, wskazanie złożoności problemów ekonomicznych, szerokich powiązań z innymi aspektami życia (m.in. polityką) oraz rozwijanie u studentów zdolności do wieloaspektowego spojrzenia na procesy gospodarcze i wskazanie możliwości praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej.
Treści programoweT-A-4Zachowanie konsumenta na rynku (racjonalność, użyteczność, równowaga konsumenta)
T-W-8Inflacja i deflacja
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne, rozwiązywanie zadań, analiza przypadków, praca w grupach, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne, pytania otwarte. Oceniany jest zasób wiedzy studenta umiejętność kojarzenia faktów, analizy i syntezy zjawisk.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych kompetencji w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada kompetencje w dostatecznym stopniu
3,5Student posiada podstawowe kompetencje polegające na rozróżnianiu źródeł informacji i wyciąganie wniosków
4,0Student posiada dobre kompetencje z zakresu rozwiązywania zadań i problemów mikro- i makroekonomicznych
4,5Student dobrze potrafi definiować, formułować, opisać i podsumować zdobyte kompetencje w zakresie przedmiotu
5,0Student zdobył bardzo dobre komptencje w zakresie mikro- i makroekonomii polegające na zdolności stosowania zdobytej wiedzy w pracy lub w nauce