Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Matematyka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Perl <Monika.Perl@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści programowych kursu Matematyka I. Umiejętności nabyte w trakcie kursu Matematyka I.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie matematyki niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych, w tym do rozwiązywania problemów z zakresu swojego kierunku studiów.
C-2Uświadomienie potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-2Iloczyn wektorowy i mieszany, płaszczyzna i prosta w przestrzeni.2
T-A-3Liczby zespolone. Potęgowanie i pierwiastkowanie, rozwiązywanie równań zespolonych.2
T-A-4Badanie zbieżności szeregów liczbowych, wyznaczanie przedziału zbieżności szeregów potęgowych.2
T-A-5Pochodna cząstkowa, ekstremum funkcji dwóch zmiennych.3
T-A-6Całki podwójne. Zastosowanie całek podwójnych.2
T-A-7Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych.2
15
wykłady
T-W-1Układy równań liniowych.2
T-W-2Iloczyn wektorowy i mieszany, równanie płaszczyzny i prostej w przestrzeni.2
T-W-3Liczby zespolone. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych.3
T-W-4Szeregi liczbowe i potegowe. Rozwinięcie funkcji w szereg potegowy.4
T-W-5Funkcje dwóch i trzech zmiennych - pochodne cząstkowe, ekstemum funkcji dwóch zmiennych.3
T-W-6Całka podwójna. Zastosowania całki podwójnej.2
T-W-7Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego rzedu. Równania liniowe rzędu drugiego o stałych współczynnikach.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, samodzielne rozwiązywanie zadań.25
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów.32
74
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Samodzielne analizowznie trescii wykładów.18
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Przygotownie do egzaminu.7
A-W-5Egzamin.2
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia audytoryje, dyskusja problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Student pisze dwa sprawdziany, o ocenie końcowej decyduje suma punktów uzyskana ze sprawdzianów.
S-2Ocena podsumowująca: Student uzyskuje punkty za aktywny udział w ćwiczeniach . Ocena końcowa zależy od ilości tych punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń student przystępuje do egzaminu. Egzamin jest pisemny, zawiera część praktyczną (zadania) i teoretyczną (pytania z teorii). W razie watpliwości co do oceny, egzamin zostaje poszerzony o egzamin ustny. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną oceny za ćwiczenia (wsp. 0,7) i z egzaminu (wsp. 1).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B02_W01
zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
ZIIP_1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B02_U01
potrafi zastosować poznane podczas kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów.
ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U20C-1T-A-3, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-4M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_B02_K01
ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
ZIIP_1A_K01C-2T-A-3, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B02_W01
zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń omówionych w ramach wykładu.
3,5Potrafi podać treśc większości podstawowych definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu.
4,0Potrafi podać treśc większości podstawowych definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu.
4,5Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu, niektóre z nich zilustrwać przykładami, a ponadto (przy niewielkiej pomocy prowadzącego) wyciągnąć z nich wnioski dotyczące zastosowań.
5,0Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu i zilustrwać je przykładami, a ponadto samodzielnie wyciągnąć z nich wnioski dotyczące zastosowań.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B02_U01
potrafi zastosować poznane podczas kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów.
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach.
3,5Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, ponadto podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
4,0Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
4,5Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
5,0Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań oraz (przy pomocy niewielkich wskazówek) rozwiązać zadania inne, wyciągając samodzielne wnioski z twierdzeń z wykładu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_B02_K01
ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy.
3,5Systematycznie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego.
4,0Systematycznie i starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego, wyraźnie angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności.
4,5Systematycznie i starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i samodzielny, wyraźnie angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności.
5,0Systematycznie i bardzo starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i samodzielny, w wysokim stopniu angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności. jego przygotowanie do zajęć jest na poziomie wiedzy i umiejętności wymaganych na ocenę 5,0.

Literatura podstawowa

  1. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 9, Części: Definicje, tw., wzory oraz Przykłady i zadania.
  2. T. Jurlewicz, Z.Skoczylas, Algebra liniowa 2, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 9, Części: Definicje, twierdzenia, wzory oraz Przykłady i zadania
  3. M.Gewert, Z Skoczylas, Analiza matematyczna 2, OW GIS, Wrocław, 14, Części: definicje, tw., wzory oraz Przykłady i zadania
  4. M. Gewert, Z. Skoczylas, Równania różniczkowe zwyczajne, OW GIS, Wrocław, 6
  5. R. Leitner, Zarys matematyki wyższej dla studentów, WNT, Warszawa, 6, część I i II

Literatura dodatkowa

  1. R. Leitner, W. Matuszewski, Z. Rojek, Zadania z matematyki wyzszej, WNT, Warszawa, 2, część I i II
  2. J. Banaś, S. Wędrychowicz, Zbiór zadań z analizy matematycznej, WNT, Warszawa, 2
  3. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki wyższej dla uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 8, części: IA, IB i II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-2Iloczyn wektorowy i mieszany, płaszczyzna i prosta w przestrzeni.2
T-A-3Liczby zespolone. Potęgowanie i pierwiastkowanie, rozwiązywanie równań zespolonych.2
T-A-4Badanie zbieżności szeregów liczbowych, wyznaczanie przedziału zbieżności szeregów potęgowych.2
T-A-5Pochodna cząstkowa, ekstremum funkcji dwóch zmiennych.3
T-A-6Całki podwójne. Zastosowanie całek podwójnych.2
T-A-7Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układy równań liniowych.2
T-W-2Iloczyn wektorowy i mieszany, równanie płaszczyzny i prostej w przestrzeni.2
T-W-3Liczby zespolone. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych.3
T-W-4Szeregi liczbowe i potegowe. Rozwinięcie funkcji w szereg potegowy.4
T-W-5Funkcje dwóch i trzech zmiennych - pochodne cząstkowe, ekstemum funkcji dwóch zmiennych.3
T-W-6Całka podwójna. Zastosowania całki podwójnej.2
T-W-7Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego rzedu. Równania liniowe rzędu drugiego o stałych współczynnikach.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń, samodzielne rozwiązywanie zadań.25
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów.32
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.20
A-W-2Samodzielne analizowznie trescii wykładów.18
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Przygotownie do egzaminu.7
A-W-5Egzamin.2
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B02_W01zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu, rozumienia i modelowania problemów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie matematyki niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych, w tym do rozwiązywania problemów z zakresu swojego kierunku studiów.
Treści programoweT-W-1Układy równań liniowych.
T-W-2Iloczyn wektorowy i mieszany, równanie płaszczyzny i prostej w przestrzeni.
T-W-5Funkcje dwóch i trzech zmiennych - pochodne cząstkowe, ekstemum funkcji dwóch zmiennych.
T-W-7Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego rzedu. Równania liniowe rzędu drugiego o stałych współczynnikach.
T-W-6Całka podwójna. Zastosowania całki podwójnej.
T-W-4Szeregi liczbowe i potegowe. Rozwinięcie funkcji w szereg potegowy.
T-W-3Liczby zespolone. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Student uzyskuje punkty za aktywny udział w ćwiczeniach . Ocena końcowa zależy od ilości tych punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń student przystępuje do egzaminu. Egzamin jest pisemny, zawiera część praktyczną (zadania) i teoretyczną (pytania z teorii). W razie watpliwości co do oceny, egzamin zostaje poszerzony o egzamin ustny. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną oceny za ćwiczenia (wsp. 0,7) i z egzaminu (wsp. 1).
S-1Ocena podsumowująca: Student pisze dwa sprawdziany, o ocenie końcowej decyduje suma punktów uzyskana ze sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń omówionych w ramach wykładu.
3,5Potrafi podać treśc większości podstawowych definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu.
4,0Potrafi podać treśc większości podstawowych definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu.
4,5Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu, niektóre z nich zilustrwać przykładami, a ponadto (przy niewielkiej pomocy prowadzącego) wyciągnąć z nich wnioski dotyczące zastosowań.
5,0Potrafi podać treśc większości definicji i twierdzeń omówionych w trakcie wykładu i zilustrwać je przykładami, a ponadto samodzielnie wyciągnąć z nich wnioski dotyczące zastosowań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B02_U01potrafi zastosować poznane podczas kursu metody oraz wyszukane w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U14ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIIP_1A_U20potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie matematyki niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych, w tym do rozwiązywania problemów z zakresu swojego kierunku studiów.
Treści programoweT-A-3Liczby zespolone. Potęgowanie i pierwiastkowanie, rozwiązywanie równań zespolonych.
T-A-1Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-7Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych.
T-A-2Iloczyn wektorowy i mieszany, płaszczyzna i prosta w przestrzeni.
T-A-5Pochodna cząstkowa, ekstremum funkcji dwóch zmiennych.
T-A-6Całki podwójne. Zastosowanie całek podwójnych.
T-A-4Badanie zbieżności szeregów liczbowych, wyznaczanie przedziału zbieżności szeregów potęgowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryje, dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Student uzyskuje punkty za aktywny udział w ćwiczeniach . Ocena końcowa zależy od ilości tych punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Po uzyskaniu zaliczenia ćwiczeń student przystępuje do egzaminu. Egzamin jest pisemny, zawiera część praktyczną (zadania) i teoretyczną (pytania z teorii). W razie watpliwości co do oceny, egzamin zostaje poszerzony o egzamin ustny. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną oceny za ćwiczenia (wsp. 0,7) i z egzaminu (wsp. 1).
S-1Ocena podsumowująca: Student pisze dwa sprawdziany, o ocenie końcowej decyduje suma punktów uzyskana ze sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach.
3,5Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, ponadto podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
4,0Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
4,5Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań, odnoszący się do twierdzeń podanych na wykładzie.
5,0Potrafi rozwiązać prawie wszystkie podstawowe i większość pozostałych zadań matematycznych, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach, podać opis tych rozwiązań oraz (przy pomocy niewielkich wskazówek) rozwiązać zadania inne, wyciągając samodzielne wnioski z twierdzeń z wykładu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_B02_K01ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia oraz potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby systematycznej i uczciwej pracy.
Treści programoweT-A-3Liczby zespolone. Potęgowanie i pierwiastkowanie, rozwiązywanie równań zespolonych.
T-A-1Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-7Rozwiązywanie równań różniczkowych zwyczajnych.
T-A-2Iloczyn wektorowy i mieszany, płaszczyzna i prosta w przestrzeni.
T-A-5Pochodna cząstkowa, ekstremum funkcji dwóch zmiennych.
T-A-6Całki podwójne. Zastosowanie całek podwójnych.
T-A-4Badanie zbieżności szeregów liczbowych, wyznaczanie przedziału zbieżności szeregów potęgowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryje, dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Student uzyskuje punkty za aktywny udział w ćwiczeniach . Ocena końcowa zależy od ilości tych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy.
3,5Systematycznie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego.
4,0Systematycznie i starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego, wyraźnie angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności.
4,5Systematycznie i starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i samodzielny, wyraźnie angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności.
5,0Systematycznie i bardzo starannie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich wykładach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy. W trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i samodzielny, w wysokim stopniu angażując się w poznawanie nowych zagadnień i zdobywanie nowych umiejętności. jego przygotowanie do zajęć jest na poziomie wiedzy i umiejętności wymaganych na ocenę 5,0.