Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S2)
Sylabus przedmiotu Widzenie maszynowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Widzenie maszynowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Wytwarzania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Powałka <Bartosz.Powalka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw przetwarzania obrazów. |
W-2 | Znajomość statystki: parametry opisujące rozkłady prawdopodobieństwa, funkcje gęstości prawdopodobieństwa. |
W-3 | Umiejętności programisttyczne. Znajomość oprogramowania Matlab. |
W-4 | Znajomość geometrii analitycznej i algebry liniowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student opanuje zagadnienia pozwalające mu na: 1. Rekonstrukcję głębi na podstawie obrazów, 2. Rozpoznawanie obiektów na obrazach, 3. Śledzenie obiektów znajdujących się w ruchu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kalibracja kamery. | 2 |
T-L-2 | Ekstrakcja cech obrazu. Zastosowanie filtru Gabora | 2 |
T-L-3 | Ekstrakcja cech obrazu. Zastosowanie filtru Haara | 2 |
T-L-4 | Ekstrakcja cech obrazu. Zastosowanie PCA | 2 |
T-L-5 | Ekstrakcja cech obrazu. Zastosowanie gradientów kierunkowych i lokalnych wzorów binarnych. | 2 |
T-L-6 | Analiza tekstury obrazu | 2 |
T-L-7 | Metody stereowizyjne - triangulacja | 4 |
T-L-8 | Metody stereowizyjne - zastosowanie oświetlenia strukturalnego. | 4 |
T-L-9 | Zastosowanie estymacji przepływu optycznego do wyznaczania ruchu. | 4 |
T-L-10 | Śledzenie obiektu. Zastosowanie filtru Kalmana. | 4 |
T-L-11 | Zastosowanie metod sztucznej inteligencji do detekcji obiektów na obrazach | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kalibracja kamery. Model kamery | 2 |
T-W-2 | Metody stereowizyjne. Geometria epipolarna. Traingulacja. Oświetlenie strukturalne. Tomografia komputerowa. | 6 |
T-W-3 | Filtracja obrazów. Detekcja krawędzi | 2 |
T-W-4 | Ekstrakcja cech. Filtry Gabora. Filtry Haara. Funkcje jądra. Analiza składowych głównych (PCA) | 4 |
T-W-5 | Przetwarzanie i analiza obrazów kolorowych. | 2 |
T-W-6 | Ekstrakcja cech. Histogram gradientów kierunkowych.Deskryptory koloru dominującego. Deskryptor konturu. Analiza składowych niezależnych. | 4 |
T-W-7 | Metody segmentacja obrazów kolorowych. | 2 |
T-W-8 | Tekstury, modelowanie tekstury. Macierz sąsiedztwa intensywności. Detekcja kształtu na podstawie tekstury. | 2 |
T-W-9 | Przepływ optyczny. Metoda Lukas-Kanade. | 2 |
T-W-10 | Śledzenie obiektów. Filtr Kalmana. | 2 |
T-W-11 | Wykład podsumowujący. Zastosowanie widzenia maszynowego w technikach wytwarzania. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-3 | przygotowanie do zajeć | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny zadań wykonywanych w trakcie laboratorium. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena za projekt - opracowanie systemu wizyjnego wykrywającego zadane cechy w obrazach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Oceny cząstkowe uzyskane za pracę w trakcie laboratoriów (50%), projekt (20%) oraz zaliczenie końcowe (30%) polegające na samodzielnym przeprowadzeniu analizy obrazu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_O01-2_W01 ma wiedzę niezbędną do dobrania i zastosowania wybranych technik analizy obrazu | ME_2A_W01, ME_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_O01-2_U01 ma umiejętności niezbędne do dobrania i zastosowania wybranych technik analizy obrazu | ME_2A_U05, ME_2A_U07, ME_2A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-5, T-L-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_2A_O01-2_K01 Stosuje właściwe techniki widzenia maszynowego w zależności od klasy problemu | ME_2A_K01, ME_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-5, T-L-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_O01-2_W01 ma wiedzę niezbędną do dobrania i zastosowania wybranych technik analizy obrazu | 2,0 | Student nie opanował algorytmów rozpoznawania cech z obrazów cyfrowych. |
3,0 | Student opanował algorytmy rozpoznawania cech z obrazów cyfrowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_O01-2_U01 ma umiejętności niezbędne do dobrania i zastosowania wybranych technik analizy obrazu | 2,0 | Student nie opanował podstawowych algorytmów widzenia maszynowego. |
3,0 | Student opanował algorytmy rozpoznawania cech z obrazów cyfrowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_2A_O01-2_K01 Stosuje właściwe techniki widzenia maszynowego w zależności od klasy problemu | 2,0 | Brak umiejętności rozpoznawania cech obrazów |
3,0 | Student opanował podstawowe techniki rozpoznawania obiektów na obrazach w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student opanował tworzenie algorytmów widzenia maszynowego w stopniu minimalnie przewyższającym poziom podstawowy. | |
4,0 | Student potrafi budować algorytmy widzenia maszynowego z zastosowaniem zaawansowanych metod ekstrakcji cech. | |
4,5 | Student potrafi budować algorytmy widzenia maszynowego z zastosowaniem zaawansowanych metod ekstrakcji cech. Sprawnie potrafi śledzić ruch rozpoznanych obiektów. | |
5,0 | Student opanował wszystkie elementy do oceny 4,5 i charakteryzuje się kreatywnością w budowie algorytmów. |
Literatura podstawowa
- Carsten Steger, Markus Ulrich, Christian Wiedemann, Machine Vision Algorithms and Applications, John Wiley & Sons, Weinheim, 2018
Literatura dodatkowa
- Vernon, David., Machine vision : automated visual inspection and robot vision, Prentice Hall, Nowy Jork, 1991