Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcja maszyn technologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcja maszyn technologicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechatroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Piotr Pawełko <Piotr.Pawelko@zut.edu.pl>, Grzegorz Szwengier <Grzegorz.Szwengier@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna – branżowa – wiedza techniczna, ze szczególnym uwzględnieniem podstaw konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i działania głównych zespołów konstrukcyjnych maszyn technologicznych. |
C-2 | W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech konstrukcyjnych maszyn technologicznych. |
C-3 | Student nabywa umiejetności projektowania podstawowych elementów i zespołów konstrukcyjnych maszyn technologicznych, a także doboru ich handlowych, gotowych komponentów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie wybranych elementów i zespołów konstrukcyjnych wytypowanych maszyn technologicznych. | 8 |
T-P-2 | Przeprowadzenie symulacji komputerowych w celu wyznaczenia charakterystyk właściwości mechanicznych zaprojektowanych elementów i zespołów maszyn. | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe. Definicja maszyny technologicznej. Układ funkcjonalno-konstrukcyjny maszyny technologicznej. Podstawowe elementy i zespoły maszyn technologicznych. | 3 |
T-W-2 | Struktura i budowa zespołów korpusowych układu nośnego. Spoczynkowe i ruchowe (prowadnicowe) połączenia zespołów korpusowych. | 5 |
T-W-3 | Konstrukcje napędów ruchów głównych i posuwowych maszyn technologicznych. | 6 |
T-W-4 | Podstawy komputerowo wspomaganego projektowania maszyn technologicznych. Modelowanie geometryczne elementów i zespołów maszyn. Modelowanie i analizy obliczeniowe statycznych i dynamicznych właściwości maszyn. Zastosowanie metody elementów skończonych. | 8 |
T-W-5 | Podstawy doświadczalnych badań maszyn technologicznych. Detekcja słabych ogniw konstrukcji. Doświadczalna identyfikacja parametrów modeli obliczeniowych. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Analiza literatury. | 3 |
A-P-3 | Opracowanie koncepcyjne zadanych projektów zespołów konstrukcyjnych. | 3 |
A-P-4 | Konsultacje. | 2 |
A-P-5 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 3 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza treści wykładów i studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, ilustrowany przykładami rozwiązań technicznych. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe o charakterze konstrukcyjnym, pozwalające utrwalić, rozszerzyć i doskonalić wiedzę przekazaną w ramach wykładu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający stopień opanowania wiedzy przekazanej na wykładach. Zaliczenia projektów konstrukcyjnych, sprawdzające wiedzę i umiejętności nabyte w czasie ćwiczeń projektowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_B06-1_W01 Student powinien znać struktury konstrukcyjne oraz cechy funkcjonalne podstawowych maszyn technologicznych. Powinien umieć wyjaśnić zasady ich działania i zakresy zadań produkcyjnych. | ME_1A_W05, ME_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_B06-1_U01 Student nabywa podstwawowe umięjętności projektowania elementów składowych konstrukcji maszyn technologicznych. Nabywa umiejętności oceny przydatności technologicznej tych maszyn. | ME_1A_U04, ME_1A_U06, ME_1A_U13 | — | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_B06-1_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych. | ME_1A_K01, ME_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_B06-1_W01 Student powinien znać struktury konstrukcyjne oraz cechy funkcjonalne podstawowych maszyn technologicznych. Powinien umieć wyjaśnić zasady ich działania i zakresy zadań produkcyjnych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak jest to wiedza powierzchowna, której nie potrafi twórczo analizować. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Nabytą wiedzę potrafi kreatywnie analizować . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_B06-1_U01 Student nabywa podstwawowe umięjętności projektowania elementów składowych konstrukcji maszyn technologicznych. Nabywa umiejętności oceny przydatności technologicznej tych maszyn. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań projektowych. Przy wykonywaniu tych zadań nie potrafi wyjaśnić sposobu działania i ma problem z formułowaniem wniosków. |
3,0 | Student rozwiązuje podstawowe zadania projektowe. Popełnia błędy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student umiejętnie kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny i potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze kojarzy i analizuje nabytą wiedzę. Postawione zadania rozwiązuje w sposób racjonalny. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, jest aktywny i potrafi oceniać uzyskiwane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_B06-1_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak jest to wiedza powierzchowna, której nie potrafi twórczo analizować. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wrotny L.T., Projektowanie obrabiarek, WNT, Warszawa, 1986
- Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa, 2008
- Wrotny L. T., Obrabiarki skrawające do metali, WNT, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, WNT, Warszawa, 1997
- Kruszewski J. i inni, Metoda elementów skończonych w dynamice konstrukcji, Arkady, Warszawa, 1984
- Zienkiewicz O.C., Metoda elementów skończonych, Arkady, Warszawa, 1972