Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania systemów obróbkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania systemów obróbkowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki wytwarzania. Obróbka ubytkowa. Maszyny technologiczne. Podstawy technologii maszyn. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodyką projektowania systemów obróbkowych. |
C-2 | Ukształtowanie praktycznych umiejętności projektowania gniazda obróbkowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu. | 2 |
T-P-2 | Opracowanie projektu gniazda obróbkowego do obróbki asortymentu przedmiotów technologicznie podobnych. | 13 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zadania i rola technicznego przygotowania produkcji. | 2 |
T-W-2 | Automatyzacja, elastyczność i integracja systemów obróbkowych. | 2 |
T-W-3 | Elastyczne systemy obróbkowe. | 2 |
T-W-4 | Struktury systemów obróbkowych: liniowe, skoncentrowane, gniazdowe. | 2 |
T-W-5 | Podsystemy funkcjonalne systemów obróbkowych. | 2 |
T-W-6 | Typizacja procesów technologicznych i metoda obróbki grupowej. | 2 |
T-W-7 | Elementy organizacyjnego przygotowania produkcji. Planowanie i harmonogramowanie dyskretnych procesów wytwarzania. | 3 |
T-W-8 | Sterowanie wytwarzaniem w systemach obróbkowych. | 2 |
T-W-9 | Metodyka projektowania systemów obróbkowych. | 3 |
T-W-10 | Projektowanie procesu typowego i indywidualnych procesów technologicznych. | 3 |
T-W-11 | Obliczanie norm czasu wykonania operacji i pracochłonności procesów technologicznych. | 2 |
T-W-12 | Dobór podsystemów składowych systemu obróbkowego: technologicznego, manipulacji, magazynowania i transportu. | 3 |
T-W-13 | Komputerowe sposoby wspomagania projektowania, konfiguracji i rozmieszczenia podsystemów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Realizacja projektu. | 20 |
A-P-3 | Konsultacje projektu. | 5 |
A-P-4 | Praca własna | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu. | 4 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu wykładu. | 5 |
A-W-5 | Praca własna | 16 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: Metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonanego dla wskazanych przedmiotów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zal;iczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C29-2_W01 Student potrafi opisać zasady i uwarunkowania projektowania systemów obróbkowych. | MBM_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-13, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-12 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C29-2_U01 Student ma umiejętność zaprojektowania gniazda obróbkowego przedmiotowego. | MBM_1A_U08, MBM_1A_U09, MBM_1A_U14, MBM_1A_U15 | — | — | C-2 | T-P-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C29-2_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania w zakresie wykorzystania różnych technik wytwarzania w procesach technologicznych. Potrafi zaplanować realizację projektu w określonym czasie. | MBM_1A_K04, MBM_1A_K01 | — | — | C-2 | T-P-2, T-W-1, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C29-2_W01 Student potrafi opisać zasady i uwarunkowania projektowania systemów obróbkowych. | 2,0 | Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przedstawionego na zajęciach. |
3,0 | Podstawowa wiedza o technologicznym przygotowaniu produkcji, rodzajach systemów obróbkowych, sterowaniu wytwarzaniem w systemach obróbkowych, metodyce projektowania systemów obróbkowych. | |
3,5 | ||
4,0 | Ugruntowana wiedza o technologicznym przygotowaniu produkcji, rodzajach systemów obróbkowych, sterowaniu wytwarzaniem w systemach obróbkowych, metodyce projektowania systemów obróbkowych, doborze elementów składowych systemu obróbkowego. | |
4,5 | ||
5,0 | Wiedza syntetyczna o technologicznym przygotowaniu produkcji, rodzajach systemów obróbkowych, sterowaniu wytwarzaniem w systemach obróbkowych, metodyce projektowania systemów obróbkowych, doborze elementów składowych systemu obróbkowego, organizacji i konfiguracji podsystemów systemu obróbkowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C29-2_U01 Student ma umiejętność zaprojektowania gniazda obróbkowego przedmiotowego. | 2,0 | Brak podstawowych umiejętności wynikających z wiedzy przedstawionej na zajęciach. |
3,0 | Podstawowe umiejętności opracowania procesu technologicznego typowego, obliczania parametrów organizacyjnych systemu obróbkowego i doboru urządzeń technologicznych, manipulacyjnych, transportu i magazynowania. | |
3,5 | ||
4,0 | Ugruntowane umiejętności opracowania procesu technologicznego typowego, obliczania parametrów organizacyjnych systemu obróbkowego i doboru urządzeń technologicznych, manipulacyjnych, transportu i magazynowania. | |
4,5 | ||
5,0 | Umiejętność syntetyzowania a zakresie opracowania procesu technologicznego typowego, obliczania parametrów organizacyjnych systemu obróbkowego i doboru urządzeń technologicznych, manipulacyjnych, transportu i magazynowania z jednoczesnym uzasadnieniem proponowanego wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C29-2_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania w zakresie wykorzystania różnych technik wytwarzania w procesach technologicznych. Potrafi zaplanować realizację projektu w określonym czasie. | 2,0 | Ujawnia nieprzygotowanie oraz brak zaangażowania w trakcie zajęć. |
3,0 | Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w prezentacji opracowywanego projektu | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia dobre przygotowanie i aktywność w prezentacji opracowywanego projektu | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie prezentuje swój projekt, potrafi uzasadnić proponowane rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
- Szwabowski J., Elementy technicznego przygotowania produkcji., WUPS, Szczecin, 2003
Literatura dodatkowa
- Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania., WNT, Warszawa, 2000