Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Maszyny technologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszyny technologiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>, Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Paweł Majda <Pawel.Majda@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest ogólna wiedza techniczna z zakresu podstaw konstrukcji maszyn, elektrotechniki i elektroniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem poznawczym tego przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu przeznaczenia, budowy i działania maszyn technologicznych. |
C-2 | W ramach zajęć z tego przedmiotu student nabywa umiejętności oceny cech technicznych i właściwości oraz charakterystyk użytkowych maszyn technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiar dokładności geometrycznej tokarki | 2 |
T-L-2 | Kinematyka tokarki | 2 |
T-L-3 | Badanie bilansu mocy obrabiarki | 2 |
T-L-4 | Badania sztywności statycznej obrabiarki | 2 |
T-L-5 | Kinematyka frezarki obwiedniowej | 2 |
T-L-6 | Uruchomienie i sprawdzenie programów sterowania robota dla zadanych cykli pracy gniazda obróbkowego | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i miejsce maszyn technologicznych we współczesnych procesach produkcyjnych. Klasyfikacja maszyn technologicznych. | 2 |
T-W-2 | Procesy robocze maszyn. Układy funkcjonalno-konstrukcyjne i cechy techniczno-użytkowe maszyn technologicznych. Kinematyka podstawowych sposobów obróbki ubytkowej i przyrostowej. | 6 |
T-W-3 | Klasyfikacja ruchów w obrabiarkach. Struktury geometryczno-ruchowe obrabiarek. Konstrukcje układów nośnych obrabiarek. | 7 |
T-W-4 | Zmienność prędkości ruchów zespołów wykonawczych maszyn. Konstrukcje zespołów i mechanizmów napędu ruchu głównego i posuwowego. | 7 |
T-W-5 | Sterowanie maszyn – zagadnienia ogólne. Rozwiązania konstrukcyjne wybranych maszyn technologicznych. | 8 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Analiza literatury | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń - opracowanie sprawozdań | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 3 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Analiza treści wykładów i studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
68 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych tematów ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące materiał przekazany na wykładach. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywanych czynności w trakcie zajęć laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C23_W01 Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek. | MBM_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C23_U01 Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań tych maszyn. | MBM_1A_U13, MBM_1A_U14 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C23_K01 Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie. | MBM_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C23_W01 Student potrafi określić rolę i przeznaczenie maszyn technologicznych we wspłółczesnych systemach wytwarzania. Umie scharakteryzować układ budowy i opisać zasady działania składowych elementów i zespołów obrabiarek. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Jednak wykazuje braki w tej wiedzy i nie potrafi jej analizować. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. Samodzielnie i kreatywnie potrafi analizować nabytą wiedzę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C23_U01 Student nabywa umiejętność oceny przydatności maszyn technologicznych od realizacji okreśolonych zadań obróbkowych. Zyskuje umiejętność przeprowadzenia podstawowych badań tych maszyn. | 2,0 | Student nie potrafi określić roli i przydatności maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania. Nie potrafi ocenić cech techniczno-użytkowych tych maszyn. Nie potrafi poprawnie opisać budowy i działania maszyn. |
3,0 | Student potrafi określić rolę maszyn technologicznych we współczesnych procesach wytwarzania, lecz wykazuje braki w umiejętnosci opisu budowy i zasad działania elementów i zespołów tych maszyn. | |
3,5 | Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 3 i 4. | |
4,0 | Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych, lecz wykazuje pewne braki w umiejetności oceny ich zastosowań do realizacji zadań produkcyjnych. | |
4,5 | Umiejętności studenta są pomiędzy wymaganiami na ocenę 4 i 5. | |
5,0 | Student potrafi opisywać budowę i zasady działania wybranych maszyn technologicznych. Umie także oceniać cechy techniczno-użytkowe tych maszyn i ich przeznaczenie do realizacji zadań produkcyjnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C23_K01 Student pozyskuje świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie. | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności i zainteresowania zajęciami, zdaje sie na pracę innych. Często opuszcza wykłady. |
3,0 | Student w dostatecznym zaledwie stopniu wyraża zainteresowanie przekazywaną mu wiedzą. Przejawia mała aktywność na zajęciach laboratoryjnych. | |
3,5 | Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student wykazuje pełne zainteresowanie problematyką przedmiotu. Jest aktywny uczestnicząc w zajeciach laboratoryjnych. | |
4,5 | Kompetencje na poziomie pośrednim między ocenami 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo kreatywnie i z zaangażowaniem odbiera przekazywane mu treści programowe przedmiotu. Jest bardzo aktywny podczas zajęć laboratoryjnych oraz przy opracowywaniu sprawozdań z odbytych ćwiczeń. |
Literatura podstawowa
- Kosmol J., Automatyzacja obrabiarek i obróbki skrawaniem, WNT, Warszawa, 1995
- Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania, WNT, Warszawa, 2000
- Honczarenko J., Obrabiarki sterowane numerycznie, WNT, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Wrotny L. T., Obrabiarki skrawające do metali, WNT, Warszawa, 1979
- Wrotny L. T., Projektowanie obrabiarek, WNT, Warszawa, 1986