Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Przestrzenne modelowanie konstrukcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przestrzenne modelowanie konstrukcji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kosecka-Nowak <Magdalena.Bockowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>, Magdalena Kosecka-Nowak <Magdalena.Bockowska@zut.edu.pl>, Jacek Zapłata <Jacek.Zaplata@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka - elementy geometrii analitycznej płaskiej i przestrzennej |
W-2 | Informatyka - podstawy obsługi komputera i systemów operacyjnych |
W-3 | Grafika inżynierska - zasady graficznego zapisu konstrukcji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie umiejętności efektywnego komunikowania się w języku inżynierskim przez nabycie umiejetności stosowania nowoczesnych technik i narzędzi projektowania inżynierskiego. |
C-2 | Kształtowanie wyobraźni przestrzennej i umiejętności wyboru właściwych, w tym zaawansowanych, technik modelowania w zakresie złożonych elemntów maszyn. |
C-3 | Opanowanie umiejętności wykonywania odtworzeniowej dokumentacji rysunkowej. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności parametrycznego modelowania bryłowego na bazie systemu SolidWorks, poziom CSWP – Certified SolidWorks Professional. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie do utworzenia dokumentacji odtworzeniowej zaworu hydraulicznego w zakresie rysunków części, złożeń i podzłożeń. Tworzenie szkiców części z wymiarami części zaworu. Praca w zespole i w konsultacji z prowadzącym. | 4 |
T-L-2 | Tworzenie części w kontekście złożenia - głowica hydrauliczna. | 2 |
T-L-3 | Tworzenie dokumentacji 2D do głowicy hydraulicznej. | 2 |
T-L-4 | Weryfikacja modelu części zaworu wstępnie zamodelowanych w domu. Praca w zespole i w konsultacji z prowadzącym. | 2 |
T-L-5 | Modelowanie gwintu. Konfiguracja modelu śruby i nakrętki. | 2 |
T-L-6 | Tworzenie złożenia z udziałem wybranej konfiguracji śruby i nakrętki. Konfiguracja złożenia. Wiązanie śrubowe wiązanie limitu odległości. | 2 |
T-L-7 | Kolokwium z tworzenia konfiguracji złożenia i części na podstawie zadanej specyfikacji. | 2 |
T-L-8 | Tworzenie złożenia zaworu z części zaakceptowanych przez prowadzącego. Dobór elementów znormalizowanych. Tworzenie dokumentacji 2D złożenia zaworu. Praca w zespole i w konsultacji z prowadzącym. | 4 |
T-L-9 | Wiązania mechaniczne. | 2 |
T-L-10 | Złożenia oparte na układzie. | 2 |
T-L-11 | Kolokwium z edycji złożeń. | 2 |
T-L-12 | Modelowanie części z blachy. | 2 |
T-L-13 | Konstrukcje spawane. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bryły wieloobiektowe. Łączenie obiektów. Modelowanie i tworzenie dokumentacji dla części klasy korpus. | 1 |
T-W-2 | Wyciąganie po profilach. Modelowanie i tworzenia dokumentacji dla koła pasowego, konieczność modyfikacji przekroju. | 1 |
T-W-3 | Modelowanie złożeń mieszane. Tworzenie części w kontekście złożenia. Wstawianie komponentów z Toolboxa. Wiązania zaawansowane. Korzystanie z biblioteki elementów gotowych -Toolbox. Inteligentne wiązania. Geometria odniesienia – odniesienie wiązania. Analiza złożenia. Wykrywanie przenikania. Rysunek złożeniowy z przekrojem. Sztywne i elastyczne podzespoły. | 1 |
T-W-4 | Konfiguracja ręczna części: wymiarów, materiału i operacji w części na przykładzie klucza maszynowego. | 1 |
T-W-5 | Modelowanie złożenia śruba, nakrętka. Wykorzystanie helisy. Wiązanie mechaniczne: śrubowe. Tablica konfiguracji. Konfiguracja części i złożenia. | 1 |
T-W-6 | Krzywe przestrzenne. Wyciąganie po profilach z krzywą przestrzenną - wirnik model i rysunek. Definiowanie na rysunku zasad konstrukcji śmigieł wirnika. | 1 |
T-W-7 | Krzywe przestrzenne – omówienie wszystkich typów krzywych przestrzennych na podstawie złożonej sprężyny. Przedstawianie sprężyny w dokumentacji. | 1 |
T-W-8 | Modelowanie złożeń mechanicznych z wykorzystaniem wiązań mechanicznych: kół zębatych, przekładni planetarnej, przekładni pasowych i mechanizmu zębatkowego. | 1 |
T-W-9 | Złożenia oparte na układzie. | 1 |
T-W-10 | Reduktor: model 3D, dokumentacja 2D. Operacje złożenia i łączniki Smart Fastener. | 2 |
T-W-11 | Certyfikacja SOLIDWORKS na poziomie CSWP jako weryfikacja umiejętności i element konkurencyjności na rynku pracy. Egzamin próbny jako przygotowanie do egzaminu. Prezentacja przykładowych zadań egzaminu rzeczywistego. | 1 |
T-W-12 | Modelowanie części z blachy. | 1 |
T-W-13 | Konstrukcje spawane - części. | 1 |
T-W-14 | Konstrukcje spawane - złożenia. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Wykonywanie dokumentacji odtworzeniowej części i złożenia. | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów z konfiguracji części i złożeń. | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium z modelowania złożeń | 5 |
A-L-5 | Zaliczenie próbnego egzaminu CSWP. Przygotowanie do CSWP. | 10 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 6 |
A-W-3 | praca z samouczkiem SolidWorks | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów test | 6 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podająca - wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych, tablicy |
M-2 | programowana i praktyczna - pokaz z użyciem komputera |
M-3 | problemowa – dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i pokazem |
M-4 | praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
M-5 | praktyczna - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z uwagami modelu części: prawidłowości jego budowy geometrycznej, parametryczności modelu i optymalności realizacji. Ocena niedostateczna wymaga poprawy, ocena pozytywna <5 umożliwia poprawę i ponowną ocenę podsumowującą. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z uwagami rysunku części: staranności i zgodności wykonania dokumentacji z zasadami rysunku technicznego maszynowego oraz umiejętności wykorzystania systemu SolidWorks. Ocena niedostateczna wymaga poprawy, ocena pozytywna <5 umożliwia poprawę i ponowną ocenę podsumowującą. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena z uwagami do modelu złożenia. Ocena niedostateczna wymaga poprawy, ocana <5 umożliwia poprawę i ponowną ocenę podsumowującą. |
S-4 | Ocena formująca: Ocana z uwagami do rysunku złożenia. Ocena niedostateczn wymaga poprawy, ocena <5 umożliwia poprawę i ponowną ocenę podsumowującą. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena prawidłowości budowy geometrycznej, parametryczności modelu i optymalności jego realizacji oraz prawidłowości realizacji konfiguracji modelu i złożenia. |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności modyfikowania złożeń: dodawanie części do złożenia, przeprowadzanie wykrywania kolizji przy poruszaniu części w złożeniu, wykorzystanie układów współrzędnych do wykonywania analiz właściwości masy. |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena testu wielokrotnego wyboru o tematyce zajęć. |
S-8 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena proporcjonalna do wyniku egzaminu próbnego CSWP realizowanego w domu. |
S-9 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena proporcjonalna do wyniku egzaminu rzeczywistego CSWP realizowanego na Uczelni. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C03_W01 Student potrafi objaśnić technikę parametrycznego modelowania prostych i złożonych części maszyn z wykorzystaniem systemu SolidWorks. Ma kompetencje w zakresie projektowania oraz analizy części parametrycznych i ruchomych złożeń. | MBM_1A_W06 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-10, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-4, M-3, M-1, M-5 | S-1, S-2, S-7, S-6, S-5, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C03_U01 Student posiada umiejętności użytkowania systemu SolidWorks na poziomie CSWP – Certified SolidWorks Professional | MBM_1A_U02, MBM_1A_U17 | — | — | C-1, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-4, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-7, S-6, S-5, S-3, S-4, S-8, S-9 |
MBM_1A_C03_U02 Student ma kompetencje w zakresie projektowania oraz analizy części parametrycznych i ruchomych złożeń. | MBM_1A_U02, MBM_1A_U17 | — | — | C-2, C-1, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-10, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-4, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-6, S-5, S-3, S-4, S-8, S-9 |
MBM_1A_C03_U03 Student potrafi wykonać dokumentację odtworzeniową zespołu części maszyn zgodnie z zasadami rysunku maszynowego przy użyciu systemu SolidWorks. | MBM_1A_U02, MBM_1A_U17 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C03_K01 Zajęcia praktyczne kształtują aktywność, samodzielność i kreatywność w poszukiwaniu efektywnych rozwiązań. | MBM_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-4, M-5 | S-1, S-2 |
MBM_1A_C03_K02 Zajęcia projektowe kształtują właściwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy indywidualnej oraz w zespole. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K03 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C03_W01 Student potrafi objaśnić technikę parametrycznego modelowania prostych i złożonych części maszyn z wykorzystaniem systemu SolidWorks. Ma kompetencje w zakresie projektowania oraz analizy części parametrycznych i ruchomych złożeń. | 2,0 | Student nie zna zasad parametrycznego modelowania części. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe techniki modelowania części i złożeń o prostej budowie geometrycznej. | |
3,5 | Student potrafi objaśnić większość technik parametrycznego modelowania bryłowego. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo zinterpretować i objaśnić sposób tworzenia parametrycznych modeli prostych i złożonych części maszyn. | |
4,5 | Student potrafi objaśnić i porównać techniki parametrycznego modelowania bryłowego prostych i złożonych części maszyn. | |
5,0 | Student potrafi objaśnić, porównać techniki parametrycznego modelowania bryłowego i wskazać ich optymalne zastosowanie przy tworzeniu części maszyn o różnym stopniu złożoności. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C03_U01 Student posiada umiejętności użytkowania systemu SolidWorks na poziomie CSWP – Certified SolidWorks Professional | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać narzędzi i technik parametrycznego modelowania w modelowaniu części o prostej budowie geometrycznej. |
3,0 | Student potrafi zastosować większość prostych technik i narzędzi modelowania SolidWorks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o prostej budowie geometrycznej. | |
3,5 | Student potrafi zastosować większość technik i narzędzi modelowania SolidWorks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o mniejszym stopniu złożoności. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo zinterpretować budowę i utworzyć model parametryczny dla prostych i złożonych części maszyn. | |
4,5 | Student potrafi zastosować, porównać różne techniki parametrycznego modelowania bryłowego prostych i złożonych części maszyn. | |
5,0 | Student potrafi zastosować efektywnie właściwe techniki parametrycznego modelowania bryłowego przy tworzeniu części maszyn o różnym stopniu złożoności. | |
MBM_1A_C03_U02 Student ma kompetencje w zakresie projektowania oraz analizy części parametrycznych i ruchomych złożeń. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać narzędzi i technik parametrycznego modelowania w modelowaniu części o prostej budowie geometrycznej. |
3,0 | Student potrafi zastosować większość prostych technik i narzędzi modelowania SolidWorks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o prostej budowie geometrycznej. | |
3,5 | Student potrafi zastosować większość technik i narzędzi modelowania SolidWorks w celu utworzenia modelu bryłowego części i złożeń o mniejszym stopniu złożoności. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo zinterpretować budowę i utworzyć model parametryczny dla prostych i złożonych części maszyn. | |
4,5 | Student potrafi zastosować, porównać różne techniki parametrycznego modelowania bryłowego prostych i złożonych części maszyn. | |
5,0 | Student potrafi zastosować efektywnie właściwe techniki parametrycznego modelowania bryłowego przy tworzeniu części maszyn o różnym stopniu złożoności. | |
MBM_1A_C03_U03 Student potrafi wykonać dokumentację odtworzeniową zespołu części maszyn zgodnie z zasadami rysunku maszynowego przy użyciu systemu SolidWorks. | 2,0 | Student nie potrafi stosując system SolidWorks samodzielnie i w zespole rozwiązywać zadań projektowych. |
3,0 | Student potrafi stosując system SolidWorks rozwiązywać zadania projektowe korzystając ze wsparcia innych członków zespołu i prowadzącego. Dokumentacja projektowa nie jest wolna od błędów. | |
3,5 | Student potrafi stosując system SolidWorks odwzorować dokumentację 2W części maszynowych o średniej złożoności budowy geometrycznej w zakresie tworzenia rysunku wykonawczego. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać projekt. Pomyłki są nieliczne i wynikają raczej z pośpiechu niż braku wiedzy. | |
4,5 | Student potrafi opracować dokumenrtację 2W części maszynowych o różnym stopniu złożoności z samodzielnym doborem rzutów i ich opisu przy zastosowaniu właściwych narzędzi i elementów tworzenia rysunku wykonawczego w systemie SolidWorks. | |
5,0 | Student potrafi stosując system SolidWorks rozwiązywać samodzielnie zadania projektowe a dokumentacja projektowa jest opracowana starannie, czytelnie i optymalnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C03_K01 Zajęcia praktyczne kształtują aktywność, samodzielność i kreatywność w poszukiwaniu efektywnych rozwiązań. | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie modelować i tworzyć dokumntacji technicznej. |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność przy tworzeniu modeli i rysunków do nich. | |
3,5 | Student wymaga pomocy w zakresie wskazówek co do wyboru właściwych narzędzi i technik modelowania i towrzenia rysunku. | |
4,0 | Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad projektami domowymi. | |
4,5 | Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad projektami domowymi i wykazuje znaczną kreatywność. | |
5,0 | Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i innowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i nad projektami domowymi. |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Lewandowski, Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, Warszawa, 2013, XIV
- Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2013, 25
- Polski Komitet Normalizacji i Miar, Rysunek techniczny i rysunek techniczny maszynowy: zbiór polskich norm, Wydawnictwa Normalizacyjne Alfa, Warszawa, 1986
- SolidWorks, Instrukcja w języku polskim do aktualnego pakietu programu SolidWorks, wersja elektroniczna., SolidWorks, 2015, Pomoc SolidWorks. Samouczki SolidWorks.
- Maciej Sydor, Wprowadzenie do CAD. Podstawy komputerowo wspomaganego projektowania, PWN, 2009, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Edward Lisowski, Modelowanie geometrii elementów maszyn i urządzeń w systemach CAD 3D : z przykładami w SolidWorks, Politechnika Krakowska, Kraków, 2003
- Edward Lisowski, Wojciech Czyżycki, Modelowanie elementów maszyn i urządzeń w systemie CAD 3D SolidWorks z aplikacjami, Politechnika Krakowska, Kraków, 2003
- Teodor Winkler, Komputerowy zapis konstrukcji, WNT, 1997, Warszawa, 1997, 2
- Jerzy Domański, SolidWorks 2014. Projektowanie maszyn i konstrukcji. Przaktyczne przykłady., Helion, Gliwice, 2015