Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>, Jędrzej Ratajczak <Jedrzej.Ratajczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs Matematyka I - w szczególności wymagana jest znajomość rachunku różniczkowego i całkowego |
W-2 | Zaliczony kurs Mechaniki I - w szczególności wymagana jest znajomość statyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami obliczeń elementów i konstrukcjii prętowych z uwagi na ich wytrzymałość i sztywność. W szczególności obliczeń prętów poddanych rozciąganiu, ściskaniu, ścinaniu oraz skręcaniu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami obliczeń wytrzymałościowych w przypadkach obciążeń złożonych. |
C-3 | Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie podstawowych obliczeń wytrzymałościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie sił w przekrojach prętów rozciąganych i ściskanych | 1 |
T-A-2 | Wyznaczanie naprężeń, odkształceń i przemieszczeń przy rozciąganiu i ściskaniu prętów | 1 |
T-A-3 | Rozwiązywanie układów prętowych statycznie wyznaczalnych | 1 |
T-A-4 | Rozwiązywanie układów prętowych statycznie niewyznaczalnych | 1 |
T-A-5 | Wyznaczanie naprężeń termicznych | 1 |
T-A-6 | Wyznaczanie naprężeń montażowych | 1 |
T-A-7 | Analiza płaskiego stanu naprężenia - wyznaczanie naprężeń za pomocą koła Mohra | 1 |
T-A-8 | Kolokwium nr 1 | 1 |
T-A-9 | Uogólnione prawo Hooke’a | 1 |
T-A-10 | Obliczanie momentów bezwładności figur płaskich | 1 |
T-A-11 | Obliczanie prętów prostych na ścinanie | 1 |
T-A-12 | Obliczanie prętów poddanych skręcaniu, układy statycznie wyznaczalne | 1 |
T-A-13 | Obliczanie prętów poddanych skręcanie układy statycznie niewyznaczalne | 1 |
T-A-14 | Obliczanie sprężyn śrubowych o małym skoku | 1 |
T-A-15 | Kolokwium nr 2 | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia | 2 |
T-W-2 | Zasada de Saint Venanta. Zasada superpozycji. Doświadczalne podstawy badania własności mechanicznych materiałów ( naprężenia dopuszczalne). Rozciąganie lub ściskanie prętów. | 2 |
T-W-3 | Układy prętowe statycznie wyznaczalne | 2 |
T-W-4 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Naprężenia termiczne. | 2 |
T-W-5 | Układy prętowe statycznie niewyznaczalne. Napreżenia montażowe. | 2 |
T-W-6 | Pojęcie stanu naprężenia w punkcie. Tensor stanu naprężenia Pojęcie stanu odkształcenia w punkcie. Tensor stanu odkształcenia. Naprężenia główne. Analiza jednoosiowego stan naprężenia. | 2 |
T-W-7 | Analiza dwuosiowego stan naprężenia. Geometryczna interpretacja płaskiego stanu naprężenia - koło Mohra. | 2 |
T-W-8 | Analiza odkształcenia w trójosiowym stanie naprężenia. Uogólnione prawo Hooke’a | 2 |
T-W-9 | Zbiorniki cienkościenne osiowo-symetryczne | 2 |
T-W-10 | Czyste ścinanie. Techniczne przypadki ścinania | 2 |
T-W-11 | Momenty bezwładności figur płaskich | 2 |
T-W-12 | Skręcanie prętów o przekroju kołowym | 2 |
T-W-13 | Skręcanie prętów o przekroju prostokątnym. Skręcanie swobodne prętów o dowolnym przekroju | 2 |
T-W-14 | Statyczne niewyznaczalne przypadki skręcania | 2 |
T-W-15 | Sprężyny śrubowe o małym skoku | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie wykładu i zalecanej literatury | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań w ramach prac domowych | 8 |
A-A-4 | Konsultacje u prowadzącego ćwiczenia | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do wykładu na podstawie zalecanej literatury | 14 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
71 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne (tablica, rzutnik multimedialny) |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe / tablica |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch kolokwiów, przewidzianych w ciągu semestru, obejmujących tematycznie zakres zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena formująca: Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zdanie egzaminu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B08_W01 W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia , proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń) | MBM_1A_W07, MBM_1A_W09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-12, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-15, T-W-13 | M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B08_U01 Student osiąga umiejętnośic obliczania prętów, układów prętowych, wałów. | MBM_1A_U05, MBM_1A_U08, MBM_1A_U09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-14, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-W-12, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-15, T-W-13 | M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B08_K01 W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K03, MBM_1A_K06 | — | — | C-3, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-14, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-W-12, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-15, T-W-13 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B08_W01 W wyniku zaliczenia przedmiotu, student uzyskuje podstawowe informacje z Wytrzymałości Materiałów (założenia , proste przypadki Wytrzymałości Materiałów, analizę stanów naprężeń) | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jej wykorzystać w obliczeniach . | |
3,5 | Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi ją wykorzystać w typowych obliczeniach elementów maszyn. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. | |
4,5 | Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosować w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Posiada umiejetność rozwiazywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B08_U01 Student osiąga umiejętnośic obliczania prętów, układów prętowych, wałów. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce przez co nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań z Wytrzymałości Materiałów. |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiazywać zadania w sposób bierny, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiazywać zadania. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B08_K01 W wyniku przeprowadzonych (zaliczonych) zajęć student nabywa właściwą postawę do efektywnej pracy w zespole. Potrafi przeprowadzić konstruktywną krytykę wykonanych w zespole obliczeń wytrzymałościowych. | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajecia. | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujący zadaną pracę. Z chęcią przyłącza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta oceniana na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z, Wytrzymałość materiałów t.1 i t.2, WNT, Warszawa, 2003
- Banasiak M., Grossman K., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2000
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
- Niezgodziński M.E., Niezgodziński T., Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe, WNT, Warszawa, 1996
- Rajfert T., Rżysko J., Zbiór zadań ze statyki i wytrzymałości materiałów, PWN, 1974
Literatura dodatkowa
- Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
- Zielnica J., Wytrzymałość Materiałów, Wydawnictwa Politechniki Poznańskiej, 2006
- Brzoska Z., Wytrzymałość Materiałów, PWN, Warszawa, 1972