Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marta Rybkiewicz <Marta.Abrahamowicz@zut.edu.pl>, Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza umiejętności z matematyki ( w tym rachunku wektorowego i różniczkowego ) oraz z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi praweami dynamiki |
C-2 | Ukształtowanie umiejętnośc iwyznaczania równań ruchu w przypadku gdy znane są siły działające na bryłę sztywną |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Dynamika punktu materialnego: równania różniczkowe ruchu, zasada d'Alemberta | 4 |
T-A-2 | Drgania punktu materialnego: swobodne i wymaszone ( nietłumione i tłumione } | 4 |
T-A-3 | Praca i moc | 1 |
T-A-4 | Zasada równoważności energii kinetycznej i pracy | 2 |
T-A-5 | Zasada zachowania energii mechanicznej | 2 |
T-A-6 | Kolookwium | 2 |
T-A-7 | Zasada zachowania pędu i krętu układu punktów materialnych i bryły sztywnej | 2 |
T-A-8 | Dynamika ruchu obrotowego bryły sztywnej wokóół stałej osi | 2 |
T-A-9 | Reakcje dynamiczne | 2 |
T-A-10 | Dynamika ruchu płaskiego bryły sztywnej | 2 |
T-A-11 | Zasada równowaznosci energii kinetycznej i pracy oraz zachowania energii mechanicznej dla układu punktów materialnych i bryły sztywnej | 3 |
T-A-12 | Równania Lagrange'a II-go rodzaju | 2 |
T-A-13 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe, pierwsze idrugie zadanie dynamiki, zasada d'alemberta | 3 |
T-W-2 | Dynamika punktu w ruchu względnym | 1 |
T-W-3 | Drgania punktu materialnego: swobodne tłumione i nie tłumione oraz wymuszone | 5 |
T-W-4 | Praca, moc i energia | 2 |
T-W-5 | Zasady dynamiki punktu materialnego: zasada pędu kręu i energii | 3 |
T-W-6 | Geometria mas: środek masy, momenty bezwładnosvi | 2 |
T-W-7 | Dynamika układu punktów materialnych: ruch środka masy, podstawowe zasady( zasada pedu, krętu, zasada energii kinetycznej, w tym twierdzenie Koeniga ) | 4 |
T-W-8 | Dynamika bryły sztywnej w ruchu obrotowym wokół stałej osi, w ruchu płaskim, w ruchu kulistym i ogólnym | 6 |
T-W-9 | Reakcje dynamiczne | 2 |
T-W-10 | Wybrane zagadnienia mechaniki analitycznej: zasada prac przygotowanych, równania Lagrange'a II-go rodzaju | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Rozwiązywanie zadań domowych | 28 |
A-A-3 | Konsultacje | 5 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | Studia literatury | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykoirzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie wybranych zadań przy tablicy przy aktywnym udziale studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie tyrwania ćwiczeń audytoryjnych oraz na podstawie sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Łączna ocena na podstawie wyniku egzaminu pisemnego oraz oceny z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B07_W01 Student powinien poznać podstawowe prawa i zasady dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien tą wiedze umieć zastosowac w praktyce | MBM_1A_W02, MBM_1A_W05, MBM_1A_W04 | — | — | C-1, C-2 | T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B07_U01 Student powinien posiąść podstawową wiedzę z dynamiki punktu i dynamiki bryły sztywnej. Powinien umieć stosować ją w praktyce | MBM_1A_U09, MBM_1A_U02 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B07_W01 Student powinien poznać podstawowe prawa i zasady dynamiki punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien tą wiedze umieć zastosowac w praktyce | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student ogólnie orientuje się w zagadneniach dynamiki | |
3,5 | Student orientuje się dobrze w zagadnieniach dynamiki punktu materialnego. Ma trudnosci z zstosowaniem wiedzy w przypadku dynamiki bryły sztywnej | |
4,0 | Student orientuje się dobrze w zagadnieniach dynamiki. Potrafi tą wiedzę wykorzystać w przypadku dynamiki bryły sztywnej | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę. Potrafi ją wykorzystać w przypadku ruchu układów złożonych | |
5,0 | Student opanował wymaganą wiedzę w stopniu wiecej niż wystarczającym. Wykazuje duzą inicjatywę na wykładach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B07_U01 Student powinien posiąść podstawową wiedzę z dynamiki punktu i dynamiki bryły sztywnej. Powinien umieć stosować ją w praktyce | 2,0 | Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu |
3,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw dynamiki, jednakże orientuje się w prostych przypadkach dynamiki punktu | |
3,5 | Student ogólnie orientuje się w zgadnieniach dynamiki | |
4,0 | Stuent opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania mjej w dalszej edukacji | |
4,5 | Student wykazuje się bardzo dobrą znajomoscią przedmiotu | |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością przedmiotu oraz wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada uumiejętność rozwiązywania zadań nietypowych |
Literatura podstawowa
- Leyko J., Mechanika Ogólna, t2. Dynamika, PWN, Warszawa, 1996
- Misiak J., Mechanika Ogólna, t2. Dynamika, WNT, Warszawa, 1989
- Osiński Z., Mechanika Ogólna, PWN, Warszawa, 1997
- Mieszczerski I.W., Zbiór zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
- Leyko J., SzmelterJ., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnejk, t.2, Kinematyka i Dynamika, PWN, Warszawa, 1972
Literatura dodatkowa
- Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.3. Dynamika, WNT, Warszawa, 1996
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1983