Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Techniki Wytwarzania we Współczesnym Przemyśle:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki Wytwarzania we Współczesnym Przemyśle
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Krawczyk <Marta.Krawczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Filipowicz <Krzysztof.Filipowicz@zut.edu.pl>, Dariusz Grzesiak <Dariusz.Grzesiak@zut.edu.pl>, Marcin Królikowski <Marcin.Krolikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,50,20zaliczenie
wykładyW6 20 2,50,80zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z technik wytwarzania, materiałoznawstwa, programów CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiadomości dotyczących technik szybkiego prototypowania i wytwarzania, stosowanych materiałów, trendów rozwoju
C-2Nabycie umiejętności projektowania i wytwarzania obiektów za pomocą technik przyrostowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy podczas ćwiczeń1
T-L-2FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca5
T-L-3SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca4
T-L-4HSM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu,5
15
wykłady
T-W-1Przemysł 4.0 – Czwarta rewolucja przemysłowa – przyczyny, założenia, techniki produkcyjne2
T-W-2Metoda FDM/FFF/LPD (osadzanie uplastycznionego tworzywa) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń, RepRap4
T-W-3Metoda SLS/SLM/LENS (laserowe łączenie proszków) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń4
T-W-4Metody JM (modelowanie strumieniowe) – metoda PJM/PolyJet, MJM, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń2
T-W-5Metoda 3DP (drukowanie proszkowe) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń4
T-W-6Metoda LOM (laminowanie warstwowe) - istota procesu, stosowane materiały, wady i zalety, obszary zastosowań, przegląd urządzeń4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca własna.15
A-L-2Konsultacje.8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
63
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-2Studia literaturowe.20
A-W-3Praca własna10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach20
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Przedmiot realizowany jest za pomocą metod podających problemowych Wykłady realizowane są jako informacyjne i problemowe. Forma problemowa wymaga wcześniejszego wstępnego przygotowania studenta.
M-2Ćwiczenia lprojektowe realizowane są metodami praktycznymi: pokaz, ćwiczenia własne, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca: Wykłady oceniane są oceną formującą i podsumowującą.
S-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe oceniane są oceną formującą po każdym ćwiczeniu. Prowadzący ćwiczenia mogą również na początku ćwiczenia lub w jego trakcie sprawdzać stopień przygotowania do odbywanego ćwiczenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_lol-2_W01
Zna metody przyrostowego wytwarzania
MBM_1A_W09C-1T-L-3, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_lol-2_U01
Potrafi wytworzyć zaprojektowany model przy użyciu techniki przyrostowej
MBM_1A_U14, MBM_1A_U17C-2T-L-3, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_lol-2_K01
Umie zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
MBM_1A_K04C-2T-L-3, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_lol-2_W01
Zna metody przyrostowego wytwarzania
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu przyrostowych metod wytwarzania
3,0Potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego i je opisać w stopniu podstawowym
3,5
4,0Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki i potrafi je scharakteryzować
4,5
5,0Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki, potrafi je scharakteryzować i określić obszary ich stosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_lol-2_U01
Potrafi wytworzyć zaprojektowany model przy użyciu techniki przyrostowej
2,0Nie opanował umiejętności z zakresu wytwarzania modeli przy użyciu technik przyrostowych
3,0Potrafi zaprojektować i dobrać technikę wytwarzania dla danego modelu
3,5
4,0Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania oraz przygotować model do procesu wytwarzania
4,5
5,0Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania, przygotować model, dobrać parametry procesu oraz wytworzyć model wraz z jego obróbka wykańczającą

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_lol-2_K01
Umie zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
2,0Nie potrafi zastosować metod projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
3,0Potrafi zastosować metody projektowania
3,5
4,0Potrafi zastosować metody projektowania oraz wytwarzania przyrostowego
4,5
5,0Potrafi zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej

Literatura podstawowa

  1. P. Siemiński, G. Budzik, Techniki przyrostowe. Druk 3D. Drukarki 3D, OWPW, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. E. Chlebus, Innowacyjne technologie: rapid prototyping--rapid tooling w rozwoju produktu, OWPWr, Wrocław, 2003
  2. D. T. Pham S. S. Dimov, Rapid Manufacturing: The Technologies and Applications of Rapid Prototyping and Rapid Tooling, Springer, 2011
  3. I. Gibson, D. W. Rosen, B. Stucker, Additive Manufacturing Technologies 3D Printing, Rapid Prototyping, and Direct Digital Manufacturing, Springer, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy podczas ćwiczeń1
T-L-2FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca5
T-L-3SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca4
T-L-4HSM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu,5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przemysł 4.0 – Czwarta rewolucja przemysłowa – przyczyny, założenia, techniki produkcyjne2
T-W-2Metoda FDM/FFF/LPD (osadzanie uplastycznionego tworzywa) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń, RepRap4
T-W-3Metoda SLS/SLM/LENS (laserowe łączenie proszków) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń4
T-W-4Metody JM (modelowanie strumieniowe) – metoda PJM/PolyJet, MJM, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń2
T-W-5Metoda 3DP (drukowanie proszkowe) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń4
T-W-6Metoda LOM (laminowanie warstwowe) - istota procesu, stosowane materiały, wady i zalety, obszary zastosowań, przegląd urządzeń4
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca własna.15
A-L-2Konsultacje.8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia25
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-2Studia literaturowe.20
A-W-3Praca własna10
A-W-4uczestnictwo w zajęciach20
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_lol-2_W01Zna metody przyrostowego wytwarzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiadomości dotyczących technik szybkiego prototypowania i wytwarzania, stosowanych materiałów, trendów rozwoju
Treści programoweT-L-3SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca
T-L-2FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca
T-W-3Metoda SLS/SLM/LENS (laserowe łączenie proszków) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń
T-W-4Metody JM (modelowanie strumieniowe) – metoda PJM/PolyJet, MJM, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń
T-W-5Metoda 3DP (drukowanie proszkowe) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń
T-W-6Metoda LOM (laminowanie warstwowe) - istota procesu, stosowane materiały, wady i zalety, obszary zastosowań, przegląd urządzeń
T-W-2Metoda FDM/FFF/LPD (osadzanie uplastycznionego tworzywa) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń, RepRap
Metody nauczaniaM-1Przedmiot realizowany jest za pomocą metod podających problemowych Wykłady realizowane są jako informacyjne i problemowe. Forma problemowa wymaga wcześniejszego wstępnego przygotowania studenta.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca: Wykłady oceniane są oceną formującą i podsumowującą.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu przyrostowych metod wytwarzania
3,0Potrafi wymienić grupy metod wytwarzania przyrostowego i je opisać w stopniu podstawowym
3,5
4,0Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki i potrafi je scharakteryzować
4,5
5,0Zna grupy metod wytwarzania przyrostowego, zna stosowane techniki, potrafi je scharakteryzować i określić obszary ich stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_lol-2_U01Potrafi wytworzyć zaprojektowany model przy użyciu techniki przyrostowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U14potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i urządzeń oraz formułować wymagania jakie muszą spełnić projektowane elementy
MBM_1A_U17potrafi - zgodnie ze specyfikacją - zaprojektować oraz nadzorować wykonanie prostych urządzeń, opracować proces technologiczny, używając właściwych metod i technik wspomagania komputerowego CAx
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności projektowania i wytwarzania obiektów za pomocą technik przyrostowych
Treści programoweT-L-3SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca
T-L-2FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia lprojektowe realizowane są metodami praktycznymi: pokaz, ćwiczenia własne, symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe oceniane są oceną formującą po każdym ćwiczeniu. Prowadzący ćwiczenia mogą również na początku ćwiczenia lub w jego trakcie sprawdzać stopień przygotowania do odbywanego ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował umiejętności z zakresu wytwarzania modeli przy użyciu technik przyrostowych
3,0Potrafi zaprojektować i dobrać technikę wytwarzania dla danego modelu
3,5
4,0Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania oraz przygotować model do procesu wytwarzania
4,5
5,0Potrafi zaprojektować, dobrać metodę wytwarzania, przygotować model, dobrać parametry procesu oraz wytworzyć model wraz z jego obróbka wykańczającą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_lol-2_K01Umie zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności projektowania i wytwarzania obiektów za pomocą technik przyrostowych
Treści programoweT-L-3SLM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca
T-L-2FDM – przygotowanie procesu, zasady doboru parametrów, wytworzenie obiektu, obróbka wykańczająca
T-W-3Metoda SLS/SLM/LENS (laserowe łączenie proszków) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń
T-W-4Metody JM (modelowanie strumieniowe) – metoda PJM/PolyJet, MJM, istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń
T-W-5Metoda 3DP (drukowanie proszkowe) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń
T-W-6Metoda LOM (laminowanie warstwowe) - istota procesu, stosowane materiały, wady i zalety, obszary zastosowań, przegląd urządzeń
T-W-2Metoda FDM/FFF/LPD (osadzanie uplastycznionego tworzywa) - istota procesu, wady i zalety, stosowane materiały, obszary zastosowań, przegląd urządzeń, RepRap
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia lprojektowe realizowane są metodami praktycznymi: pokaz, ćwiczenia własne, symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena formująca: Ćwiczenia projektowe oceniane są oceną formującą po każdym ćwiczeniu. Prowadzący ćwiczenia mogą również na początku ćwiczenia lub w jego trakcie sprawdzać stopień przygotowania do odbywanego ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować metod projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej dla dowolnego modelu
3,0Potrafi zastosować metody projektowania
3,5
4,0Potrafi zastosować metody projektowania oraz wytwarzania przyrostowego
4,5
5,0Potrafi zastosować metody projektowania, wytwarzania przyrostowego oraz obróbki wykańczającej