Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
Sylabus przedmiotu Urządzenia elektroniczne w pojazdach samochodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia elektroniczne w pojazdach samochodowych | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>, Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elektrotechnika i elektronika ogólna. |
W-2 | Elektrotechnika i elektronika samochodowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Badanie i kontrola sygnalizatorów ubytków płynów eksploatacyjnych | 1 |
T-L-3 | Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu | 1 |
T-L-4 | Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy | 1 |
T-L-5 | Badanie i kontrola instalacji alarmowej | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Urządzenia kontrolno-pomiarowe pojazdów samochodowych m. in: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych. | 2 |
T-W-2 | Standardowe urządzenia pomocnicze pojazdów samochodowych: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczna regulacja i mechanizmy pracy (lusterka, szyby, dach, fotele). | 2 |
T-W-3 | Układy bezpieczeństwa pojazdów samochodowych: instalacje alarmowe, transpondery aktywne i pasywne, poduszki i kurtyny gazowe, napinacze pasów. | 2 |
T-W-4 | Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, EPS, blokada mechanizmu różnicowego. | 2 |
T-W-5 | Urządzenia lokalizacyjne (nawigacje samochodowe). | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-L-2 | Opracowanie wyników w formie sprawozdań. | 8 |
A-L-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 7 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do egzaminu w formie ustnej. | 11 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 10 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_UMTS/08-1_W01 Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu. | IT_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_UMTS/08-1_U01 Student potrafi wskazać i eleiminować typowe usterki elementów obwodów pomocniczych nie wchodzących w skład obwodów głównych, jak również wykazać się umiejętnościami prowadzenia pomiarów prostych i złożonych. | IT_2A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_UMTS/08-1_K01 Student potrafi pracować w zespole. | IT_2A_K03, IT_2A_K05 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_UMTS/08-1_W01 Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu. | 2,0 | Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych. |
3,0 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu, wykazując minimum programowe. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu w odniesieniu do innych podzespołów. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania większości elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze oraz ocenić wpływ na działanie innych podzespołów. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze i charakterystyki pracy oraz ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze, charakterystyki pracy i warunki doboru dla danego rozwiązania. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_UMTS/08-1_U01 Student potrafi wskazać i eleiminować typowe usterki elementów obwodów pomocniczych nie wchodzących w skład obwodów głównych, jak również wykazać się umiejętnościami prowadzenia pomiarów prostych i złożonych. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać możliwych usterek i nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów. |
3,0 | Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić elementarne pomiary przy ich kontroli. | |
3,5 | Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić większość wymaganych pomiarów. | |
4,0 | Student potrafi wskazać większość usterek elementów obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń. | |
4,5 | Studen potrafi wskazać i scharakteryzować niemal wszystkie usterki obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń. | |
5,0 | Student potrafi wskazać, scharakteryzować i naprawić wszyskie usterki obwodów pomocniczych. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych, z gruntowną znajomością stosowanych przyrządów kontrolno-pomiarowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_UMTS/08-1_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych. | |
3,5 | Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. | |
4,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do aktywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. | |
4,5 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją da aktywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. | |
5,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzić usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. |
Literatura podstawowa
- Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2007, 4
- Dziubiński Mieczysław, Badanie elektronicznych urządzeń pojazdów samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1
- Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa, WKiŁ, Warszawa, 2008, 1
Literatura dodatkowa
- Krzysztof Pacholski, Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych., WKiŁ, Warszawa, 2011, 1
- Praca zbiorowa, Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, WKiŁ, Warszawa, 2008, 3
- Deh Urlich, Klimatyzacja w samochodzie, WKiŁ, Warszawa, 2008, 3