Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
Sylabus przedmiotu Mechatronika samochodowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechatronika samochodowa | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elektrotechnika i elektrotechnika. |
W-2 | Elektrotechnika i elektronika samochodowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z praktyczną i teoretyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizacja laboratorium i szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie charakterystyk przepływomierzy powietrza i czujników temperatury | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie charakterystyk piezoelementów | 1 |
T-L-4 | Badania komunikacji w systemach z magistralą CAN | 2 |
T-L-5 | Wyznaczenie charakterystyk tłumików reologicznych | 1 |
T-L-6 | Dobór i realizacja napędów hybrydowych oraz elektrycznych (obliczenia). | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie laboratorium. Wystawienie ocen końcowych | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej. | 1 |
T-W-2 | Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów. | 2 |
T-W-3 | Sterowniki w systemach i układach samochodowych. | 2 |
T-W-4 | Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych. Transmisja danych. | 2 |
T-W-5 | Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar). | 2 |
T-W-6 | Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych. | 2 |
T-W-7 | Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Opracowanie wyników badań w formie sprawozdań. | 24 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych. | 16 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu końcowego w formie ustnej. | 8 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury. | 6 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_UMTS/03_W01 Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów. | IT_2A_W03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_UMTS/03_U01 Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umiejętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych. | IT_2A_U07, IT_2A_U12, IT_2A_U10 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_UMTS/03_K01 Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami. | IT_2A_K03, IT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_UMTS/03_W01 Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi jednak kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_UMTS/03_U01 Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umiejętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać możliwych usterek układów mechatronicznych, jak też nie orientuje się w sposobie prowadzenia pomiarów. |
3,0 | Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi wskazać praktycznie wszystkie usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwość ich usunięcia, jak też orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_UMTS/03_K01 Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie, jak również zna podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. | |
3,5 | Student potrafi pracować w grupie, jak również zna i potrafi omówić podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. | |
4,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. | |
4,5 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. | |
5,0 | Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi omówić wszystkie przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych. |
Literatura podstawowa
- Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa, WKiŁ, Warszawa, 2008, 1
- Fryśkowaski Bernard, Grzeszczyk Elżbieta, Systemy transmisji danych. Mechatronika Samochodowa., WKiŁ, Warszawa, 2010, 1
- Frei Martin, Magistrale danych w praktyce warsztatowej. Budowa, Diagnostyka, Obsługa, WKiŁ, Warszawa, 2010, 1
Literatura dodatkowa
- Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2007, 4
- Dziubiński Mieczysław, Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1