Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo transportu drogowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo transportu drogowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu inżynierii ruchu oraz prawa o ruchu drogowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych a także poznanie przepisów homologacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pojazdu. |
C-2 | Nabycie umiejętności analizowania bezpieczeństwa transportu drogowego. |
C-3 | Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa transportu drogowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia bezpieczeństwa transportu drogowego dla wybranego miasta lub województwa. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najcześciej dwuosobowych. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Uregulowania prawne organizujące transport drogowy. | 1 |
T-W-3 | Współczesne wyzwania dla rozwoju systemów bezpieczeństwa transportu. | 1 |
T-W-4 | Rozwój zintegrowanych systemów bezpieczeństwa transportu na świecie. | 1 |
T-W-5 | Uwarunkowania i kierunki integracji systemu bezpieczeństwa transportu drogowego. | 2 |
T-W-6 | Zarządzanie ryzykiem w ruchu drogowym. | 2 |
T-W-7 | Dostępność dróg jako instrument oddziaływania na bezpieczeństwo ruchu drogowego. | 2 |
T-W-8 | Metody oceny zagrożenia w ruchu drogowym. | 2 |
T-W-9 | Rola Inteligentnych Systemów Transportu w bezpieczeństwie transportu drogowego. | 2 |
T-W-10 | Analiza możliwości integracji baz danych o wypadkach w transporcie drogowym. | 2 |
T-W-11 | Bezpieczeństwo, ograniczenia i zakazy w ruchu drogowym. | 2 |
T-W-12 | Kontrole i sankcje w transporcie drogowym. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 20 |
A-P-2 | Analiza i przygotowanie materiałów do projektu. | 18 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu. | 10 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tamatyki przedmiotu. | 8 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie zasad bezpieczeństwa w dziedzinie transportu drogowego. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egazamin w formie ustnej lub pisemnej obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i laboratoriów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C05-1_W01 Student ma wiedzę na temat przepisów i zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. | IT_2A_W08, IT_2A_W11 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C05-1_U01 Student ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa transportu drogowego na wybranych przykładach. | IT_2A_U04, IT_2A_U13 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C05-1_K01 Student potrafi pracować w zespole. | IT_2A_K03 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C05-1_W01 Student ma wiedzę na temat przepisów i zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. | 2,0 | |
3,0 | Ugruntowana wiedza analityczna o stanie bezpieczeństwa transportu drogowego w Polsce oraz znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa obowiązujących w transporcie drogowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C05-1_U01 Student ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa transportu drogowego na wybranych przykładach. | 2,0 | |
3,0 | Oddany w terminie projekt w zakresie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C05-1_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
- Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
- Krystek R., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997