Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)

Sylabus przedmiotu Eksploatacja pojazdów samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja pojazdów samochodowych
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowy z teorii silników samochodowych, budowy pojazdów samochodowych.
W-2Fizyka (w zakresie szkoły średniej).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi eksploatacji pojazdów samochodowych
C-2Zapoznanie studenta z obsługą, kontrolą i regulacją wybranych zespołów i elementów pojazdów samochodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych trwałość zespołów i elementów pojazdów samochodowych.2
T-P-2Obsługa, kontrola i regulacja wybranych układów pojazdów samochodowych2
T-P-3Recykling, utylizacja odpadów.1
5
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w eksploatacji i zmiana stanu technicznego pojazdów samochodowych.1
T-W-2Materiały eksploatacyjne i ich wpływ na trwałość części i zespołów samochodów2
T-W-3Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu2
T-W-4Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu2
T-W-5Obsługa i kontrola osprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia samochodów.2
T-W-6Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych2
T-W-7Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu2
T-W-8Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Obciążenie pracą studenta.6
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.15
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.7
A-W-3Konsultacje do wykładów.2
A-W-4Egzamin.2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
S-3Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/06_W01
Założeniem jest zapoznanie z problematyką eksploatacji, bazując na uzyskanej wiedzy z przedmiotów technicznych i kierunkowych.
IT_2A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
C-1T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1
IT_2A_UMTS/06_U02
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności do prawidłowego zarządzania eksploatacją samochodów
IT_2A_U01C-2T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
C-1T-P-3, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1
IT_2A_UMTS/06_K02
Ma świadomość konieczności zdobywania nowej wiedzy z zakresu techniki utrzymania pojazdów
IT_2A_K01C-2T-W-2M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/06_W01
Założeniem jest zapoznanie z problematyką eksploatacji, bazując na uzyskanej wiedzy z przedmiotów technicznych i kierunkowych.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien znać wpływ eksploatacji na podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach
IT_2A_UMTS/06_U02
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności do prawidłowego zarządzania eksploatacją samochodów
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien obsługiwać podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach
IT_2A_UMTS/06_K02
Ma świadomość konieczności zdobywania nowej wiedzy z zakresu techniki utrzymania pojazdów
2,0
3,0Subiektywne odczucie konieczności dobywania nowej wiedzy i ciągłego doskonlenia się w zagadniech dotyczących eksploatacji pojazdów samochodowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hebda M., Eksploatacja pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2010
  2. Luft S., Podstawy budowy silników., WKiŁ, Warszawa, 2008
  3. Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Pojazdy samochodowe. Eksploatacja techniczna i naprawa, WKiŁ, Warszawa, 2003
  4. Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999
  5. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009
  6. Klyus O., Tłokowe silniki środków transportu., Wyd KGTU, Kaliningrad, 2009

Literatura dodatkowa

  1. PTNSS, Silniki spalinowe, Wyd PTNSS, 2011
  2. Zwierzycki W., Płyny eksploatacyjne do środków transportu drogowego, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych trwałość zespołów i elementów pojazdów samochodowych.2
T-P-2Obsługa, kontrola i regulacja wybranych układów pojazdów samochodowych2
T-P-3Recykling, utylizacja odpadów.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w eksploatacji i zmiana stanu technicznego pojazdów samochodowych.1
T-W-2Materiały eksploatacyjne i ich wpływ na trwałość części i zespołów samochodów2
T-W-3Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu2
T-W-4Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu2
T-W-5Obsługa i kontrola osprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia samochodów.2
T-W-6Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych2
T-W-7Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu2
T-W-8Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Obciążenie pracą studenta.6
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.15
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.7
A-W-3Konsultacje do wykładów.2
A-W-4Egzamin.2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/06_W01Założeniem jest zapoznanie z problematyką eksploatacji, bazując na uzyskanej wiedzy z przedmiotów technicznych i kierunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi eksploatacji pojazdów samochodowych
C-2Zapoznanie studenta z obsługą, kontrolą i regulacją wybranych zespołów i elementów pojazdów samochodowych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w eksploatacji i zmiana stanu technicznego pojazdów samochodowych.
T-W-2Materiały eksploatacyjne i ich wpływ na trwałość części i zespołów samochodów
T-W-3Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu
T-W-4Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu
T-W-8Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: W odniesieniu do wykładu; ocena podsumowująca: końcowy egzamin ustny.
S-3Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien znać wpływ eksploatacji na podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi eksploatacji pojazdów samochodowych
Treści programoweT-P-3Recykling, utylizacja odpadów.
T-P-1Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych trwałość zespołów i elementów pojazdów samochodowych.
T-P-2Obsługa, kontrola i regulacja wybranych układów pojazdów samochodowych
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w eksploatacji i zmiana stanu technicznego pojazdów samochodowych.
T-W-2Materiały eksploatacyjne i ich wpływ na trwałość części i zespołów samochodów
T-W-3Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu
T-W-4Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu
T-W-5Obsługa i kontrola osprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia samochodów.
T-W-6Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych
T-W-7Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu
T-W-8Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/06_U02Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności do prawidłowego zarządzania eksploatacją samochodów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych. Potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, również w języku obcym, dokonać ich interpretacji i krytycznej oceny, wyciągnąć wnioski, formułować wyczerpujące i uzasadnione opinie.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z obsługą, kontrolą i regulacją wybranych zespołów i elementów pojazdów samochodowych
Treści programoweT-P-3Recykling, utylizacja odpadów.
T-P-1Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych trwałość zespołów i elementów pojazdów samochodowych.
T-P-2Obsługa, kontrola i regulacja wybranych układów pojazdów samochodowych
T-W-3Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem iskrowym oraz osprzętu
T-W-4Obsługa, kontrola i regulacja silników z zapłonem samoczynnym oraz osprzętu
T-W-5Obsługa i kontrola osprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz wyposażenia samochodów.
T-W-6Obsługa, kontrola i regulacja układów zawieszenia i kół jezdnych pojazdów samochodowych
T-W-7Obsługa, kontrola i regulacja układów przeniesienia napędu
T-W-8Obsługa, kontrola i regulacja hydraulicznych i pneumatycznych układów hamulcowych
Metody nauczaniaM-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien obsługiwać podstawowe układy samochodu np. układ kierowniczy, zawieszenia, hamulcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi eksploatacji pojazdów samochodowych
Treści programoweT-P-3Recykling, utylizacja odpadów.
T-P-1Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych trwałość zespołów i elementów pojazdów samochodowych.
T-P-2Obsługa, kontrola i regulacja wybranych układów pojazdów samochodowych
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z elementami konwersatoryjnymi.
M-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/06_K02Ma świadomość konieczności zdobywania nowej wiedzy z zakresu techniki utrzymania pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z obsługą, kontrolą i regulacją wybranych zespołów i elementów pojazdów samochodowych
Treści programoweT-W-2Materiały eksploatacyjne i ich wpływ na trwałość części i zespołów samochodów
Metody nauczaniaM-2W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego projektu.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: W odniesieniu do zajęć praktycznych: pokaz i demonstracja zrealizowanego ćwiczenia bądź projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Subiektywne odczucie konieczności dobywania nowej wiedzy i ciągłego doskonlenia się w zagadniech dotyczących eksploatacji pojazdów samochodowych
3,5
4,0
4,5
5,0