Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Paliwa oleje i smary w środkach transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Paliwa oleje i smary w środkach transportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Majchrzycka <Anna.Majchrzycka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Kozak <Tadeusz.Kozak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii. |
W-2 | Podstawy fizyki. |
W-3 | Podstawy techniki cieplnej |
W-4 | Silniki samochodowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow. |
C-2 | Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Uproszczone badania materiałów eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstości paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkosci oleju, badanie penetracj smarów stałych,oznaczanie temperatury zapłonu paliw i olejów, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Własciwości użytkowe benzyn samochodowych. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe, klasyfikacja jakościowa , lepkościowa olejów, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria i klasyfikacji i doboru olejów. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych: hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałow eksploatacyjnych na środowisko. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych, | 16 |
A-L-2 | Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych | 12 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczania wykładów | 20 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowująca - zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych zakresem kursu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C20-2_W01 Student powiniem dysponować wiedzą na temat przeróbki ropy naftowej, produkcji , rafinacji , a następnie uszlachetniania paliw, olejów silnikowych i smarów . | IT_1A_W04, IT_1A_W17, IT_1A_W21 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IT_1A_C20-2_W02 Student powinien mieć wiedzę na temat właściwości użytkowych paliw do silników z zapłonem iskrowym oraz paliw do silników z zapłonem samoczynnym, zasad doboru paliw. | IT_1A_W04, IT_1A_W17, IT_1A_W21 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IT_1A_C20-2_W03 Student powiniem dysponować wiedzą na temat: właściwości użytkowych olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria klasyfikacji jakościowej i lepkościowej , zasad doboru olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria wymiany olejów silnikowych a ponadto wykazać się wiedzą na temat płynów hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. | IT_1A_W01, IT_1A_W03, IT_1A_W21 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IT_1A_C20-2_W04 W wyniku zrealizowanego kursu student powinien dysponowac wiedzą na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania materiałow eksploatacyjnych na środowisko. | IT_1A_W04, IT_1A_W21 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C20-2_U01 Student powinien być przygotowany teoretycznie i praktycznie w zakresie doboru mateiałów ekspolatacyjnych stosowanych w transporcie | IT_1A_U01, IT_1A_U04, IT_1A_U16 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C20-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent będzie dysponawał wiedzą , dotycząca właściwosci użytkowych paliw silnikowych, olejów silnikowych, przekładniowych, oraz pozostałych płynów eksploatacyjnych. Będzie przygotowany w zakresie prawidłowego doboru materiałow eksploatacyjnych,stosowanych w różnych środkach transportu oraz w róznych warunkach ekspoatacyjnych. | IT_1A_K01, IT_1A_K02, IT_1A_K04, IT_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-W-1 | M-2, M-1 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C20-2_W01 Student powiniem dysponować wiedzą na temat przeróbki ropy naftowej, produkcji , rafinacji , a następnie uszlachetniania paliw, olejów silnikowych i smarów . | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
IT_1A_C20-2_W02 Student powinien mieć wiedzę na temat właściwości użytkowych paliw do silników z zapłonem iskrowym oraz paliw do silników z zapłonem samoczynnym, zasad doboru paliw. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
IT_1A_C20-2_W03 Student powiniem dysponować wiedzą na temat: właściwości użytkowych olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria klasyfikacji jakościowej i lepkościowej , zasad doboru olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria wymiany olejów silnikowych a ponadto wykazać się wiedzą na temat płynów hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
IT_1A_C20-2_W04 W wyniku zrealizowanego kursu student powinien dysponowac wiedzą na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania materiałow eksploatacyjnych na środowisko. | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C20-2_U01 Student powinien być przygotowany teoretycznie i praktycznie w zakresie doboru mateiałów ekspolatacyjnych stosowanych w transporcie | 2,0 | mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
3,0 | 60 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
3,5 | 70 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,0 | 75 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
4,5 | . 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia | |
5,0 | 90 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C20-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent będzie dysponawał wiedzą , dotycząca właściwosci użytkowych paliw silnikowych, olejów silnikowych, przekładniowych, oraz pozostałych płynów eksploatacyjnych. Będzie przygotowany w zakresie prawidłowego doboru materiałow eksploatacyjnych,stosowanych w różnych środkach transportu oraz w róznych warunkach ekspoatacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Baczewski K., Biernat K., Machel M., Leksykon paliwa, oleje i smary, WKŁ, Warszwaa, 1993
- Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zaspłonem iskrowym, WKŁ, Warszawa, 2004
- Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zapłonem samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2004
- Kabat M., Kozak T., Wybrane zagadnienia z paliw silnikowych i środków smarowych, ćwiczenia laboratoryjne., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
- Zwierzycki Z., Oleje , paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, Rafineria nafty ,, Glimar", S.A. Gorlice, 2001
Literatura dodatkowa
- Dudek A., Oleje smarowe Rafinerii Gdańskiej, MET-PRES, Gdańsk, 1997
- Czasopisma, Paliwa płynne, Autotechnika Motoryzacyjna, Autoekspert, Autoservice, 2011