Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Przetwarzanie sygnałów i obrazów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwarzanie sygnałów i obrazów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Grudziński <marek.grudzinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>, Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Informatyka - Umiejętność programowania (C++/Python/Matlab) |
W-2 | Informatyka - Algorytmy i struktury danych |
W-3 | Elektronika - Podstawy układów logicznych oraz techniki mikroprocesorowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student ma uporządkowaną wiedzę na temat analizy i przetwarzania sygnałów |
C-2 | Student ma wiedzę dotyczącą struktury obrazów cyfrowych oraz o podstawowych metodach ich przekształcenia |
C-3 | Student ma wiedzę o technikach analizy obrazu i potrafi je zastsować w aplikacjach przemysłowych |
C-4 | Student potrafi dobrać odpowiednie urządzenia do akwizycji sygnału i obrazu do wybranej aplikacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie BHP. Zapoznanie z stanowiskami laboratoryjnymi i oprogramowaniem. | 2 |
T-L-2 | Przestrzenie kolorów, metody akwizycji sygnałów i obrazów | 2 |
T-L-3 | Dyskretyzacja i kwantyzacja. | 2 |
T-L-4 | Histogram i transformacje punktowe | 2 |
T-L-5 | Filtry, transformacje globalne i lokalne. | 2 |
T-L-6 | Progowanie, operatory krawędzi, operacje morfologiczne | 2 |
T-L-7 | Analiza i przetwarzanie obrazów sekwencyjnych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Reprezentacja sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości | 2 |
T-W-2 | Teoria próbkowania, reprezentacje dyskretne | 2 |
T-W-3 | Wprowadzenie do tematyki przetwarzania i analizy obrazów. Podstawowe parametry obrazów cyfrowych | 2 |
T-W-4 | Przekształcenia geometryczne i punktowe. Histogramy | 2 |
T-W-5 | Filtracja liniowa i nieliniowa w dziedzinie przestrzennej, binaryzacja, morfologia | 2 |
T-W-6 | Segmentacja. Pomiary wielkości geometrycznych obiektów. | 2 |
T-W-7 | Przykłady zastosowań metod analizy sygnałów i obrazów w przemyśle | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 6 |
A-L-3 | samodzielne studiowanie literatury | 6 |
A-L-4 | przygotowania do wejściówek | 6 |
A-L-5 | przygptowanie do zaliczenia | 4 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie literatury | 10 |
A-W-4 | przygotowywanie do zaliczenia | 8 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podająca. Wykład informacyjny. |
M-2 | Praktyczna. Zajęcia labolatoryjne |
M-3 | Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówki na zajęciach labolatoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zalicznie labolatoriów przy komputerze |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C16_W01 Posiada podstawową wiedzę w zakresie metod i sprzętu do akwizycji, przetwarzania i wizualizacji obrazów oraz sygnałów na potrzeby przetwarzania w systemach cyfrowych. | IPP4_1P_W02, IPP4_1P_W01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C16_U01 Potrafi dobrać odpowiedni algorytm, który poprawi jakość obrazu pod kątem przeprowadzenia segmentacji i wyznaczenia podstawowych cech obiektów. | IPP4_1P_U05, IPP4_1P_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_C16_K01 Potrafi wskazać kluczowe obszary aplikacyjne dla zagadnień przetwarzania i analizy obrazu i rozumie jak wielkie znaczenie dla gospodarki i środowiska ma ich stosowanie. | IPP4_1P_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C16_W01 Posiada podstawową wiedzę w zakresie metod i sprzętu do akwizycji, przetwarzania i wizualizacji obrazów oraz sygnałów na potrzeby przetwarzania w systemach cyfrowych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę w zakresie metod i sprzętu do akwizycji, przetwarzania i wizualizacji obrazów i sysgnałów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C16_U01 Potrafi dobrać odpowiedni algorytm, który poprawi jakość obrazu pod kątem przeprowadzenia segmentacji i wyznaczenia podstawowych cech obiektów. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przygotować odpowiedni algorytm, który poprawi jakość obrazu pod kątem przeprowadzania segmentacji i wyznaczania podstawowych cech obiektów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_C16_K01 Potrafi wskazać kluczowe obszary aplikacyjne dla zagadnień przetwarzania i analizy obrazu i rozumie jak wielkie znaczenie dla gospodarki i środowiska ma ich stosowanie. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wytypować kluczowe obszary aplikacyjne dla zagadnień przetwarzania i analizy obrazu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lyons Richard G., Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2010
- Marek Doros, Przetwarzanie obrazów, WSISiZ, Warszawa, 2013
- R. Tadeusiewicz, Systemy wizyjne robotów przemysłowych, WNT, Warszawa, 1992
- Wróbel, Z., Koprowski, R., Praktyka Przetwarzania Obrazów w Programie MATLAB, AOFE, Warszawa, 2004