Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy programowania i algorytmów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy programowania i algorytmów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Marczyński <Slawomir.Marczynski@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka - Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym.
W-2Matematyka - znajomość podstaw algebry i anazliy matematycznej
W-3Matematyka - znajmość operacji na macierzach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy.2
T-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Operacje wejścia/wyjścia.2
T-L-3Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.2
T-L-4Instrukcje iteracyjne2
T-L-5Tworzenie własnych funkcji i procedur.2
T-L-6Złożone zadanie programistyczne - część 12
T-L-7Złożone zadanie programistyczne - część 23
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z komputerowym wspomaganiem obliczeń: rodzaje obliczeń, sposoby oraganizacji procesu obliczeniowego. Przegląd środowisk wspomagania obliczeń.2
T-W-2Języki porgramowania. Prezentacja przykładowych algorytmów, schematy blokowe.2
T-W-3Typy danych, deklaracje typów prostych, instrukcje wejścia/wyjścia, instrukcje przypisania, operacje na danych i operatory2
T-W-4Sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące, typy strukturalne, instrukcje iteracyjne2
T-W-5Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji)2
T-W-6Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Elementy programowania grafiki komputerowej2
T-W-7Omówienie wybranych algorytmów i metod mumerycznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje6
A-L-3samodzielne studiowanie literatury6
A-L-4przygotowania do wejściówek8
A-L-5przygotowanie do zaliczenia2
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3samodzielne studiowanie literatury10
A-W-4przygotowywanie do zaliczenia8
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podająca. Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna. Zajęcia labolatoryjne
M-3Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówki na zajęciach labolatoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie labolatoriów przy komputerze (kolokwium)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_B04_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
IPP4_1P_W02, IPP4_1P_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_B04_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
IPP4_1P_U01, IPP4_1P_U11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_B04_K01
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
IPP4_1P_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_B04_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
2,0
3,0Student wie na czym polega algorytmizacja prostych zadań menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student ma wiedzę na temat biblioteki funkcji wbudowanych, zna składnię funkcji omówionych na wykładzie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_B04_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania wybranych problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_B04_K01
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
2,0
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych zadań menadżerskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania., Helion, Gliwice, 2019
  2. Aditya Bhargava, Algorytmy. Ilustrowany przewodnik, Helion, Gliwice, 2017
  3. Robert Sedgewick, Kevin Wayne, Algorytmy, Helion, Gliwice, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy.2
T-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Operacje wejścia/wyjścia.2
T-L-3Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.2
T-L-4Instrukcje iteracyjne2
T-L-5Tworzenie własnych funkcji i procedur.2
T-L-6Złożone zadanie programistyczne - część 12
T-L-7Złożone zadanie programistyczne - część 23
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z komputerowym wspomaganiem obliczeń: rodzaje obliczeń, sposoby oraganizacji procesu obliczeniowego. Przegląd środowisk wspomagania obliczeń.2
T-W-2Języki porgramowania. Prezentacja przykładowych algorytmów, schematy blokowe.2
T-W-3Typy danych, deklaracje typów prostych, instrukcje wejścia/wyjścia, instrukcje przypisania, operacje na danych i operatory2
T-W-4Sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące, typy strukturalne, instrukcje iteracyjne2
T-W-5Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji)2
T-W-6Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Elementy programowania grafiki komputerowej2
T-W-7Omówienie wybranych algorytmów i metod mumerycznych.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje6
A-L-3samodzielne studiowanie literatury6
A-L-4przygotowania do wejściówek8
A-L-5przygotowanie do zaliczenia2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3samodzielne studiowanie literatury10
A-W-4przygotowywanie do zaliczenia8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_B04_W01Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
IPP4_1P_W01Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia maszyn, urządzeń, obiektów i systemów technicznych w różnych branżach przemysłu, w szczególności związane z ich integracją i tworzeniem sieci zgodnie z ideą Przemysłu 4.0.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-W-3Typy danych, deklaracje typów prostych, instrukcje wejścia/wyjścia, instrukcje przypisania, operacje na danych i operatory
T-W-4Sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące, typy strukturalne, instrukcje iteracyjne
T-W-5Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji)
T-W-6Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Elementy programowania grafiki komputerowej
T-W-7Omówienie wybranych algorytmów i metod mumerycznych.
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z komputerowym wspomaganiem obliczeń: rodzaje obliczeń, sposoby oraganizacji procesu obliczeniowego. Przegląd środowisk wspomagania obliczeń.
T-W-2Języki porgramowania. Prezentacja przykładowych algorytmów, schematy blokowe.
Metody nauczaniaM-1Podająca. Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wie na czym polega algorytmizacja prostych zadań menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student ma wiedzę na temat biblioteki funkcji wbudowanych, zna składnię funkcji omówionych na wykładzie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_B04_U01Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U01Posiada umiejętność samokształcenia się, w tym potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
IPP4_1P_U11Potrafi działać w środowisku informatycznym i wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, symulacji działania i weryfikacji systemów produkcyjnych.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy.
T-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Operacje wejścia/wyjścia.
T-L-3Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.
T-L-5Tworzenie własnych funkcji i procedur.
T-L-4Instrukcje iteracyjne
T-L-6Złożone zadanie programistyczne - część 1
T-L-7Złożone zadanie programistyczne - część 2
T-W-4Sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące, typy strukturalne, instrukcje iteracyjne
T-W-5Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji)
T-W-6Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Elementy programowania grafiki komputerowej
T-W-7Omówienie wybranych algorytmów i metod mumerycznych.
Metody nauczaniaM-1Podająca. Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna. Zajęcia labolatoryjne
M-3Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówki na zajęciach labolatoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie labolatoriów przy komputerze (kolokwium)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania wybranych problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_B04_K01Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-L-1Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy.
T-L-2Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Operacje wejścia/wyjścia.
T-L-3Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe.
T-L-5Tworzenie własnych funkcji i procedur.
T-L-4Instrukcje iteracyjne
T-L-6Złożone zadanie programistyczne - część 1
T-L-7Złożone zadanie programistyczne - część 2
T-W-3Typy danych, deklaracje typów prostych, instrukcje wejścia/wyjścia, instrukcje przypisania, operacje na danych i operatory
T-W-4Sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące, typy strukturalne, instrukcje iteracyjne
T-W-5Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji)
T-W-6Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Elementy programowania grafiki komputerowej
T-W-7Omówienie wybranych algorytmów i metod mumerycznych.
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień związanych z komputerowym wspomaganiem obliczeń: rodzaje obliczeń, sposoby oraganizacji procesu obliczeniowego. Przegląd środowisk wspomagania obliczeń.
T-W-2Języki porgramowania. Prezentacja przykładowych algorytmów, schematy blokowe.
Metody nauczaniaM-1Podająca. Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna. Zajęcia labolatoryjne
M-3Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówki na zajęciach labolatoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zalicznie labolatoriów przy komputerze (kolokwium)
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych zadań menadżerskich
3,5
4,0
4,5
5,0