Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy programowania i algorytmów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy programowania i algorytmów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Marczyński <Slawomir.Marczynski@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Informatyka - Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym. |
W-2 | Matematyka - znajomość podstaw algebry i anazliy matematycznej |
W-3 | Matematyka - znajmość operacji na macierzach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia wprowadzające. Zapoznanie z informatycznym środowiskiem pracy. | 2 |
T-L-2 | Inicjowanie programu. Deklaracje typów prostych. Operacje wejścia/wyjścia. | 2 |
T-L-3 | Sterowanie wykonywaniem programu - instrukcje warunkowe. | 2 |
T-L-4 | Instrukcje iteracyjne | 2 |
T-L-5 | Tworzenie własnych funkcji i procedur. | 2 |
T-L-6 | Złożone zadanie programistyczne - część 1 | 2 |
T-L-7 | Złożone zadanie programistyczne - część 2 | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień związanych z komputerowym wspomaganiem obliczeń: rodzaje obliczeń, sposoby oraganizacji procesu obliczeniowego. Przegląd środowisk wspomagania obliczeń. | 2 |
T-W-2 | Języki porgramowania. Prezentacja przykładowych algorytmów, schematy blokowe. | 2 |
T-W-3 | Typy danych, deklaracje typów prostych, instrukcje wejścia/wyjścia, instrukcje przypisania, operacje na danych i operatory | 2 |
T-W-4 | Sterowanie wykonywaniem algorytmu i instrukcje sterujące, typy strukturalne, instrukcje iteracyjne | 2 |
T-W-5 | Tworzenie własnych metod (procedur i funkcji) | 2 |
T-W-6 | Dostępne biblioteki, procedury i funkcje. Graficzny interfejs użytkownika. Elementy programowania grafiki komputerowej | 2 |
T-W-7 | Omówienie wybranych algorytmów i metod mumerycznych. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 6 |
A-L-3 | samodzielne studiowanie literatury | 6 |
A-L-4 | przygotowania do wejściówek | 8 |
A-L-5 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie literatury | 10 |
A-W-4 | przygotowywanie do zaliczenia | 8 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Podająca. Wykład informacyjny. |
M-2 | Praktyczna. Zajęcia labolatoryjne |
M-3 | Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wejściówki na zajęciach labolatoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zalicznie labolatoriów przy komputerze (kolokwium) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_B04_W01 Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. | IPP4_1P_W02, IPP4_1P_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_B04_U01 Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. | IPP4_1P_U01, IPP4_1P_U11 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPP4_1P_B04_K01 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania | IPP4_1P_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_B04_W01 Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. | 2,0 | |
3,0 | Student wie na czym polega algorytmizacja prostych zadań menadżerskich w konwencji funkcyjnej w środowisku MS Excel. Student ma wiedzę na temat biblioteki funkcji wbudowanych, zna składnię funkcji omówionych na wykładzie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_B04_U01 Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać standardowe rozwiązania wybranych problemów przedstawionych w ramach wykładu w algorytmizacji prostych zadań menadżerskich i inżynierskich w konwencji funkcyjnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPP4_1P_B04_K01 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych zadań menadżerskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania., Helion, Gliwice, 2019
- Aditya Bhargava, Algorytmy. Ilustrowany przewodnik, Helion, Gliwice, 2017
- Robert Sedgewick, Kevin Wayne, Algorytmy, Helion, Gliwice, 2012