Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Chodźko <Marcin.Chodzko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka - znajomość podstaw rachunku różniczkowego i całkowego, operacji na macierzach.
W-2Informatyka - umiejętność posługiwania się narzędziami informatycznymi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze sposobem opisu zjawisk losowych, uświadomienie z ich powszechnością i wpływem na podejmowane decyzje.
C-2Wykształcenie u studentów umiejętności wnioskowania statytycznego, podejmowania decyzji w oparciu o niepełne dane.
C-3Wykształcenie u studentów umiejętności dostrzegania, formułowania i opisywania związków przyczynowo skutkowych, występujących w otaczającej ich rzeczywistości.
C-4Wykształcenie u studentów świadomości powszechności i istotności narzędzi wnioskowania statystycznego, opartej na podstawach teoretycznych, w funkcjonowaniu nowoczesnego przedsiębiorstwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozkłady prawdopodobieństwa. Pojęcie rozkładu zmiennej losowej, formy prezentacji, wykresy, typy rozkładów, pojęcie funkcji gęstości, dystrybuanty, wartość oczekiwana rozkładu, wariancja.1
T-L-2Ciągłe rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład normalny, standaryzacja, inne rozkłady ciągłe (rozkład log normalny, rozkład wykładniczy, rozkład gamma).1
T-L-3Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny, Poisson.2
T-L-4Estymacja przedziałowa. Pojęcie estymacji przedziałowa, modele przedziałów ufności dla wartości oczekiwanej i wariancji, wyznaczanie minimalnej liczebności próbki, poziomy ufności i istotności.1
T-L-5Weryfikacja hipotez statystycznych dotyczących wariancji. Pojęcie statystyki testowej, hipotezy zerowej i alternatywnej, obszaru krytycznego (odrzuceń H0), zasady formułowania hipotez statystycznych, określanie błędu pierwszego i drugiego rodzaju, moc testu. Modele weryfikacji hipotez dotyczących wartości wariancji dla jednej i dwóch populacji.2
T-L-6Test zgodności Chi2 i Kołmogorowa. Idea testów zgodności. Formułowanie miar rozbieżności między rozkładami. Szczegółowe omówienie testów. Ćwiczenia rachunkowe.2
T-L-7Testy zgodności: Kołmogorowa oraz Shapiro Wilka. Omówienie pozostałych używanych testów zgodności, testy normalności. Ćwiczenia z pakietem Statistica/Excel.2
T-L-8Regresja liniowa. Diagram korelacyjny i tablica korelacyjna, współczynnik korelacji liniowej z próbki, proste regresji, przedział ufności dla współczynnika korelacji, przedział ufności dla współczynnika kierunkowego prostej regresji cechy Y względem cechy X, przedział ufności dla wyrazu wolnego, obszar ufności dla prostej regresji.2
T-L-9Regresja wielokrotna (wieloraka), przedział ufności dla współczynników regresji wielorakiej, test istotności dla współczynników regresji wielorakiej, metody krokowe, metoda odrzucania i dołączania zmiennych. Ćwiczenia z pakietem Statistica.2
15
wykłady
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego. Pojęcie populacji, etapy badania statystycznego, typy danych. Analiza danych statystycznych.2
T-W-2Zmienna losowa. Typy zmiennych. Rozkłady prawdopodobieństwa. Dystrybuanta i jej właśności. Rozkład normalny. Standaryzacja. Inne rozkłady ciągłe.1
T-W-3Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Schemat Bernouliego. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny i inne dyskretne. Przykłady zastosowań.2
T-W-4Estymacja punktowa. Właśności estymatorów. Estymacja przedziałowa. Modele przedziałów ufności dla nieznanych wartości parametrów.1
T-W-5Weryfikacja hipotez statystycznych. Pojęcia podstawowe. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Procedura weryfikacji i zasady wnioskowania.2
T-W-6Test zgodności Kołmogorowa. Test normalności Shapiro-Wilka, Kołmogorowa-Lilleforsa. Inne testy: test Smirnova, Wilcoxona, sumy rang.2
T-W-7Wstęp do analizy regresji. Diagram korealcyjny, współczynnik korelacji, metoda najmniejszych kwadratów.2
T-W-8Regresja wielokrotna (wieloraka). Metody krokowe.1
T-W-9Wprowadzenie do teorii planowania eksperymentu. Plany kompletne, dwuwartościowe, trójwartościowe.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Konsultacje.7
A-L-2Opracowywanie sprawozdań z zajęć.10
A-L-3Przygotowywanie się do zaliczenia końcowego.5
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowywanie się do egzaminu końcowego.5
A-W-4Konsultacje.7
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podająca. Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna. Ćwiczenia audytoryjne.
M-3Programowana. Z użyciem komputera, do wskazanych tematów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny prac wejściowych. Sprawdzenie przygotowania studenta do pracy w trakcie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań ze wskazanych tematów.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie pisemnej, obejmujący podstawy teoretyczne.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń, polegające na rozwiązywaniu zadań rachunkowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_B02_W01
Student potrafi scharakteryzowac zmienne losowe. Objasnic metody estymacji parametrów zmiennych losowych. Wytłumaczyc pojecie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Opisac sposoby oszacowania współzaleznosci miedzy zmiennymi losowymi.
IPP4_1P_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_B02_U01
Student potrafi opracowac i zinterpretowac wyniki badan doswiadczalnych. Dobrac odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji podstawowych hipotez statystycznych i przeprowadzic ich weryfikacje. Obliczyc współczynnik korelacji i estymowac zaleznosc regresyjna.
IPP4_1P_U05C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-1M-3, M-2S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_B02_K01
Ma swiadomosc potrzeby ciagłego dokształcania sie w zakresie opracowania i analizy obserwowanych danych doswiadczalnych.
IPP4_1P_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-3, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_B02_W01
Student potrafi scharakteryzowac zmienne losowe. Objasnic metody estymacji parametrów zmiennych losowych. Wytłumaczyc pojecie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Opisac sposoby oszacowania współzaleznosci miedzy zmiennymi losowymi.
2,0
3,0Student potrafi poprawnie scharakteryzować zmienne losowe. Zdefiniować miary pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Wyjaśnić pojęcie hipotezy statystycznej i wytłumaczyć zasady weryfikacji hipotez.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_B02_U01
Student potrafi opracowac i zinterpretowac wyniki badan doswiadczalnych. Dobrac odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji podstawowych hipotez statystycznych i przeprowadzic ich weryfikacje. Obliczyc współczynnik korelacji i estymowac zaleznosc regresyjna.
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo obliczyć miary pozycji i rozrzutu opisujące zmienną losową oraz umie weryfikować podstawowe hipotezy statystyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_B02_K01
Ma swiadomosc potrzeby ciagłego dokształcania sie w zakresie opracowania i analizy obserwowanych danych doswiadczalnych.
2,0
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowania w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami..
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobienstwa i statystyka matematyczna w zadaniach., PWN, Warszawa, 2010, 9
  2. Chmielewski K., Berczynski S., Statystyka matematyczna. Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem pakietu STATISTICA PL, WUPS, Szczecin, 2000
  3. M. Sobczyk, Statystyka, PWN, Warszawa, 2019, 5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozkłady prawdopodobieństwa. Pojęcie rozkładu zmiennej losowej, formy prezentacji, wykresy, typy rozkładów, pojęcie funkcji gęstości, dystrybuanty, wartość oczekiwana rozkładu, wariancja.1
T-L-2Ciągłe rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład normalny, standaryzacja, inne rozkłady ciągłe (rozkład log normalny, rozkład wykładniczy, rozkład gamma).1
T-L-3Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny, Poisson.2
T-L-4Estymacja przedziałowa. Pojęcie estymacji przedziałowa, modele przedziałów ufności dla wartości oczekiwanej i wariancji, wyznaczanie minimalnej liczebności próbki, poziomy ufności i istotności.1
T-L-5Weryfikacja hipotez statystycznych dotyczących wariancji. Pojęcie statystyki testowej, hipotezy zerowej i alternatywnej, obszaru krytycznego (odrzuceń H0), zasady formułowania hipotez statystycznych, określanie błędu pierwszego i drugiego rodzaju, moc testu. Modele weryfikacji hipotez dotyczących wartości wariancji dla jednej i dwóch populacji.2
T-L-6Test zgodności Chi2 i Kołmogorowa. Idea testów zgodności. Formułowanie miar rozbieżności między rozkładami. Szczegółowe omówienie testów. Ćwiczenia rachunkowe.2
T-L-7Testy zgodności: Kołmogorowa oraz Shapiro Wilka. Omówienie pozostałych używanych testów zgodności, testy normalności. Ćwiczenia z pakietem Statistica/Excel.2
T-L-8Regresja liniowa. Diagram korelacyjny i tablica korelacyjna, współczynnik korelacji liniowej z próbki, proste regresji, przedział ufności dla współczynnika korelacji, przedział ufności dla współczynnika kierunkowego prostej regresji cechy Y względem cechy X, przedział ufności dla wyrazu wolnego, obszar ufności dla prostej regresji.2
T-L-9Regresja wielokrotna (wieloraka), przedział ufności dla współczynników regresji wielorakiej, test istotności dla współczynników regresji wielorakiej, metody krokowe, metoda odrzucania i dołączania zmiennych. Ćwiczenia z pakietem Statistica.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego. Pojęcie populacji, etapy badania statystycznego, typy danych. Analiza danych statystycznych.2
T-W-2Zmienna losowa. Typy zmiennych. Rozkłady prawdopodobieństwa. Dystrybuanta i jej właśności. Rozkład normalny. Standaryzacja. Inne rozkłady ciągłe.1
T-W-3Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Schemat Bernouliego. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny i inne dyskretne. Przykłady zastosowań.2
T-W-4Estymacja punktowa. Właśności estymatorów. Estymacja przedziałowa. Modele przedziałów ufności dla nieznanych wartości parametrów.1
T-W-5Weryfikacja hipotez statystycznych. Pojęcia podstawowe. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Procedura weryfikacji i zasady wnioskowania.2
T-W-6Test zgodności Kołmogorowa. Test normalności Shapiro-Wilka, Kołmogorowa-Lilleforsa. Inne testy: test Smirnova, Wilcoxona, sumy rang.2
T-W-7Wstęp do analizy regresji. Diagram korealcyjny, współczynnik korelacji, metoda najmniejszych kwadratów.2
T-W-8Regresja wielokrotna (wieloraka). Metody krokowe.1
T-W-9Wprowadzenie do teorii planowania eksperymentu. Plany kompletne, dwuwartościowe, trójwartościowe.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Konsultacje.7
A-L-2Opracowywanie sprawozdań z zajęć.10
A-L-3Przygotowywanie się do zaliczenia końcowego.5
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowywanie się do egzaminu końcowego.5
A-W-4Konsultacje.7
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_B02_W01Student potrafi scharakteryzowac zmienne losowe. Objasnic metody estymacji parametrów zmiennych losowych. Wytłumaczyc pojecie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Opisac sposoby oszacowania współzaleznosci miedzy zmiennymi losowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobem opisu zjawisk losowych, uświadomienie z ich powszechnością i wpływem na podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego. Pojęcie populacji, etapy badania statystycznego, typy danych. Analiza danych statystycznych.
T-W-2Zmienna losowa. Typy zmiennych. Rozkłady prawdopodobieństwa. Dystrybuanta i jej właśności. Rozkład normalny. Standaryzacja. Inne rozkłady ciągłe.
T-W-4Estymacja punktowa. Właśności estymatorów. Estymacja przedziałowa. Modele przedziałów ufności dla nieznanych wartości parametrów.
T-W-3Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Schemat Bernouliego. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny i inne dyskretne. Przykłady zastosowań.
T-W-5Weryfikacja hipotez statystycznych. Pojęcia podstawowe. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Procedura weryfikacji i zasady wnioskowania.
T-W-6Test zgodności Kołmogorowa. Test normalności Shapiro-Wilka, Kołmogorowa-Lilleforsa. Inne testy: test Smirnova, Wilcoxona, sumy rang.
T-W-7Wstęp do analizy regresji. Diagram korealcyjny, współczynnik korelacji, metoda najmniejszych kwadratów.
T-W-8Regresja wielokrotna (wieloraka). Metody krokowe.
T-W-9Wprowadzenie do teorii planowania eksperymentu. Plany kompletne, dwuwartościowe, trójwartościowe.
Metody nauczaniaM-1Podająca. Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie pisemnej, obejmujący podstawy teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie scharakteryzować zmienne losowe. Zdefiniować miary pozycji i rozrzutu zmiennej losowej. Wyjaśnić pojęcie hipotezy statystycznej i wytłumaczyć zasady weryfikacji hipotez.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_B02_U01Student potrafi opracowac i zinterpretowac wyniki badan doswiadczalnych. Dobrac odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji podstawowych hipotez statystycznych i przeprowadzic ich weryfikacje. Obliczyc współczynnik korelacji i estymowac zaleznosc regresyjna.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U05Potrafi tworzyć i posługiwać się modelami matematycznymi do analizy i oceny działania systemów produkcyjnych w różnych branżach przemysłu, wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu inżynierii mechanicznej, a także analizować rozwiązania projektowe mechanicznych i mechatronicznych komponentów systemów produkcyjnych, ze względu na przyjęte kryteria użytkowe.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie u studentów umiejętności wnioskowania statytycznego, podejmowania decyzji w oparciu o niepełne dane.
C-3Wykształcenie u studentów umiejętności dostrzegania, formułowania i opisywania związków przyczynowo skutkowych, występujących w otaczającej ich rzeczywistości.
C-4Wykształcenie u studentów świadomości powszechności i istotności narzędzi wnioskowania statystycznego, opartej na podstawach teoretycznych, w funkcjonowaniu nowoczesnego przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-L-3Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny, Poisson.
T-L-7Testy zgodności: Kołmogorowa oraz Shapiro Wilka. Omówienie pozostałych używanych testów zgodności, testy normalności. Ćwiczenia z pakietem Statistica/Excel.
T-L-8Regresja liniowa. Diagram korelacyjny i tablica korelacyjna, współczynnik korelacji liniowej z próbki, proste regresji, przedział ufności dla współczynnika korelacji, przedział ufności dla współczynnika kierunkowego prostej regresji cechy Y względem cechy X, przedział ufności dla wyrazu wolnego, obszar ufności dla prostej regresji.
T-L-9Regresja wielokrotna (wieloraka), przedział ufności dla współczynników regresji wielorakiej, test istotności dla współczynników regresji wielorakiej, metody krokowe, metoda odrzucania i dołączania zmiennych. Ćwiczenia z pakietem Statistica.
T-L-5Weryfikacja hipotez statystycznych dotyczących wariancji. Pojęcie statystyki testowej, hipotezy zerowej i alternatywnej, obszaru krytycznego (odrzuceń H0), zasady formułowania hipotez statystycznych, określanie błędu pierwszego i drugiego rodzaju, moc testu. Modele weryfikacji hipotez dotyczących wartości wariancji dla jednej i dwóch populacji.
T-L-4Estymacja przedziałowa. Pojęcie estymacji przedziałowa, modele przedziałów ufności dla wartości oczekiwanej i wariancji, wyznaczanie minimalnej liczebności próbki, poziomy ufności i istotności.
T-L-6Test zgodności Chi2 i Kołmogorowa. Idea testów zgodności. Formułowanie miar rozbieżności między rozkładami. Szczegółowe omówienie testów. Ćwiczenia rachunkowe.
T-L-2Ciągłe rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład normalny, standaryzacja, inne rozkłady ciągłe (rozkład log normalny, rozkład wykładniczy, rozkład gamma).
T-L-1Rozkłady prawdopodobieństwa. Pojęcie rozkładu zmiennej losowej, formy prezentacji, wykresy, typy rozkładów, pojęcie funkcji gęstości, dystrybuanty, wartość oczekiwana rozkładu, wariancja.
Metody nauczaniaM-3Programowana. Z użyciem komputera, do wskazanych tematów.
M-2Praktyczna. Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny prac wejściowych. Sprawdzenie przygotowania studenta do pracy w trakcie ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń, polegające na rozwiązywaniu zadań rachunkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo obliczyć miary pozycji i rozrzutu opisujące zmienną losową oraz umie weryfikować podstawowe hipotezy statystyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_B02_K01Ma swiadomosc potrzeby ciagłego dokształcania sie w zakresie opracowania i analizy obserwowanych danych doswiadczalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze sposobem opisu zjawisk losowych, uświadomienie z ich powszechnością i wpływem na podejmowane decyzje.
C-2Wykształcenie u studentów umiejętności wnioskowania statytycznego, podejmowania decyzji w oparciu o niepełne dane.
C-3Wykształcenie u studentów umiejętności dostrzegania, formułowania i opisywania związków przyczynowo skutkowych, występujących w otaczającej ich rzeczywistości.
C-4Wykształcenie u studentów świadomości powszechności i istotności narzędzi wnioskowania statystycznego, opartej na podstawach teoretycznych, w funkcjonowaniu nowoczesnego przedsiębiorstwa.
Treści programoweT-L-3Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny, Poisson.
T-L-7Testy zgodności: Kołmogorowa oraz Shapiro Wilka. Omówienie pozostałych używanych testów zgodności, testy normalności. Ćwiczenia z pakietem Statistica/Excel.
T-L-8Regresja liniowa. Diagram korelacyjny i tablica korelacyjna, współczynnik korelacji liniowej z próbki, proste regresji, przedział ufności dla współczynnika korelacji, przedział ufności dla współczynnika kierunkowego prostej regresji cechy Y względem cechy X, przedział ufności dla wyrazu wolnego, obszar ufności dla prostej regresji.
T-L-9Regresja wielokrotna (wieloraka), przedział ufności dla współczynników regresji wielorakiej, test istotności dla współczynników regresji wielorakiej, metody krokowe, metoda odrzucania i dołączania zmiennych. Ćwiczenia z pakietem Statistica.
T-L-5Weryfikacja hipotez statystycznych dotyczących wariancji. Pojęcie statystyki testowej, hipotezy zerowej i alternatywnej, obszaru krytycznego (odrzuceń H0), zasady formułowania hipotez statystycznych, określanie błędu pierwszego i drugiego rodzaju, moc testu. Modele weryfikacji hipotez dotyczących wartości wariancji dla jednej i dwóch populacji.
T-L-4Estymacja przedziałowa. Pojęcie estymacji przedziałowa, modele przedziałów ufności dla wartości oczekiwanej i wariancji, wyznaczanie minimalnej liczebności próbki, poziomy ufności i istotności.
T-L-6Test zgodności Chi2 i Kołmogorowa. Idea testów zgodności. Formułowanie miar rozbieżności między rozkładami. Szczegółowe omówienie testów. Ćwiczenia rachunkowe.
T-L-2Ciągłe rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład normalny, standaryzacja, inne rozkłady ciągłe (rozkład log normalny, rozkład wykładniczy, rozkład gamma).
T-L-1Rozkłady prawdopodobieństwa. Pojęcie rozkładu zmiennej losowej, formy prezentacji, wykresy, typy rozkładów, pojęcie funkcji gęstości, dystrybuanty, wartość oczekiwana rozkładu, wariancja.
T-W-1Podstawy wnioskowania statystycznego. Pojęcie populacji, etapy badania statystycznego, typy danych. Analiza danych statystycznych.
T-W-2Zmienna losowa. Typy zmiennych. Rozkłady prawdopodobieństwa. Dystrybuanta i jej właśności. Rozkład normalny. Standaryzacja. Inne rozkłady ciągłe.
T-W-4Estymacja punktowa. Właśności estymatorów. Estymacja przedziałowa. Modele przedziałów ufności dla nieznanych wartości parametrów.
T-W-3Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Schemat Bernouliego. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny i inne dyskretne. Przykłady zastosowań.
T-W-5Weryfikacja hipotez statystycznych. Pojęcia podstawowe. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Procedura weryfikacji i zasady wnioskowania.
T-W-6Test zgodności Kołmogorowa. Test normalności Shapiro-Wilka, Kołmogorowa-Lilleforsa. Inne testy: test Smirnova, Wilcoxona, sumy rang.
T-W-7Wstęp do analizy regresji. Diagram korealcyjny, współczynnik korelacji, metoda najmniejszych kwadratów.
T-W-8Regresja wielokrotna (wieloraka). Metody krokowe.
T-W-9Wprowadzenie do teorii planowania eksperymentu. Plany kompletne, dwuwartościowe, trójwartościowe.
Metody nauczaniaM-1Podająca. Wykład informacyjny.
M-3Programowana. Z użyciem komputera, do wskazanych tematów.
M-2Praktyczna. Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny prac wejściowych. Sprawdzenie przygotowania studenta do pracy w trakcie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań ze wskazanych tematów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń, polegające na rozwiązywaniu zadań rachunkowych.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie pisemnej, obejmujący podstawy teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowania w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami..
3,5
4,0
4,5
5,0