Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)
Sylabus przedmiotu Zaawansowane technologie materiałowe w pojazdach bojowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane technologie materiałowe w pojazdach bojowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>, Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowany materiał z zakresu kursu "Materiałoznawstwo |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów. |
C-2 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Stopy odporne na ścieranie | 2 |
T-L-2 | Stale odporne na korozję | 3 |
T-L-3 | Stopy żaroodporne i żarowytrzymałe | 2 |
T-L-4 | Materiały narzędziowe | 2 |
T-L-5 | Stale utwardzane wydzieleniowo | 2 |
T-L-6 | Tytan i jego stopy | 2 |
T-L-7 | Materiały amorficzne | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie struktury materiałów i jej związek z właściowościami materiałów silnikowych przy trwałej eksploatacji w paliwach tradycyjnych i wodoronośnych | 2 |
T-W-2 | Podstawowe właściowości i zastosowanie materiałów kompozytowych | 3 |
T-W-3 | Szkło i materiały ceramiczne | 1 |
T-W-4 | Stale specjalne o wysokiej wytrzymałości mechanicznej i termicznej (38KhN3MFA) | 1 |
T-W-5 | Stale pancerne ARMSTAL 500, QARDIAN 500, ARMOX 500, RAMON 500, MARS 270) | 2 |
T-W-6 | Żaroodporne i żarowytrzymałe stopy Ni-Co, super stopy | 1 |
T-W-7 | Właściwości włókien kevlar, dyneema i ich zastosowanie w technice bojowej | 1 |
T-W-8 | Tytan i jego stopy w technice bojowej | 2 |
T-W-9 | Stopy metali używane w budowie silników | 1 |
T-W-10 | Gazy bojowe, materiały wybuchowe i gazy trujące powstające przy spaaniu różnych materiałów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-L-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu. | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (pisemne sprawdziany) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-3 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność na wykładzie i podczas konsultacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać nowe metody wytwarzania i modyfikacji materiałów oraz scharakteryzować interesujące kierunki badań krajowych w zakresie Inżynierii Materiałowej. | IPBiS_1A_W18, IPBiS_1A_W03, IPBiS_1A_W04, IPBiS_1A_W05, IPBiS_1A_W06, IPBiS_1A_W08, IPBiS_1A_W15 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C13_U01 Student posiada umiejętność identyfikacji materiału metalicznego, kompozytowego i tworzywa polimerowego oraz powiązania ich struktury z właściwościami. Student potrafi analizować warunki eksploatacji materiałów stosowanych w w pojazdach. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: analizować światowe kierunki rozwoju konstrukcji materiałów i rozwoju technologii materiałowych. | IPBiS_1A_U04, IPBiS_1A_U09, IPBiS_1A_U13, IPBiS_1A_U14, IPBiS_1A_U17, IPBiS_1A_U19 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C13_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość potrzeby pogłębiania swoich wiadomości i dzielenia się nimi z otoczeniem dla osiągnięcia wyznaczonego celu. | IPBiS_1A_K01, IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K03, IPBiS_1A_K06, IPBiS_1A_K04 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie opisać nowe metody wytwarzania i modyfikacji materiałów oraz scharakteryzować interesujące kierunki badań krajowych w zakresie Inżynierii Materiałowej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe materiały stosowane w budowie pojazdów bojowych i specjalnych, i w stopniu dostatecznym potrafi określić ich przydatność | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C13_U01 Student posiada umiejętność identyfikacji materiału metalicznego, kompozytowego i tworzywa polimerowego oraz powiązania ich struktury z właściwościami. Student potrafi analizować warunki eksploatacji materiałów stosowanych w w pojazdach. W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: analizować światowe kierunki rozwoju konstrukcji materiałów i rozwoju technologii materiałowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać materiały uwzględniając ich właściwości mechaniczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C13_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość potrzeby pogłębiania swoich wiadomości i dzielenia się nimi z otoczeniem dla osiągnięcia wyznaczonego celu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi współdziałać w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L., Metale i ich stopy. Podręcznik akademickido nauki metaloznawstwa i inżynierii materiałowej, Open acces library, Annal VII www.openaccesslibrary.com, Gliwice, 2017
- Dobrzański L., Sitek W., Trzaska J., Golombek K., Hajduczek E., Zasady doboru materiałów inżynierskich z kartami charakterystyk, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
Literatura dodatkowa
- Tamarelli C, The Evolving Use of Advanced High-Strength Steels for Automotive Applications, www.steel.org/~/media/Files/Autosteel/Research/AHSS/AHSS 101, 2011
- Polska zbrojna. Miesięcznik, Wojskowy Instytut Wydawniczy., warszawa, 2011