Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Technicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowego kursu fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstawowych pojęć kinematyki punktu materialnego.
C-2Zrozumienie zasad dynamiki Newtona dla ruchu postępowego.
C-3Zrozumienie dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego bryły sztywnej.
C-4Opanownie podstawowych wielkości fizycznych chrakteryzujacych pole elektryczne i magnetyczne.
C-5Nabycie umiejętności operowania na wielkościach mianowanych i przekształcania ich z układu jednostek CGS na układ SI.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe wielkości fizyczne w kinematyce. Rachunek wektorowy w fizyce. Ruch względny.4
T-A-2Zależność funkcyjna wielkości fizycznych.2
T-A-3Dynamika ruchu postępowego: zasady dynamiki Newtona, zasada ruch w obecności siły tarcia, pęd, zasada zachowania pędu.4
T-A-4Zasada zachowania energii mechanicznej. Pojęcie pracy i mocy. Ruch w jednorodnym polu grawitacyjnym: spadek swobodny, rzut poziomy, rzut ukośny.4
T-A-5Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia. Siły pozorne.2
T-A-6Ruch po okręgu: siała dośrodkowa i odśrodkowa. Ruch w polu siły centralnej: pojęcie pierwszej i drugiej prędkosci kosmicznej.4
T-A-7Ruch obrotowy wokół ustalonej osi: moment siły, moment pędu, moment bezwładności. Zasada zachowania momentu pędu.4
T-A-8Ruch harmoniczny. Wahadło matematyczne.2
T-A-9Podstawowe wielkości charakteryzujące pole eklektyczne i magnetyczne.2
T-A-10Analiza wymiarowa jako sposób rozwiązywania zadań.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestwnistwo w zajęciach wprowadzających.30
A-A-2Studiowanie literatury podstawowej.15
A-A-3Przygotwanie do zaliczenia.8
A-A-4Zaliczenie przdmiotu.2
55

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące sprawdzanie aktywnosci studentów w czasie zajęć (aprobata, ocena ciągła, obserwcja pracy w grupach).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B07_W01
Po zakończeniu kursu student powinien znać i rozumieć podstawy kinematyki i dyanmiki punktu materialnego i bryły szywnej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i wielkosci skalarne i wektorowe występujące w zagadnieniach mechaniki, elektrostyki i magnetyzmu i jednostki w jakich są wyrażane.
IM_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B07_U01
Umiejętność rozwiązywania zadań z podstaw mechaniki. Umiejętność przekształcania wielkości mechanicznych wyrażonych w jednostkach CGS do układu SI.
IM_1A_U01C-1, C-2, C-3, C-5, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_U02_K01
samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
IM_1A_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B07_W01
Po zakończeniu kursu student powinien znać i rozumieć podstawy kinematyki i dyanmiki punktu materialnego i bryły szywnej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i wielkosci skalarne i wektorowe występujące w zagadnieniach mechaniki, elektrostyki i magnetyzmu i jednostki w jakich są wyrażane.
2,0Brak zaliczenia przedmiotu: Student nie potrafi wymienić zasad dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego i postępowego. Nie wie czym jest tor ruch, układ odniesienia, oś obrotu. Nie zna podstawowych wielkości fizycznych charakteryzujących pole elektryczne i magnetyczne.
3,0Zaliczenie przedmiotu: Student potrafi wymienić i omówić zasady dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego i postępowego. Umie wskazać przykłady ilustrujące zasadę zachowania energii mechanicznej, zasadę zachowania pędu, zasadę zachowania momentu pędu. Umie wymienić podstawowe wielkosci fizyczne charkteryzujace pole elektryczne i magnetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B07_U01
Umiejętność rozwiązywania zadań z podstaw mechaniki. Umiejętność przekształcania wielkości mechanicznych wyrażonych w jednostkach CGS do układu SI.
2,0Brak zaliczenia przedmiotu: Student nie potrafi rozwiązać zadań dotyczących ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Nie potrafi wyprowadzić wzoru na zasięg rzutu ukośnego. Nie potrafi obliczyć siły odśrodkowej w ruchu jednostajnym po okręgu. Nie potrafi składać wektorów sił. Nie potrafi obliczyć momentu siły jako iloczynu wektorowego. Nie potrafi obliczyć pracy wykonywanej przez stałą siłę. Student wykazuje brak umiejętności przekształcania jednostek wielkości mechanicznych wyrażonych w układzie CGS do układu SI. Brak umiejętności posługiwania się podwielokrotnościami i wielokrotnościami takimi mili, mikro, kilo, mega.
3,0Zaliczenie przedmiotu: Student potrafi rozwiązać zadania dotyczące ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Potrafi wyprowadzić wzór na zasięg rzutu ukośnego. Potrafi obliczyć siły bezwładności w układzie nieinercjalnym, takie jak np. siła odśrodkowa. Potrafi obliczyć moment siły jako iloczyn wektorowy. Potrafi posłużyć się zasadami zachowania pędu i energii mechanicznej do rozwiązywania zadań.Sprawne przekształca jednostki wielkości mechanicznych wyrażonych w układzie CGS do układu SI.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_U02_K01
samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
2,0Brak zaliczenia. Student nie ma umiejętności stosowania wiedzy do rozwiazywania prostych zadań rachunkowych obejmujących podstwowe zagadnienia fizyki.
3,0Zaliczenie. Student potrafi samodzielnie zastosować nabytą wiedzę do rozwiazywania prostych zadań rachunkowych obejmujących podstwowe zagadnienia fizyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Orear, Fizyka (tom I i II), WNT, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. M. A. Herman, A. Kalestyński, L.Widomski, Podstawy fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie i studentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016, (również wydania starsze)
  2. J. Massalski, M. Massalska, Fizyka dla inżynierów, WNT, Warszawa, 2008
  3. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla uczniów szkół średnich i kandydatów na studia, WNT, Warszawa, 2000
  4. A. Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzami, WNT, Warszawa, 2006
  5. J. Orear, Fizyka (tom I i II), WNT, Warszawa, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe wielkości fizyczne w kinematyce. Rachunek wektorowy w fizyce. Ruch względny.4
T-A-2Zależność funkcyjna wielkości fizycznych.2
T-A-3Dynamika ruchu postępowego: zasady dynamiki Newtona, zasada ruch w obecności siły tarcia, pęd, zasada zachowania pędu.4
T-A-4Zasada zachowania energii mechanicznej. Pojęcie pracy i mocy. Ruch w jednorodnym polu grawitacyjnym: spadek swobodny, rzut poziomy, rzut ukośny.4
T-A-5Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia. Siły pozorne.2
T-A-6Ruch po okręgu: siała dośrodkowa i odśrodkowa. Ruch w polu siły centralnej: pojęcie pierwszej i drugiej prędkosci kosmicznej.4
T-A-7Ruch obrotowy wokół ustalonej osi: moment siły, moment pędu, moment bezwładności. Zasada zachowania momentu pędu.4
T-A-8Ruch harmoniczny. Wahadło matematyczne.2
T-A-9Podstawowe wielkości charakteryzujące pole eklektyczne i magnetyczne.2
T-A-10Analiza wymiarowa jako sposób rozwiązywania zadań.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestwnistwo w zajęciach wprowadzających.30
A-A-2Studiowanie literatury podstawowej.15
A-A-3Przygotwanie do zaliczenia.8
A-A-4Zaliczenie przdmiotu.2
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B07_W01Po zakończeniu kursu student powinien znać i rozumieć podstawy kinematyki i dyanmiki punktu materialnego i bryły szywnej. W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i wielkosci skalarne i wektorowe występujące w zagadnieniach mechaniki, elektrostyki i magnetyzmu i jednostki w jakich są wyrażane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową i ciała stałego związanymi z materiałami i ich charakteryzowaniem oraz technologiami materiałowymi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych pojęć kinematyki punktu materialnego.
C-2Zrozumienie zasad dynamiki Newtona dla ruchu postępowego.
C-3Zrozumienie dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego bryły sztywnej.
C-4Opanownie podstawowych wielkości fizycznych chrakteryzujacych pole elektryczne i magnetyczne.
Treści programoweT-A-1Podstawowe wielkości fizyczne w kinematyce. Rachunek wektorowy w fizyce. Ruch względny.
T-A-2Zależność funkcyjna wielkości fizycznych.
T-A-3Dynamika ruchu postępowego: zasady dynamiki Newtona, zasada ruch w obecności siły tarcia, pęd, zasada zachowania pędu.
T-A-4Zasada zachowania energii mechanicznej. Pojęcie pracy i mocy. Ruch w jednorodnym polu grawitacyjnym: spadek swobodny, rzut poziomy, rzut ukośny.
T-A-5Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia. Siły pozorne.
T-A-7Ruch obrotowy wokół ustalonej osi: moment siły, moment pędu, moment bezwładności. Zasada zachowania momentu pędu.
T-A-6Ruch po okręgu: siała dośrodkowa i odśrodkowa. Ruch w polu siły centralnej: pojęcie pierwszej i drugiej prędkosci kosmicznej.
T-A-8Ruch harmoniczny. Wahadło matematyczne.
T-A-9Podstawowe wielkości charakteryzujące pole eklektyczne i magnetyczne.
T-A-10Analiza wymiarowa jako sposób rozwiązywania zadań.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące sprawdzanie aktywnosci studentów w czasie zajęć (aprobata, ocena ciągła, obserwcja pracy w grupach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zaliczenia przedmiotu: Student nie potrafi wymienić zasad dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego i postępowego. Nie wie czym jest tor ruch, układ odniesienia, oś obrotu. Nie zna podstawowych wielkości fizycznych charakteryzujących pole elektryczne i magnetyczne.
3,0Zaliczenie przedmiotu: Student potrafi wymienić i omówić zasady dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego i postępowego. Umie wskazać przykłady ilustrujące zasadę zachowania energii mechanicznej, zasadę zachowania pędu, zasadę zachowania momentu pędu. Umie wymienić podstawowe wielkosci fizyczne charkteryzujace pole elektryczne i magnetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B07_U01Umiejętność rozwiązywania zadań z podstaw mechaniki. Umiejętność przekształcania wielkości mechanicznych wyrażonych w jednostkach CGS do układu SI.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych pojęć kinematyki punktu materialnego.
C-2Zrozumienie zasad dynamiki Newtona dla ruchu postępowego.
C-3Zrozumienie dynamiki Newtona dla ruchu obrotowego bryły sztywnej.
C-5Nabycie umiejętności operowania na wielkościach mianowanych i przekształcania ich z układu jednostek CGS na układ SI.
C-4Opanownie podstawowych wielkości fizycznych chrakteryzujacych pole elektryczne i magnetyczne.
Treści programoweT-A-1Podstawowe wielkości fizyczne w kinematyce. Rachunek wektorowy w fizyce. Ruch względny.
T-A-2Zależność funkcyjna wielkości fizycznych.
T-A-3Dynamika ruchu postępowego: zasady dynamiki Newtona, zasada ruch w obecności siły tarcia, pęd, zasada zachowania pędu.
T-A-4Zasada zachowania energii mechanicznej. Pojęcie pracy i mocy. Ruch w jednorodnym polu grawitacyjnym: spadek swobodny, rzut poziomy, rzut ukośny.
T-A-5Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia. Siły pozorne.
T-A-7Ruch obrotowy wokół ustalonej osi: moment siły, moment pędu, moment bezwładności. Zasada zachowania momentu pędu.
T-A-6Ruch po okręgu: siała dośrodkowa i odśrodkowa. Ruch w polu siły centralnej: pojęcie pierwszej i drugiej prędkosci kosmicznej.
T-A-8Ruch harmoniczny. Wahadło matematyczne.
T-A-9Podstawowe wielkości charakteryzujące pole eklektyczne i magnetyczne.
T-A-10Analiza wymiarowa jako sposób rozwiązywania zadań.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zaliczenia przedmiotu: Student nie potrafi rozwiązać zadań dotyczących ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Nie potrafi wyprowadzić wzoru na zasięg rzutu ukośnego. Nie potrafi obliczyć siły odśrodkowej w ruchu jednostajnym po okręgu. Nie potrafi składać wektorów sił. Nie potrafi obliczyć momentu siły jako iloczynu wektorowego. Nie potrafi obliczyć pracy wykonywanej przez stałą siłę. Student wykazuje brak umiejętności przekształcania jednostek wielkości mechanicznych wyrażonych w układzie CGS do układu SI. Brak umiejętności posługiwania się podwielokrotnościami i wielokrotnościami takimi mili, mikro, kilo, mega.
3,0Zaliczenie przedmiotu: Student potrafi rozwiązać zadania dotyczące ruchu jednostajnego i jednostajnie zmiennego. Potrafi wyprowadzić wzór na zasięg rzutu ukośnego. Potrafi obliczyć siły bezwładności w układzie nieinercjalnym, takie jak np. siła odśrodkowa. Potrafi obliczyć moment siły jako iloczyn wektorowy. Potrafi posłużyć się zasadami zachowania pędu i energii mechanicznej do rozwiązywania zadań.Sprawne przekształca jednostki wielkości mechanicznych wyrażonych w układzie CGS do układu SI.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_U02_K01samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zaliczenia. Student nie ma umiejętności stosowania wiedzy do rozwiazywania prostych zadań rachunkowych obejmujących podstwowe zagadnienia fizyki.
3,0Zaliczenie. Student potrafi samodzielnie zastosować nabytą wiedzę do rozwiazywania prostych zadań rachunkowych obejmujących podstwowe zagadnienia fizyki.
3,5
4,0
4,5
5,0