Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Przetwórstwo tworzyw polimerowych II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwórstwo tworzyw polimerowych II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Irska <Izabela.Irska@zut.edu.pl>, Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Tworzywa reaktywne, Tworzywa polimerowe, podstawy nauki o materiałach I i II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie A. Wiadomości ogólnych o kompozytach polimerowych B. Teori wzmocnienia kompozytów włóknami ciągłymi i krótkimi C. Materiałów uzywanych w produkcji kompozytów C1. Włókien wzmacniających C1. przekładek lekkich C3. materiałów pomocniczych D. Technologii Wytwarzania kompozytów polimerowych E. Metod badań kompozytów F. Tłoczyw duroplastycznych F1. rodzaje tłoczyw F2. surowce, otrzymywanie, przetwórstwo F3. szczególne metody badań G. BHP przy wytwarzaniu kompozytów |
C-1 | Wiedza, umiejętności, kompetencje związane z a. technologią laminowania ręcznego b. technologią zastosowania przekładek lekkich c. technologią wytwarzania polimerobetonu d. Technologia wytwarzania form do RTM lekkiego e. technologią przesycania wzmocnienia "pod workiem" f. technologią RTM |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laminowanie ręczne | 2 |
T-L-2 | Wytwarzanie kompozytów z przekładkami lekkimi | 2 |
T-L-2 | Przesycanie wzmocnienia metodą worka | 2 |
T-L-2 | Otrzymywanie tłoczyw poliestrowych | 2 |
T-L-2 | Recykling kompozytów duroplastycznych, ocena recyklatów | 4 |
T-L-2 | Kompozyty termoplastyczne | 2 |
T-L-2 | Budowa form do wytwarzania kompozytów metoda lekkiego RTM | 4 |
T-L-2 | Zajęcia praktyczne na terenie zakładów przemysłowych | 6 |
T-L-2 | Wytwarzanie kompozytów metodą RTM | 4 |
T-L-10 | Otrzymywanie polimerobetonów | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Teoria wzmocnienia | 2 |
T-W-1 | Technologie wytwarzania kompozytów polimerowych | 4 |
T-W-1 | Metody badań kompozytów polimerowych | 2 |
T-W-1 | Kompozyty polimerowe - historia, podział, zastosowania | 1 |
T-W-1 | tłoczywa duroplastyczne - surowce, otrzymywanie, przetwórstwo | 2 |
T-W-1 | Tłoczywa duroplastyczne - metody badań | 1 |
T-W-1 | BHP przy wytwarzaniu kompozytów polimerowych | 1 |
T-W-1 | Kompozyty polimerowe - włókna wzmacniające i materiały pomocnicze | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć, czytanie instrukcji | 5 |
A-L-3 | przygotowanie sprawozdań | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 35 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja, film, pokaz |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian wiadomości |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C23_W01 Wiedza o kompozytach polimerowych | IM_1A_W01, IM_1A_W03, IM_1A_W05, IM_1A_W14, IM_1A_W04 | — | — | C-1 | T-L-10, T-L-2, T-L-1, T-L-2, T-L-2, T-L-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C23_U01 Umiejętność doboru technologii i materiałó do wytwarzania kompozytów polimerowych w zależności od produkowanego wyrobu i pożądanych właściwości mechanicznych | IM_1A_U09, IM_1A_U16, IM_1A_U20 | — | — | C-1, C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-2, T-L-2, T-L-2, T-L-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C23_K01 Zdolność do wykorzystania informacji i wiedzy o kompozytach polimerowych w kreatywnym doborze materiałów w zależności od ich przeznaczenia i warunków pracy | IM_1A_K01, IM_1A_K07, IM_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-2, T-L-2, T-L-2, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C23_W01 Wiedza o kompozytach polimerowych | 2,0 | student nie umie wykorzystac podstawowych informacji o kompozytach polimerowych |
3,0 | student umie wykorzystac podstawowe informacje o kompozytach polimerowych | |
3,5 | student umie wykorzystac informacje o surowcach i technologiach wytwarzania kompozytów polimerowych | |
4,0 | Student umie wykorzystać informacje o technologiach wytwarzania kompozytów i teorii wzmocnienia | |
4,5 | Student umie dobrac technologię wytwarzania kompozytu w zależności od wytwarzanego wyrobu | |
5,0 | Student umie zaproponować odpowiednie materiały, technologie i uzasadnić to na podstawie teorii wzmocnienia i żądanych właściwości mechanicznych kompozytu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C23_U01 Umiejętność doboru technologii i materiałó do wytwarzania kompozytów polimerowych w zależności od produkowanego wyrobu i pożądanych właściwości mechanicznych | 2,0 | student nie potrafi zdefiniowac kompozytu i nie posiada podstawowej wiedzy o materiałach stosowanych do wytwarzania kompozytów polimerowych |
3,0 | student potrafi zdefiniowac kompozytu i posiada podstawą wiedzę o materiałach stosowanych do wytwarzania kompozytów polimerowych | |
3,5 | student potrafi dobrać surowce i technologie do wytwarzania kompozytów polimerowych | |
4,0 | student potrafi dobrać surowce i technologie do wytwarzania kompozytów uzasadniając to przy pomocy teorii wzmocnienia | |
4,5 | student potrafi dobrać surowce i technologie do wytwarzania konkretnych wyrobów z kompozytów | |
5,0 | student potrafi dobrać materiały i technologie do wytwarzania wyrobów z kompozytów z wykorzystaniem teorii wzmocnienia i odpowiednio do oczekiwanych właściwości mechanicznych wyrobu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C23_K01 Zdolność do wykorzystania informacji i wiedzy o kompozytach polimerowych w kreatywnym doborze materiałów w zależności od ich przeznaczenia i warunków pracy | 2,0 | student nie potrafi zdefiniować kompozytów polimerowych, nie zna podstawowych materiałów wykorzystywanych wytwarzania kompozytów |
3,0 | student potrafi zdefiniować kompozytów polimerowych, zna podstawowe materiały wykorzystywane do wytwarzania kompozytów | |
3,5 | student zna materiały do wytwarzania kompozytów polimerowych, zna technologie wytwarzania kompozytów | |
4,0 | student zna materiały do wytwarzania kompozytów polimerowych, zna technologie wytwarzania kompozytów oraz umie wykorzystać teorię wzmocnienia | |
4,5 | Student potrafi dobrać materiały i technologię wytwarzania w zależności od wytwarzanego produktu | |
5,0 | Student potrafi dobrać materiały i technologię wytwarzania w zależności od wytwarzanego produktu uzyskując na podstawie teorii wzmocnienia pożądane własciwości mechaniczne wyrobu |
Literatura podstawowa
- Królikowski W., Kłosowska Wołkowicz Z., Penczek P., Żywice i laminaty poliestrowe, WNT, Warszawa, 1986
- Królikowski W., Tworzywa wzmocnione i włókna wzmacniające, WNT, Warszawa, 1988
- Ashby M., Jones D., Materiały inzynierskie, WNT, Warszawa, 1996
- Kapuściński J., Puciłowski K., Wojciechowski S., Kompozyty, podstawy projektowania i wytwarzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
Literatura dodatkowa
- Kłosowska Wołkowicz Z., Penczek P., Królikowski W., Czub P., Pielichowski J., Ostrzysz R., Nienasycone żywice poliestrowe, WNT, Warszawa, 2010
- Ochelski S., Metody doświadczalne mechaniki kompozytów konstrukcyjnych, WNT, Warszawa, 2004