Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Metody i techniki badań II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i techniki badań II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Materiałowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólne wiadomości z fizyki i chemii ciała stałego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności i wiedzy z zakresu nowoczesnych metod badań struktury materiałów konstrukcyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metalografia ilościowa | 4 |
T-L-2 | Badania makroskopowe | 2 |
T-L-3 | Mikroskopia elektronowa skaningowa, rodzaje obrazów | 3 |
T-L-4 | Mikroanaliza rentgenowska, budowa i działanie analizatorów EDS i WDS, interpretacja wyników badań | 2 |
T-L-5 | Dylatometria, budowa i obsługa dylatometru bezpośredniego, interpretacja wyników badań | 2 |
T-L-6 | Mikroskopia optyczna, preparatyka metalograficzna | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikroskopia świetlna, preparatyka, metodyka badań, badania makroskopowe; metalografia ilościowa | 5 |
T-W-2 | Mikroskopia elektronowa, podstawy fizyczne, rodzaje mikroskopów elektronowych, preparatyka, metodyka badań | 4 |
T-W-3 | Mikroanaliza rentgenowska, podstawy fizyczne, spektroskopia EDS i WDS, metodyka badań | 3 |
T-W-4 | Właściwości cieplne ciał stałych, przewodnictwo cieplne, rozszerzalność cieplna. Metodyka badań dylatometrycznych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne przy zastosowaniu nowoczesnej aparatury do badań strukturalnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykonanie zadań domowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C17_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zaproponować i dobrać metody badawcze do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych | IM_1A_W14 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C17_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki badań i wnioskować na podstawie tych badań o właściwościach materiałów | IM_1A_U15 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C17_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki badań i wnioskować na podstawie tych badań o właściwościach materiałów | IM_1A_K01, IM_1A_K07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C17_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zaproponować i dobrać metody badawcze do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C17_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki badań i wnioskować na podstawie tych badań o właściwościach materiałów | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C17_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować wyniki badań i wnioskować na podstawie tych badań o właściwościach materiałów | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych |
Literatura podstawowa
- Dobrzański L., Hajduczek E., Mikroskopia świetlna i elektronowa, WNT, Warszawa, 1987
- Prowans S., Metody i techniki badań materiałów, Polit. Szczecińska, Szczecin, 1981
- Ryś J., Stereologia materiałów, Fotobit Design, Kraków, 1995
- Żelechower M., Wprowadzenie do mikroanalizy rentgenowskiej, Polit. Śląska, Gliwice, 2007
- Oleś A., Metody doświadczalne fizyki ciała stałego, WNT, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Podstawy ilościowej mikroanalizy rentgenowskiej, WNT, Warszawa, 1994