Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyko-chemia polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyko-chemia polimerów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z chemii organicznej i chemii polimerów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy fizycznej i chemicznej materiałów polimerowych. Poznanie mechanizmów syntezy, budowy chemicznej i fizycznej oraz właściwości polimerów.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny właściwości materiałów makromolekularnych.
C-3Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami oceny właściwości polimerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka polimerów w oparciu o ich właściwości fizyko-chemiczne.5
T-L-2Charakterystyka termiczna polimerów metodami TG/DTG i Vicat.5
T-L-3Charakterystyka termiczna polimerów metodą DTA.5
T-L-4Wyznaczanie lepkości kompozycji reaktywnych reometrem ARES.5
T-L-5Oznaczanie ciężarów cząsteczkowych metodą wiskozymetryczną.5
T-L-6Otrzymywanie polimerów kondensacyjnych.5
30
wykłady
T-W-1Podstawowa terminologia chemii polimerów.4
T-W-2Mechanizm i kinetyka polimeryzacji rodnikowej, jonowej i koordynacyjnej, polikondensacji i poliaddycji.4
T-W-3Kopolimeryzacja.2
T-W-4Budowa fizyczna polimerów: izomerie, taktyczność, struktura.6
T-W-5Stany fazowe i fizyczne.2
T-W-6Polimery krystaliczne i amorficzne.2
T-W-7Właściwości termomechaniczne.4
T-W-8Średnie masy cząsteczkowe - podstawy teoretyczne i metody oznaczania.4
T-W-9Roztwory polimerów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowywanie się do kolejnych technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładu i wskazanej literatury.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z technologicznyh ćwiczeń laboratoryjnych.8
A-L-4Przygotowanie się do sprawdzianów.8
51
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Konsultacje.5
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z chemią i fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać mechanizm i kinetykę różnych wariantów polimeryzacji. Powinien być w stanie określić uwarunkowania reakcji kopolimeryzacji i wykazać jej zalety. Powinien umieć opisać fizyczną budowę polimerów, uwzględniającą uwarunkowania budowy makrocząsteczki. Powinien być w stanie objaśnić stany fazowe i fizyczne polimerów. Powinien umieć interpretować budowę i właściwości polimerów krystalicznych i amorficznych. Powinien być w stanie definiować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z oceną średnich mas cząsteczkowych. Powinien być w stanie analizować właściwości roztworów polimerów.
IM_1A_W13, IM_1A_W04C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć identyfikować różne polimery. Powinien umieć ocenić stabilność termiczną polimerów. Powinien być w stanie scharakteryzować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć określić właściwości reologiczne polimerów. Powinien umieć oznaczyć masę cząsteczkową polimerów. Powinie być w stanie przeprowadzić syntezę polimerów kondensacyjnych.
IM_1A_U02, IM_1A_U15C-2, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B06_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
IM_1A_K07, IM_1A_K05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z chemią i fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać mechanizm i kinetykę różnych wariantów polimeryzacji. Powinien być w stanie określić uwarunkowania reakcji kopolimeryzacji i wykazać jej zalety. Powinien umieć opisać fizyczną budowę polimerów, uwzględniającą uwarunkowania budowy makrocząsteczki. Powinien być w stanie objaśnić stany fazowe i fizyczne polimerów. Powinien umieć interpretować budowę i właściwości polimerów krystalicznych i amorficznych. Powinien być w stanie definiować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z oceną średnich mas cząsteczkowych. Powinien być w stanie analizować właściwości roztworów polimerów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć identyfikować różne polimery. Powinien umieć ocenić stabilność termiczną polimerów. Powinien być w stanie scharakteryzować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć określić właściwości reologiczne polimerów. Powinien umieć oznaczyć masę cząsteczkową polimerów. Powinie być w stanie przeprowadzić syntezę polimerów kondensacyjnych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B06_K01
Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami.
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania.

Literatura podstawowa

  1. H. Galina, Fizykochemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1998
  2. A.K. Błędzki, S. Spychaj, T. Spychaj, Masa cząsteczkowa i polidyspersja polimerów, PWN, 1987

Literatura dodatkowa

  1. M.P. Stevens, Wprowadzenie do chemii polimerów, PWN, Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka polimerów w oparciu o ich właściwości fizyko-chemiczne.5
T-L-2Charakterystyka termiczna polimerów metodami TG/DTG i Vicat.5
T-L-3Charakterystyka termiczna polimerów metodą DTA.5
T-L-4Wyznaczanie lepkości kompozycji reaktywnych reometrem ARES.5
T-L-5Oznaczanie ciężarów cząsteczkowych metodą wiskozymetryczną.5
T-L-6Otrzymywanie polimerów kondensacyjnych.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa terminologia chemii polimerów.4
T-W-2Mechanizm i kinetyka polimeryzacji rodnikowej, jonowej i koordynacyjnej, polikondensacji i poliaddycji.4
T-W-3Kopolimeryzacja.2
T-W-4Budowa fizyczna polimerów: izomerie, taktyczność, struktura.6
T-W-5Stany fazowe i fizyczne.2
T-W-6Polimery krystaliczne i amorficzne.2
T-W-7Właściwości termomechaniczne.4
T-W-8Średnie masy cząsteczkowe - podstawy teoretyczne i metody oznaczania.4
T-W-9Roztwory polimerów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowywanie się do kolejnych technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładu i wskazanej literatury.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z technologicznyh ćwiczeń laboratoryjnych.8
A-L-4Przygotowanie się do sprawdzianów.8
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury.8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Konsultacje.5
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B06_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia związane z chemią i fizyko-chemią polimerów. Powinien umieć opisać mechanizm i kinetykę różnych wariantów polimeryzacji. Powinien być w stanie określić uwarunkowania reakcji kopolimeryzacji i wykazać jej zalety. Powinien umieć opisać fizyczną budowę polimerów, uwzględniającą uwarunkowania budowy makrocząsteczki. Powinien być w stanie objaśnić stany fazowe i fizyczne polimerów. Powinien umieć interpretować budowę i właściwości polimerów krystalicznych i amorficznych. Powinien być w stanie definiować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z oceną średnich mas cząsteczkowych. Powinien być w stanie analizować właściwości roztworów polimerów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W13Ma wiedzę w zakresie podstawowych metod charakteryzowania budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów niezbędną do doboru metod charakteryzowania materiałów
IM_1A_W04Ma wiedzę w zakresie Podstaw Nauk o Materiałach obejmującą: 1) Budowę strukturalną materiałów 2) Przemiany fizyczne i fazowe 3) Układy równowagi fazowej niezbędną do zrozumienia procesu kształtowania morfologii materiału
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy fizycznej i chemicznej materiałów polimerowych. Poznanie mechanizmów syntezy, budowy chemicznej i fizycznej oraz właściwości polimerów.
Treści programoweT-W-3Kopolimeryzacja.
T-W-5Stany fazowe i fizyczne.
T-W-6Polimery krystaliczne i amorficzne.
T-W-8Średnie masy cząsteczkowe - podstawy teoretyczne i metody oznaczania.
T-W-9Roztwory polimerów.
T-W-4Budowa fizyczna polimerów: izomerie, taktyczność, struktura.
T-W-7Właściwości termomechaniczne.
T-W-2Mechanizm i kinetyka polimeryzacji rodnikowej, jonowej i koordynacyjnej, polikondensacji i poliaddycji.
T-W-1Podstawowa terminologia chemii polimerów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć identyfikować różne polimery. Powinien umieć ocenić stabilność termiczną polimerów. Powinien być w stanie scharakteryzować właściwości termomechaniczne polimerów. Powinien umieć określić właściwości reologiczne polimerów. Powinien umieć oznaczyć masę cząsteczkową polimerów. Powinie być w stanie przeprowadzić syntezę polimerów kondensacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
IM_1A_U15Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami do charakteryzowania materiału lub wyrobu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności oceny właściwości materiałów makromolekularnych.
C-3Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami oceny właściwości polimerów.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka polimerów w oparciu o ich właściwości fizyko-chemiczne.
T-L-3Charakterystyka termiczna polimerów metodą DTA.
T-L-4Wyznaczanie lepkości kompozycji reaktywnych reometrem ARES.
T-L-2Charakterystyka termiczna polimerów metodami TG/DTG i Vicat.
T-L-6Otrzymywanie polimerów kondensacyjnych.
T-L-5Oznaczanie ciężarów cząsteczkowych metodą wiskozymetryczną.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B06_K01Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonywanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K07Potrafi komunikować się w ramach zespołu realizującego zadania interdyscyplinarne
IM_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy fizycznej i chemicznej materiałów polimerowych. Poznanie mechanizmów syntezy, budowy chemicznej i fizycznej oraz właściwości polimerów.
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny właściwości materiałów makromolekularnych.
C-3Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami oceny właściwości polimerów.
Treści programoweT-L-1Charakterystyka polimerów w oparciu o ich właściwości fizyko-chemiczne.
T-L-3Charakterystyka termiczna polimerów metodą DTA.
T-L-4Wyznaczanie lepkości kompozycji reaktywnych reometrem ARES.
T-L-2Charakterystyka termiczna polimerów metodami TG/DTG i Vicat.
T-L-6Otrzymywanie polimerów kondensacyjnych.
T-L-5Oznaczanie ciężarów cząsteczkowych metodą wiskozymetryczną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy. Można do niego przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami.
3,0Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace.
3,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu.
4,5Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania.