Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Technicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Gnutek <Pawel.Gnutek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW1 45 3,70,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowego kursu fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku Inżynierii Materiałowej.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności wykorzystania metod matematycznych do opisu procesów fizycznych.
C-3Nabycie umiejętności korzystania z literatury.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zamiana wartosci jednostek fizycznych w różnych układach jednostek1
T-A-2Rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej4
T-A-4Rozwiązywanie zadań z kinematyki i dynamiki relatywistycznej2
T-A-5Sprawdzian wiadomości1
T-A-6Rozwiązywanie zadań z elektrostatyki i magnetyzmu2
T-A-7Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego2
T-A-8Kolokwium końcowe1
15
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, Analiza wymiarowa2
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej6
T-W-3Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa6
T-W-4Elektryczne właściwości materii, dielektryki7
T-W-5Magnetyczne właściwości materii, ruch cząstek naładowanych w polu elektromagnetycznym, równania Maxwella.8
T-W-6Fale elektromagnetyczne i dżwiękowe- własciwości i zastosowanie6
T-W-7Zjawiska falowe- interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia6
T-W-8Elementy fizyki ciała stałego4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-A-3Udział w konsultacjach2
32
wykłady
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów i przygotownie do egzaminu30
A-W-3Studiowanie literatury15
A-W-4Egzamin2
92

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem srodków audiowizualnych i pokazami eksperymentów fizycznych
M-2Cwiczenia audytoryjne , dyskusje problemowe, poszukiwanie różnych metod rozwiazywania zadań przy wykorzystaniu tresci wykładu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętnosci wykazywana na egzaminie pisemnym
S-2Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B05_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej. Student ma wiedzę na temat powiązań zjawisk elektrycznych i magnetycznych.
IM_1A_W02C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B05_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, optyki.
IM_1A_U01C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B05_K01
samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
IM_1A_K01, IM_1A_K02C-1, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B05_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej. Student ma wiedzę na temat powiązań zjawisk elektrycznych i magnetycznych.
2,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych
3,5Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych
4,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
4,5Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych
5,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał powyżej 95% możliwych punktów procentowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B05_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, optyki.
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) w granicach od 50% do 65%
3,5Sumaryczna ilośc uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach w granicach od 66% do 80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) w granicach od 81% do 90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach w granicach od 91% do 95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B05_K01
samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
2,0Brak przygotowania do rozwiązywania zadań rachunkowych
3,0Słabe przygotowanie do rozwiązywania zadań rachunkowych,
3,5dostateczna umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań rachunkowych
4,0dobre przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania zadan rachunkowych
4,5duża samodzielność w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
5,0wyróżniająca się umiejętność w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających odniesienie do zdobytej wiedzy

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka,TI i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. J. Orear, Fizyka t 1 i 2, PWN, Warszawa, 2004
  4. T. Rewaj, Zbiór zadań z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. R. P. Feynman, R. S. Leiggton, M. Sands, Wykłady z Fizyki t 1-2, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zamiana wartosci jednostek fizycznych w różnych układach jednostek1
T-A-2Rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej4
T-A-4Rozwiązywanie zadań z kinematyki i dynamiki relatywistycznej2
T-A-5Sprawdzian wiadomości1
T-A-6Rozwiązywanie zadań z elektrostatyki i magnetyzmu2
T-A-7Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego2
T-A-8Kolokwium końcowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, Analiza wymiarowa2
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej6
T-W-3Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa6
T-W-4Elektryczne właściwości materii, dielektryki7
T-W-5Magnetyczne właściwości materii, ruch cząstek naładowanych w polu elektromagnetycznym, równania Maxwella.8
T-W-6Fale elektromagnetyczne i dżwiękowe- własciwości i zastosowanie6
T-W-7Zjawiska falowe- interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia6
T-W-8Elementy fizyki ciała stałego4
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań15
A-A-3Udział w konsultacjach2
32
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach45
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów i przygotownie do egzaminu30
A-W-3Studiowanie literatury15
A-W-4Egzamin2
92
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B05_W01Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej. Student ma wiedzę na temat powiązań zjawisk elektrycznych i magnetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową i ciała stałego związanymi z materiałami i ich charakteryzowaniem oraz technologiami materiałowymi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku Inżynierii Materiałowej.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności wykorzystania metod matematycznych do opisu procesów fizycznych.
Treści programoweT-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej
T-W-3Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa
T-W-1Układ jednostek SI, Analiza wymiarowa
T-W-5Magnetyczne właściwości materii, ruch cząstek naładowanych w polu elektromagnetycznym, równania Maxwella.
T-W-4Elektryczne właściwości materii, dielektryki
T-W-6Fale elektromagnetyczne i dżwiękowe- własciwości i zastosowanie
T-W-7Zjawiska falowe- interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem srodków audiowizualnych i pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętnosci wykazywana na egzaminie pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych
3,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych
3,5Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych
4,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych
4,5Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych
5,0Student na egzaminie pisemnym uzyskał powyżej 95% możliwych punktów procentowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B05_U01Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych z zakresu mechaniki, elektryczności, magnetyzmu, optyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku Inżynierii Materiałowej.
C-3Nabycie umiejętności korzystania z literatury.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności wykorzystania metod matematycznych do opisu procesów fizycznych.
Treści programoweT-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej
T-W-3Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa
T-W-1Układ jednostek SI, Analiza wymiarowa
T-W-5Magnetyczne właściwości materii, ruch cząstek naładowanych w polu elektromagnetycznym, równania Maxwella.
T-W-4Elektryczne właściwości materii, dielektryki
T-W-6Fale elektromagnetyczne i dżwiękowe- własciwości i zastosowanie
T-W-7Zjawiska falowe- interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne , dyskusje problemowe, poszukiwanie różnych metod rozwiazywania zadań przy wykorzystaniu tresci wykładu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) poniżej 50%
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) w granicach od 50% do 65%
3,5Sumaryczna ilośc uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach w granicach od 66% do 80%
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) w granicach od 81% do 90%
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach w granicach od 91% do 95%
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych ( sprawdzian, kolokwium, zadania domowe, aktywność na zajęciach) powyżej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B05_K01samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IM_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – technologa materiałów, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunku Inżynierii Materiałowej.
C-3Nabycie umiejętności korzystania z literatury.
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej
T-A-1Zamiana wartosci jednostek fizycznych w różnych układach jednostek
T-A-3Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej
T-A-4Rozwiązywanie zadań z kinematyki i dynamiki relatywistycznej
T-A-6Rozwiązywanie zadań z elektrostatyki i magnetyzmu
T-A-7Rozwiązywanie zadań z ruchu drgającego i falowego
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej
T-W-3Kinematyka i dynamika relatywistyczna, elementy kosmologii,energetyka jądrowa
T-W-1Układ jednostek SI, Analiza wymiarowa
T-W-5Magnetyczne właściwości materii, ruch cząstek naładowanych w polu elektromagnetycznym, równania Maxwella.
T-W-4Elektryczne właściwości materii, dielektryki
T-W-6Fale elektromagnetyczne i dżwiękowe- własciwości i zastosowanie
T-W-7Zjawiska falowe- interferencja, dyfrakcja, polaryzacja, holografia
T-W-8Elementy fizyki ciała stałego
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne , dyskusje problemowe, poszukiwanie różnych metod rozwiazywania zadań przy wykorzystaniu tresci wykładu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwia zaliczające ćwiczenia audytoryjne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak przygotowania do rozwiązywania zadań rachunkowych
3,0Słabe przygotowanie do rozwiązywania zadań rachunkowych,
3,5dostateczna umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań rachunkowych
4,0dobre przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania zadan rachunkowych
4,5duża samodzielność w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
5,0wyróżniająca się umiejętność w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających odniesienie do zdobytej wiedzy