Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Fizyka II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Technicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Gnutek <Pawel.Gnutek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowego kursu Fizyki I. Znajomość rachunku różniczkowego. |
W-2 | Student potrafi wykorzystać komputer do wykonywania prostych obliczeń i wykresów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu fizyki, niezbędnej do dalszego kształcenia się na kierunku Inżynierii Materiałowej. |
C-2 | Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarów fizycznych |
C-3 | Wyrobienie umiejętnosci korzystania ze zródeł literaturowych |
C-4 | Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych | 1 |
T-L-2 | Ćwiczenia w pracowni mechaniki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów | 4 |
T-L-3 | Ćwiczenia w pracowni ciepła i prezentacja sprawozdań | 3 |
T-L-4 | Ćwiczenia w pracowni optyki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów | 3 |
T-L-5 | Ćwiczenia w pracowni elektryczniści i prezentacja sprawozdań z wykonanych eksperymentów | 4 |
T-L-6 | Prezentacja zaległych sprawozdań z wykonanych eksperymentów polączona z kolokwium ustnym | 5 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Samodzielne opracowanie wyników eksperymentalnych | 30 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 25 |
A-L-4 | Udzial w konsultacjach | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykonywanie eksperymentów w laborarorium |
M-2 | Prezentacja sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Student uzyska zaliczenie z cwiczeń laboratoryjnych po wykonaniu 10 ćwiczeń. Zaliczenie każdego ćwiczenia obejmuje kolokwium ustne i opracowanie wyników pomiarowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B05_W01 Student ma wiedzę dotyczacą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych | IM_1A_W02 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B05_U01 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i opracować rezultaty eksperymentów. | IM_1A_U01, IM_1A_U02, IM_1A_U07, IM_1A_U15 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B05_K01 Student potrafi pracować w zespole. Student potrafi posługiwać się przyrządami w laboratorium fizycznym. Student potrafi samodzielnie korzystać ze zródeł literaturowych. | IM_1A_K01, IM_1A_K04 | — | — | C-4 | T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B05_W01 Student ma wiedzę dotyczacą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych | 2,0 | Student nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne , opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3-3,25 | |
3,5 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,26-3,75 | |
4,0 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń (kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia , interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,76-4,25 | |
4,5 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników), oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,26-4,75 | |
5,0 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,76-5 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B05_U01 Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i opracować rezultaty eksperymentów. | 2,0 | Student nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych |
3,0 | Student wykazuje słabe zrozumienie zasad pomiaru. Przedstawia sprawozdania mało przejrzyste bez sformułowanych wniosków. Zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,0 -3,25 | |
3,5 | Student potrafi wykonać poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Większość sprawozdań zawiera poprawnie sformułowane wnioski. Zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3, 75 | |
4,0 | Student przedstawia poprawnie opracowane sprawozdania. Zaliczył 10 ćwiczeń ze średnią w przedziale 3,76- 4,25 | |
4,5 | Student przedstawia poprawnie opracowane sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Wykazuje dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników.Zaliczył 10 cwiczeń ze średnią w przedziale 4,26- 4,75 | |
5,0 | Student przedstawia poprawnie opracowane sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Wykazuje bardzo dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Zaliczył 10 cwiczeń ze średnią w przedziale 4,76-5 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B05_K01 Student potrafi pracować w zespole. Student potrafi posługiwać się przyrządami w laboratorium fizycznym. Student potrafi samodzielnie korzystać ze zródeł literaturowych. | 2,0 | Brak współpracy w zespole dwuosobowym i niedostateczne przygotowanie do wykonania eksperymentu. |
3,0 | Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do wykonywania eksperymentu. | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole. Zadawalający podział prac nad opracowaniem wyników eksperymentów. | |
4,0 | Student potrafi pracować w zespole. Jest dobrze przygotowany do wykonywania eksperymentu i opracowania ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,5 | Bardzo dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych i samodzielna interpretacja otrzymanych wyników. | |
5,0 | Bardzo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium i samodzielna interpretacja otrzymanych wyników. |
Literatura podstawowa
- T. Rewaj, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- I. Kruk, J. Typek, Laboratorium z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- D. Halliday, R. Resnick, Fizyka T I, II, PWN, Warszawa, 2008