Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Prawo w energetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo w energetyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bez wymagań wstępnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami, pojęciami, instytucjami i procedurami prawa energetycznego i wybranych rozporządzeń wykonawczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi w zakresie funkcjonowania rynku energii (także w kontekscie integracji europejskiej i bezpośredniego obowiązywania regulacji wspólnotowych), funkcjami i celami prawa energetycznego, instrumentami regulacji rynku energii, promowania konkurencji. Praktycznymi sposobami realizacji celów ustawy Prawo energetyczne zmierzajacymi do tworzenia warunków do zrównoważonego rozwoju kraju, zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego, oszczędnego i racjonalnego użytkowania paliw i energii, rozwoju konkurencji, przeciwdziałania negatywnym skutkom naturalnych monopoli, uwzględniania wymogów ochrony środowiska, zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych oraz równoważenia interesów przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców paliw i energii. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wyklad informacyjny. Metoda problemowa: wykład problemowy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie testu. Punktowy system oceny opanowania materiału. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_B10-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i zdefiniować podstawowe regulacje prawne obowiązujące w zakresie funkcjonowania rynku energii, omówić funkcje i cele prawa energetycznego oraz wyliczyć instrumenty regulacji rynku energii. Powinien być w stanie opisać sposoby realizacji celów wyznaczonych przez ustawę Prawo energetyczne. | ENE_1A_W03, ENE_1A_W24, ENE_1A_W29 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_B10-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się obowiązującymi regulacjami prawnymi dotyczącymi energetyki oraz stosować je w obszarze funkcjonowania rynku energii. | ENE_1A_U25, ENE_1A_U24 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_B10-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość wagi obowiązujących norm prawnych, potrzeby ciągłego poszerzania i aktualizowania zdobytej wiedzy (m. in. w dalszych etapach kształcenia) oraz możliwości wykorzystania nabytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej. | ENE_1A_K01, ENE_1A_K03, ENE_1A_K07, ENE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_B10-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i zdefiniować podstawowe regulacje prawne obowiązujące w zakresie funkcjonowania rynku energii, omówić funkcje i cele prawa energetycznego oraz wyliczyć instrumenty regulacji rynku energii. Powinien być w stanie opisać sposoby realizacji celów wyznaczonych przez ustawę Prawo energetyczne. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 94 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_B10-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwać się obowiązującymi regulacjami prawnymi dotyczącymi energetyki oraz stosować je w obszarze funkcjonowania rynku energii. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_B10-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość wagi obowiązujących norm prawnych, potrzeby ciągłego poszerzania i aktualizowania zdobytej wiedzy (m. in. w dalszych etapach kształcenia) oraz możliwości wykorzystania nabytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej. | 2,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
3,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 60 - 69% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
3,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 70 - 79% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 80 - 89% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
4,5 | System punktowy oceny: Student uzyskał 90 - 94% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. | |
5,0 | System punktowy oceny: Student uzyskał 95 - 100% punktów możliwych do zdobycia w trakcie zaliczenia. |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r., Prawo energetyczne, Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1504 z póżn. zmianami., 2011
Literatura dodatkowa
- Literatura wskazana przez prowadzącego., Akty normatywne wskazane przez prowadzącego, 2011