Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)

Sylabus przedmiotu Układy poligeneracyjne na bazie reaktorów jądrowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Układy poligeneracyjne na bazie reaktorów jądrowych
Specjalność technologie jądrowe i wodorowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,80,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 0,80,30zaliczenie
projektyP3 14 1,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z termodynamiki technicznej, podstaw technologii energetycznych oraz gospodarki energetycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw teoretycznych dotyczących wysokotemperaturowych reaktorów jądrowych oraz możliwości wytwarzania na ich bazie energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wodoru
C-2Nabycie umiejętności tworzenia koncepcji i analizowania modeli dla wybranych przykładów technologii energetycznych służacych wytwarzaniu energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wodoru
C-3Nabycie umiejętności tworzenia koncepcji i analizowania modeli układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu pierwotnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu wtórnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu wytwarzania i wyprowadzenia mocy z reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układów służacych do wytwarzania ciepła i chłodu. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu służącego do wytwarzania wodoru. Zaliczenie.8
8
projekty
T-P-1Opracowanie koncepcji zasilania elektroenergetycznego w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w ciepło w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w chłód w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w wodór w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zintegrowanego układu poligeneracyjnego (energia, elektryczna, ciepło, chłód i wodór) w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego.14
14
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne funkcjonowania reaktorów jądrowych wysokotemperaturowych. Podstawy teoretyczne układów służących do wytwarzania ciepła i chłodu. Podstawy teoretyczne technologii służących wytwarzaniu wodoru. Zaliczenie.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia12
20
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Praca własna studenta.19
A-P-3Konsultacje2
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana12
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (Wykład informacyjny)
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/13_W01
Student powinien być w stanie scharakteryzować i opisać funkcjonowanie układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe.
ENE_2A_W10, ENE_2A_W11C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/13_U01
Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania koncepcji układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe.
ENE_2A_U01, ENE_2A_U07, ENE_2A_U13C-2, C-3T-A-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/13_K01
Student potrafi pracować w zespole.
ENE_2A_K05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/13_W01
Student powinien być w stanie scharakteryzować i opisać funkcjonowanie układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe.
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/13_U01
Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania koncepcji układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe.
2,0
3,0Student poprawnie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/13_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kubowski Jerzy, Elektrownie jądrowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017, 2
  2. Tadeusz Chmielniak, Technologie Energetyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022, 1
  3. Tadeusz Chmielniak, Tomasz Chmielniak, Energetyka wodorowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, 1

Literatura dodatkowa

  1. Skorek Janusz, Kalina Jacek, Gazowe układy kogeneracyjne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne PWN, Warszawa, 2005, 1, ISBN: 83-204-3103-4
  2. Zdzisław Celiński, Podstawy energetyki jądrowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1984, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu pierwotnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu wtórnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu wytwarzania i wyprowadzenia mocy z reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układów służacych do wytwarzania ciepła i chłodu. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu służącego do wytwarzania wodoru. Zaliczenie.8
8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie koncepcji zasilania elektroenergetycznego w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w ciepło w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w chłód w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w wodór w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zintegrowanego układu poligeneracyjnego (energia, elektryczna, ciepło, chłód i wodór) w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego.14
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne funkcjonowania reaktorów jądrowych wysokotemperaturowych. Podstawy teoretyczne układów służących do wytwarzania ciepła i chłodu. Podstawy teoretyczne technologii służących wytwarzaniu wodoru. Zaliczenie.8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia12
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach14
A-P-2Praca własna studenta.19
A-P-3Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana12
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/13_W01Student powinien być w stanie scharakteryzować i opisać funkcjonowanie układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki, zwłaszcza w zakresie energetyki niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej, jądrowej i wodorowej
ENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw teoretycznych dotyczących wysokotemperaturowych reaktorów jądrowych oraz możliwości wytwarzania na ich bazie energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wodoru
Treści programoweT-W-1Podstawy teoretyczne funkcjonowania reaktorów jądrowych wysokotemperaturowych. Podstawy teoretyczne układów służących do wytwarzania ciepła i chłodu. Podstawy teoretyczne technologii służących wytwarzaniu wodoru. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1metody podające (Wykład informacyjny)
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/13_U01Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania koncepcji układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy i projektowania układów i systemów energetycznych
ENE_2A_U13Potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny technologii energetycznej, zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności tworzenia koncepcji i analizowania modeli dla wybranych przykładów technologii energetycznych służacych wytwarzaniu energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wodoru
C-3Nabycie umiejętności tworzenia koncepcji i analizowania modeli układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe.
Treści programoweT-A-1Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu pierwotnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu wtórnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu wytwarzania i wyprowadzenia mocy z reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układów służacych do wytwarzania ciepła i chłodu. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu służącego do wytwarzania wodoru. Zaliczenie.
T-P-1Opracowanie koncepcji zasilania elektroenergetycznego w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w ciepło w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w chłód w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w wodór w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zintegrowanego układu poligeneracyjnego (energia, elektryczna, ciepło, chłód i wodór) w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego.
Metody nauczaniaM-1metody podające (Wykład informacyjny)
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/13_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K05Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw teoretycznych dotyczących wysokotemperaturowych reaktorów jądrowych oraz możliwości wytwarzania na ich bazie energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wodoru
C-2Nabycie umiejętności tworzenia koncepcji i analizowania modeli dla wybranych przykładów technologii energetycznych służacych wytwarzaniu energii elektrycznej, ciepła, chłodu i wodoru
C-3Nabycie umiejętności tworzenia koncepcji i analizowania modeli układów poligeneracyjnych opartych o wysokotemperaturowe reaktory jądrowe.
Treści programoweT-A-1Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu pierwotnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna obiegu wtórnego reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu wytwarzania i wyprowadzenia mocy z reaktora. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układów służacych do wytwarzania ciepła i chłodu. Podstawy funkcjonowania i charakterystyka eksploatacyjna układu służącego do wytwarzania wodoru. Zaliczenie.
T-P-1Opracowanie koncepcji zasilania elektroenergetycznego w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w ciepło w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w chłód w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zasilania w wodór w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego. Opracowanie koncepcji zintegrowanego układu poligeneracyjnego (energia, elektryczna, ciepło, chłód i wodór) w oparciu o wybrany moduł reaktora wysokotemperaturowego.
Metody nauczaniaM-1metody podające (Wykład informacyjny)
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0