Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)

Sylabus przedmiotu Zajęcia terenowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zajęcia terenowe
Specjalność technologie jądrowe i wodorowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Lewandowska <Monika.Lewandowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki jądrowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zakresu prac i nawiązanie kontaktów z firmami i instytucjami badawczymi w kraju i w regionie prowadzącymi prace powiązane z energetyką jądrową i wodorową.
C-2Poznanie podstawowych metod radiometrycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Wizyty i zajęcia praktyczne we współpracujących firmach oraz ośrodkach prowadzących prace badawcze, badawczo-rozwojowe tematycznie powiązane z energetyką jądrową, np. -hale General Electric (Wrocław) prowadzące prace serwisowe turbogeneratorów, turbin parowych używanych w elektrowniach jądrowych - Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (Warszawa) - zwiedzanie laboratoriów prowadzących badania dotyczące fuzji jądrowej - Instytut Fizyki Jądrowej PAN (Kraków) - pokazy i zajęcia praktyczne w laboratoriach - Instytut Badań Jądrowych (Świerk) - prezentacja reaktora Maria - Max Planck Institute for Plasma Physics (Greifswald) - prezentacja stelleratora Wendelstein 7X10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Przygotowanie sprawozdania z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wizyty i zajęcia praktyczne we współpracujących instytucjach prowadzących badania lub prace w powiązane tematycznie z energetyką jadrową i wodorową

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/09_W01
Student ma wiedzę dotyczącą zakresu działań firm oraz instytucji badawczych w kraju i w regionie zajmujących się pracami powiązanymi z energetyką jądrową lub wodorową.
ENE_2A_W10C-1, C-2T-T-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/09_U01
Student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary dozymetryczne. Student potrafi pracując w zespole przygotować sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań.
ENE_2A_U02, ENE_2A_U03, ENE_2A_U11C-1, C-2T-T-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/09_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształacania się i podnoszenia kompetencji.
ENE_2A_K04C-1, C-2T-T-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/09_W01
Student ma wiedzę dotyczącą zakresu działań firm oraz instytucji badawczych w kraju i w regionie zajmujących się pracami powiązanymi z energetyką jądrową lub wodorową.
2,0
3,0Student umiarkowanie aktywny podczas zajęć. Student przygotowuje poprawne sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/09_U01
Student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary dozymetryczne. Student potrafi pracując w zespole przygotować sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań.
2,0
3,0Student umiarkowanie aktywny podczas zajęć. Student przedstawia poprawne sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/09_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształacania się i podnoszenia kompetencji.
2,0
3,0Student umiarkowanie aktywny na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jerzy Kubowski, Elektrownie jądrowe, WNT, Warszawa, 2013
  2. red. K. Jeleń i Z. Rau, Energetyka jądrowa w Polsce, Wolters Kluwer Polska, 2012, rozdz. Andrzej Gałkowski: Energetyka termojądrowa: stan obecny badań i perspektywy wdrożenia, str. 152-185
  3. Grzegorz Jezierski, Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005
  4. red. T. J. Dolan, Magnetic fusion technology, Springer
  5. Celiński Zdzisław, Energetyka jądrowa, PWN, Warszawa, 1991
  6. Praca zbiorowa, Wszystko o energetyce jądrowej, AREVA, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk, Elektrownie, WNT, Warszawa, 2016
  2. R.G. Sharma, Superconductivity. Basics and Applications to Magnets, Springer
  3. Y. Iwasa, Case studies in superconducting magnets, Springer

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wizyty i zajęcia praktyczne we współpracujących firmach oraz ośrodkach prowadzących prace badawcze, badawczo-rozwojowe tematycznie powiązane z energetyką jądrową, np. -hale General Electric (Wrocław) prowadzące prace serwisowe turbogeneratorów, turbin parowych używanych w elektrowniach jądrowych - Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (Warszawa) - zwiedzanie laboratoriów prowadzących badania dotyczące fuzji jądrowej - Instytut Fizyki Jądrowej PAN (Kraków) - pokazy i zajęcia praktyczne w laboratoriach - Instytut Badań Jądrowych (Świerk) - prezentacja reaktora Maria - Max Planck Institute for Plasma Physics (Greifswald) - prezentacja stelleratora Wendelstein 7X10
10

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2Przygotowanie sprawozdania z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/09_W01Student ma wiedzę dotyczącą zakresu działań firm oraz instytucji badawczych w kraju i w regionie zajmujących się pracami powiązanymi z energetyką jądrową lub wodorową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki, zwłaszcza w zakresie energetyki niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej, jądrowej i wodorowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie zakresu prac i nawiązanie kontaktów z firmami i instytucjami badawczymi w kraju i w regionie prowadzącymi prace powiązane z energetyką jądrową i wodorową.
C-2Poznanie podstawowych metod radiometrycznych.
Treści programoweT-T-1Wizyty i zajęcia praktyczne we współpracujących firmach oraz ośrodkach prowadzących prace badawcze, badawczo-rozwojowe tematycznie powiązane z energetyką jądrową, np. -hale General Electric (Wrocław) prowadzące prace serwisowe turbogeneratorów, turbin parowych używanych w elektrowniach jądrowych - Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (Warszawa) - zwiedzanie laboratoriów prowadzących badania dotyczące fuzji jądrowej - Instytut Fizyki Jądrowej PAN (Kraków) - pokazy i zajęcia praktyczne w laboratoriach - Instytut Badań Jądrowych (Świerk) - prezentacja reaktora Maria - Max Planck Institute for Plasma Physics (Greifswald) - prezentacja stelleratora Wendelstein 7X
Metody nauczaniaM-1Wizyty i zajęcia praktyczne we współpracujących instytucjach prowadzących badania lub prace w powiązane tematycznie z energetyką jadrową i wodorową
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umiarkowanie aktywny podczas zajęć. Student przygotowuje poprawne sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/09_U01Student potrafi przeprowadzić podstawowe pomiary dozymetryczne. Student potrafi pracując w zespole przygotować sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie
ENE_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotycząca realizacji zadania technicznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
ENE_2A_U11Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa pracy
Cel przedmiotuC-1Poznanie zakresu prac i nawiązanie kontaktów z firmami i instytucjami badawczymi w kraju i w regionie prowadzącymi prace powiązane z energetyką jądrową i wodorową.
C-2Poznanie podstawowych metod radiometrycznych.
Treści programoweT-T-1Wizyty i zajęcia praktyczne we współpracujących firmach oraz ośrodkach prowadzących prace badawcze, badawczo-rozwojowe tematycznie powiązane z energetyką jądrową, np. -hale General Electric (Wrocław) prowadzące prace serwisowe turbogeneratorów, turbin parowych używanych w elektrowniach jądrowych - Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (Warszawa) - zwiedzanie laboratoriów prowadzących badania dotyczące fuzji jądrowej - Instytut Fizyki Jądrowej PAN (Kraków) - pokazy i zajęcia praktyczne w laboratoriach - Instytut Badań Jądrowych (Świerk) - prezentacja reaktora Maria - Max Planck Institute for Plasma Physics (Greifswald) - prezentacja stelleratora Wendelstein 7X
Metody nauczaniaM-1Wizyty i zajęcia praktyczne we współpracujących instytucjach prowadzących badania lub prace w powiązane tematycznie z energetyką jadrową i wodorową
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umiarkowanie aktywny podczas zajęć. Student przedstawia poprawne sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/09_K01Student rozumie potrzebę ciągłego dokształacania się i podnoszenia kompetencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Poznanie zakresu prac i nawiązanie kontaktów z firmami i instytucjami badawczymi w kraju i w regionie prowadzącymi prace powiązane z energetyką jądrową i wodorową.
C-2Poznanie podstawowych metod radiometrycznych.
Treści programoweT-T-1Wizyty i zajęcia praktyczne we współpracujących firmach oraz ośrodkach prowadzących prace badawcze, badawczo-rozwojowe tematycznie powiązane z energetyką jądrową, np. -hale General Electric (Wrocław) prowadzące prace serwisowe turbogeneratorów, turbin parowych używanych w elektrowniach jądrowych - Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (Warszawa) - zwiedzanie laboratoriów prowadzących badania dotyczące fuzji jądrowej - Instytut Fizyki Jądrowej PAN (Kraków) - pokazy i zajęcia praktyczne w laboratoriach - Instytut Badań Jądrowych (Świerk) - prezentacja reaktora Maria - Max Planck Institute for Plasma Physics (Greifswald) - prezentacja stelleratora Wendelstein 7X
Metody nauczaniaM-1Wizyty i zajęcia praktyczne we współpracujących instytucjach prowadzących badania lub prace w powiązane tematycznie z energetyką jadrową i wodorową
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z odbytych zajęć i zrealizowanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umiarkowanie aktywny na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0