Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: technologie jądrowe i wodorowe
Sylabus przedmiotu Certyfikacja środowiskowa i ocena efektywności środowiskowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Certyfikacja środowiskowa i ocena efektywności środowiskowej | ||
Specjalność | zarządzanie energią i środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania środowiskiem i energią |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstaw teoretycznych certyfikacji systemów zarządzania środowiskowego oraz oceny efektywności środowiskowej technologii energetycznych |
C-2 | Nabycie umiejetności tworzenia oraz wykorzystania narzedzi i metod stosowanych w ocenie środowiskowej procesów i technologii energetycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe narzędzia służące ocenie efektywności środowiskowej procesów i technologii energetycznych. Podstawowe wymagania dokumentacyjne w obszarze systemów zarządzania środowiskowego. Narzędzia i metody służące do poprawy wyniku środowiskowego systemów i układów energetycznych. Zaliczenie. | 12 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie kontekstu organizacji oraz zakresu stosowania systemu zarządzania środowiskowego. Metodyka przeprowadzania analizy ryzyk i szans oraz opracowania planu działań pro środowiskowych (cele i zadania). Metodyka identyfikacji środowiskowych wymagań prawnych oraz przeprowadzania ich okresowej oceny. Metodyka realizacji pomiarów, monitorowani i analizy parametrów oraz wskaźników oceny środowiskowej systemów i układów energetycznych. Metodyka planowania, realizacji i dokumentowania audytów wewnętrznych w ramach systemu zarządzania środowiskowego. Metodyka planowania, realizacji i dokumentowania przeglądu zarządzania w ramach systemu zarządzania środowiskowego. | 12 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy systemu zarządzania środowiskowego wg normy EN ISO 14001:2015. Podstawy systemu zarządzania środowiskowego wg rozporządzenia EMAS. Podstawy certyfikacji systemów zarządzania środowiskowego wg normy EN ISO 14001:2015. Podstawy weryfikacji systemów zarządzania środowiskowego wg rozporządzenia EMAS. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | Konsultacje | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Konsultacje | 13 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 22 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / wykład problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemna |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/05_W01 Student jest w stanie objaśnić na czym polega certyfikacja środowiskowa organizacji oraz jest w stanie opisać metody i narzedzia służace ocenie efektywności środowiskowej procesów i technologii energetycznych | ENE_2A_W12, ENE_2A_W13, ENE_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/05_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i wykorzystywania narzędzi stosowanych do oceny efektywności środowiskowej procesów i technologii energetycznych | ENE_2A_U07, ENE_2A_U13 | — | — | C-2 | T-A-1, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/05_K01 Student potrafi pracować w zespole. | ENE_2A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-L-1 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/05_W01 Student jest w stanie objaśnić na czym polega certyfikacja środowiskowa organizacji oraz jest w stanie opisać metody i narzedzia służace ocenie efektywności środowiskowej procesów i technologii energetycznych | 2,0 | |
3,0 | Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/05_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i wykorzystywania narzędzi stosowanych do oceny efektywności środowiskowej procesów i technologii energetycznych | 2,0 | |
3,0 | Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_ZEiŚ/05_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowosielski Ryszard, Kania Aneta, Spilka Monika, Zarządzanie środowiskowe i systemy zarządzania środowiskowego, wyd.: Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010, 1, ISBN: 9788373357129
- pod redakcją J. Łunarskiego, Systemy zarządzania środowiskowego, wyd.: Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2006, 1
Literatura dodatkowa
- Andrzej Misiołek, Aneta Kucińska-Landwójtowicz, Edward Kowal, Zarządzanie środowiskowe, PWE, Warszawa, 2013, 1