Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: technologie jądrowe i wodorowe
Sylabus przedmiotu Energia odpadowa i systemy hybrydowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energia odpadowa i systemy hybrydowe | ||
Specjalność | energetyka odnawialnych źródeł energii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów: podstawy termodynamiki, wymiana ciepła i wymienniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie źródeł energii odpadowej i metod jej zagospodarowania. |
C-2 | Zapoznanie studentów z układami hybrydowymi konwersji energii. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru najbardziej adekwatnej metody zagospodarowania energii odpadowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układu ORC zasilanego niskotemperaturowym cieplem odpadowym. | 8 |
T-L-2 | Badanie sukładu PV-wodór-ogniwo paliwowe | 4 |
12 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przykłady obliczeniowe z zakresu układów wykorzystujących energię odpadową i hybrydowych. | 13 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przyczyny powstawania energii odpadowej. Zasoby przemysłowej energii odpadowej. Technologie zagospodarowania energii odpadowej wysokotemperaturowej. Kotły odzysknicowe. Wykorzystanie podwyzszonego ciśnienia gazów odlotowych. Technologie zagospodarowania energii odpadowej nisko- i średniotemperaturowej. Zlożone układy odzyskiwania energii odpadowe. Układy hybrydowe o wieloźródłowym zasilaniu. Trigeneracja. Analiza systemowa odzyskiwania przemysłowej energii odpadowej. Zaliczenie. | 12 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć, poznanie budowy stanowiska badawczego. | 5 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie do badań, wykonanie pomiarów. | 12 |
A-L-3 | Opracowanie wyników badań w formie raportu z badań. | 14 |
A-L-4 | Konsultacje | 7 |
38 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajeciach audytoryjnych | 13 |
A-P-2 | Praca własna studenta | 13 |
A-P-3 | Przygotowanie sprawozdania | 7 |
A-P-4 | Konsultacje | 5 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładzie | 12 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 13 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Przykłady obliczeniowo-projektowe, symulacja. |
M-3 | Laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć projektowych w formie sprawozdania z wykonanych przykładów obliczeniowo-projektowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć laboratoryjnych na podstawie uczestnictwa w zajęciach i raportu z badań laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EOZE/08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wskazać źródła energii odpadowej w przemyśle, wymienić i opisać metody konwersji energii z nośników energii odpadowej, zaproponować i dobrać metodę zagospodarowania energii odpadowej. | ENE_2A_W03, ENE_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EOZE/08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność oszacowania potencjału źródła energii odpadowej, doboru optymalnej metody zagospodarowani tego typu energii, potrafi sformułować korzyści i niedogodności jej stosowania a także oszacować efektywność technologii oraz efektywność systemów będących połączeniem różnych technologii i źrodeł zasilania. | ENE_2A_U03, ENE_2A_U07, ENE_2A_U09, ENE_2A_U12, ENE_2A_U13 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_EOZE/08_K01 Student potrafi pracować w zespole. | ENE_2A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-P-1 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EOZE/08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wskazać źródła energii odpadowej w przemyśle, wymienić i opisać metody konwersji energii z nośników energii odpadowej, zaproponować i dobrać metodę zagospodarowania energii odpadowej. | 2,0 | uzyskanie poniżej 50% punktów na zaliczeniu koncowym |
3,0 | uzyskanie 51% - 60 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
3,5 | uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
4,0 | uzyskanie 71% - 80 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
4,5 | uzyskanie 81% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym | |
5,0 | uzyskanie 91% punktów lub wiecej na zaliczeniu końcowym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EOZE/08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność oszacowania potencjału źródła energii odpadowej, doboru optymalnej metody zagospodarowani tego typu energii, potrafi sformułować korzyści i niedogodności jej stosowania a także oszacować efektywność technologii oraz efektywność systemów będących połączeniem różnych technologii i źrodeł zasilania. | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie minimum 51% punktów za sprawozdanie z przykładów obliczeniowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_EOZE/08_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Przemysłowa energia odpadowa, WNT, Warszawa, 1993
- Rosiński Marian, Odzyskiwanie ciepła w wybranych technologiach inżynierii środowiska, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
- Szargut J, Ziebika A., Skojarzone wytwarzanie ciepła i elektryczności- Elektrociepłowanie, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2007
- Praca zbiorowa, Energetyka gazowa, Tarbonus, Kraków-Tarnobrzeg, 2008
Literatura dodatkowa
- Chmielniak T, Technologie energetyczne, WNT, Warzszawa, 2008
- Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008